سریعترین راه تشخیص سرطان معده!

بهترین راه تشخیص سرطان معده تنها در چند دقیقه

تشخیص سرطان معده روش‌های گوناگونی دارد و از اونجایی که این سرطان بعنوان یکی از پرمبتلاترین نوع سرطان‌ها در دنیاست و سالیانه جان ۱ میلیون نفر را میکیرد پژوهشگران دائم در حال بررسی و کوشش به منظور یافت راهکاری سریعتر و مناسب‌تر به منظور تشخیص این نوع بدخیمی هستند.

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند: به زودی یک فناوری نوین عرضه میشود که با وارسی و تحلیل بازدم، سرطان معده را در اندک‌تر از چند دقیقه تشخیص می‌دهد.

پایگاه اینترنتی THE VERGE، در این تست جدید ‘نقشه‌های تنفسی’ فرد بیمار -الگوهای بی همتا از مولکول هایی که روزانه با دم و بازدم تنفس می‌کنیم – وارسی و تحلیل میشود.

اکنون آزمایش‌های مشابه‌ای به منظور تشخیص دیگر انواع سرطان ابداع شده است ولی پژوهشگران میگویند که این شیوه به خصوص برای تشخیص سرطان معده با اهمیت است.

سرطان معده

مطالعه جدید پژوهشگران نشان میدهد در این تست پنج ترکیب شیمیایی موجود در نفس مقدار گیری میشود. تشخیص این سرطان‌ها در بیشتر از ۳۰۰ فرد بیمار ۸۵ درصد درست بود.

هر ساله ۱ چهار میلیون مورد مبتلا شدن به بدخیمی معده و روده در کل دنیا تشخیص داده میشود.

طبق گفته پژوهشگران، هر دوی این سرطان‌ها در مرحله پایانی تشخیص داده می‌شوند و پانزده درصد از بازماندگان این سرطان پنج سال پس از تشخیص سرطان زنده می‌مانند.

دکتر «شراز مارکار» سرپرست گروه پژوهش از کالج امپریال لندن، دراینباره میگوید: «در وضع کنونی تنها روش تشخیص سرطان معده یا مری از مسیر اندوسکوپی است. این روش پرهزینه و تهاجمی است و دارای برخی عارضه‌های و مشکلات است»

به بیان وی، «تست تنفس می‌تواند به عنوان آزمایشی غیرتهاجمی به منظور کاستن شمار آندوسکوپی‌های بیهوده استفاده شود»

وی در دنباله می‌افزاید: «از اونجایی که سلول‌های سرطانی متفاوت از سلولهای تندرست و سالم هستند، ترکیب متفاوتی از مواد شیمیایی را ایجاد می‌نمایند. این مطالعه بیان میکند که ما می‌توانیم این تفاوت‌ها را تشخیص دهیم و از تست تنفس به منظور نمایش دادن اینکه کدام افراد مبتلا به بدخیمی‌های مری و معده هستند و کدامیک نیستند، استفاده کنیم»

شیوه تشخیص سرطان معده

شیوه‌های فعلی غربالگری معده شامل وارد کردن یک دوربین به درون حلق و معده میشود ولی چنانچه فردی هیچ نشانی از این اختلال نداشته باشد، بعید است که گرایش داشته باشد تحت این شیوه‌های بررسی تهاجمی قرار گیرد.

البته آزمایش جدید وارسی و تحلیل تنفس نسبت به شیوه‌های موجود ارزان قیمت‌تر، سریعتر و آسان‌تر است.

به منظور انجام این آزمایش بیماران باید تنها در یک لوله بدمند، بعد طبیبان با بکارگیری این نمونه تنفسی بازتاب یکسری حسگر را وارسی میکنند.

این حسگرها از دو مولفه تشکیل شده اند؛ یک نوار ارگانیک که در حضور برخی مولکول‌های خاص عکس العمل نشان می‌دهد و لایه دومی که این بازتاب را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل میکند.

قرار است در آتیه این حسگرها بطور مستقیم در لوله تنفسی تعبیه بشوند که به طبیبان اجازه میدهد این تست را نظیر یک تنفس سنج انجام دهند که این رویه تنها چند دقیقه طول خواهد کشید.

سرطان معده پنجمین سرطان رایج در دنیاست.

سرطان معده را میتوان رشد بدون کنترل سلول‌های بدخیم در معده دانست.

دیگر فرم‌های کم‌تر رایج سرطان معده، شامل لنفوما (سرطان گرفتار کننده ساختار لنفاوی) و سارکوما (سرطان بافت هم بند مانند ماهیچه، چربی یا عروق خونی) است.

سرطان معده سالیانه موجب فوت نزدیک به یک میلیون نفر در کل دنیا میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 13 =