تشخیص سریع سرطان سینه

کمک پروتئین اشک به تشخیص سرطان سینه

محققان یک شرکت آمریکایی بعد از مطالعاتی بر روی اشک چشم زنان توانسته اند به نتایجی برای تشخیص سرطان سینه دست یابند. سرطان سینه یکی از رایجترین سرطان‌ها در میان خانم‌ها ایرانی محسوب میگردد و سالانه ۷ هزار زن ایرانی به این سرطان گرفتار می‌شوند لذا با دقت به اینکه هفتاد درصد این بیماران بالای پنج سال عمر میکنند اکنون حدود ۷۰ هزار زن دچار این بیماری در کشور داریم و این اعداد و آمار اندکی نیست.

در سرطان سینه، گرفتاران شانس بالایی برای زنده ماندن داشته و بعد از درمان، احتمال بازگشت و عود مجدد بیماری وجود دارد.

بنابراین افراد گرفتار به بدخیمی پستان باید زیر نظر دکتر معالج قرار بگیرند.

در سرطان سینه مانند هر بیماری دیگری تشخیص سریع و بموقع به مداوای این بیماری کمک شایانی میکند.
محققان یک شرکت آمریکایی در یک پروژه تحقیقاتی یک سینما در کشور نیوزیلند را اجاره کرده و یک فیلم دراماتیک برای حدود ۴۰۰ زن اهل آن کشور پخش کرده اند و پژوهندگان در هنگام نمایش فیلم، اشک چشم زنان در لحظه‌های غم انگیز را به منظور وارسی در خصوص سرطان سینه گردآوری کرده اند.
 سرطان سینه

تشخیص زودهنگام سرطان سینه با یاری اشک چشم

گفتنی است، متخصصان بر این عقیده اند که در اشک چشم پروتئینی وجود دارد که میتواند برای تشخیص وجود سرطان سینه با دقت بالا مورد کاربرد قرار گیرد و امیدوار هستند از این شیوه در آتیه بعنوان یک روش پزشکی برای تست غربالگری این نوع بدخیمی در خانم‌ها بهره ببرند.
این تحقیق توسط محققان مرکز Ascendant Diagnostics- Dx آمریکا انجام شده است و امیدها بر این است که بررسی پروتئین اشک چشم در آتیه جایگزین روش کنونی تشخیص تومورهای سرطانی شود که فقط از طریق سیستم تصویربرداری ماموگرافی انجام میشود.
سیستم ماموگرافی براساس آمارها رایج‌ترین روش تشخیصی است ولی فقط برای حدود ۱۳ درصد از خانمها که دارای بافت متراکم سینه هستند بافایده است و در بخش زیادی موارد تشخیص درستی نمی‌دهد یا ساختارهای غیر سرطانی را سرطانی اعلام میکند.
متخصصان این مرکز پژوهشی معتقدند این کشف علمی با بررسی و تحقیقات بیشتر میتواند در سالهای آتیه به یک ابزار تشخیصی سریع، فاقد درد و دقیق با قابلیت استفاده در نواحی مختلف دنیا مبدل گردد و بدین گونه مانع از پیشرفت سرطان در میلیون‌ها زن و مرگ آن‌ها در اثر این اختلال شود.

عوامل مبتلا شدن به بدخیمی سینه:

طبق تحقیقات موسسه ملی سرطان امریکا شرایط زیر احتمال مبتلا شدن به بدخیمی سینه را افزایش میدهد.
داشتن سوابق خانوادگی
خانمهایی که مادر یا خواهرشان علی الخصوص در دوره جوانی سرطان سینه داشته باشند زیادتر در معرض مبتلا شدن به سرطان سینه هستند.
داشتن پیشینه شخصی
خانمهایی که یکی از سینه‌های شان به بدخیمی مبتلا بوده است احتمال اینکه سینه دیگرشان نیز مبتلا شود خیلی بالا است. عوامل دیگری نیز در بالارفتن احتمال مبتلا شدن به بدخیمی سینه نقش دارند که شامل:
استروژن بالا
شواهد نشان میدهد خانمهایی که زمان زیاد در مواجه با استروژن قرار میگیرند (استروژنی که در بدن ایجاد میشود یا به عنوان دارو مصرف میشود و) شانس گرفتاری به بدخیمی پستان در آنها بیش‌تر است.

جلوگیری از بروز بدخیمی سینه

راهکارهایی که جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه توصیه میشود شامل:
برنامه غذایی
درباره چربی هایی که مصرف میکنید توجه نمایید.

قطعا بخش زیادی از انواع چربی‌ها باعث افزایش سطح استروژن در بدن میشود که خود احتمال مبتلا شدن به بدخیمی سینه را افزایش میدهد.

طبق پژوهش هایی که به تازگی در سوئد انجام شده است روغن‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون ، کانول و اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی آزاد و ساردین یافت میشود احتمال مبتلا شدن به بدخیمی سینه را تقلیل میدهد.

از خوردن چربی‌های موجود در مارگارین خوراکی‌های کنسرو شده و اسنک‌ها امتناع کنید زیرا این چربی‌ها ریسک مبتلا شدن را افزایش میدهد.فیبرها از زیاد شدن سطح استروژن در بدن منع میکنند.

انواع لوبیا، برنج سبوس دار (قهوه‌ای) نان سبوس دار و غلات و بخش زیادی از میوه‌ها و سبزی جات منابع پرمایه فیبرها هستند.

میوه و سبزی‌ها بخورید.

سبزیجاتی نظیر بروکلی کلم و گل کلم همگی به آنزیم‌های ضد سرطان در بدن کمک میکنند.

سویا هم مانند فیبر در بدن عمل میکنند.

از آرد سویا برای خوراکی‌ها و شیرینی‌ها بهره جویی کنید، دانه‌های سویا بخورید و حتی شیر سویا استفاده کنید.

ورزش
طبق تحقیقات بعمل آمده بانوانی که در کمترین حالت چهار ساعت در هفته ورزش میکنند در قیاس با خانمهایی که تحرک جسمانی ندارند سی و هفت نسبت کمتر به بدخیمی پستان گرفتار می‌شوند.

ورزش با سوزاندن کالری و کاستن از چربی ایجاد استروژن را متوقف میکند.

توصیه‌های پزشکی
چنانچه چهل سال یا بیشتر سن دارید قطعا سالی یکبار ماموگرافی کنید.

ماموگرافی دو تا ۵ سال پیش از آن که بتوان توده‌ای را در سینه لمس کرد سرطان سینه را شناسایی میکند.

چنانچه هنوز خونریزی ماهانه می‌شوید هفت تا ده روز پس از آغاز قاعدگی خودتان سینه هایتان تان را معاینه کنید و چنانچه دیگر خونریزی ماهانه نمی‌شوید یک روز در ماه را مشخص کرده و هر ماه در آن روز سینه‌های تان را معاینه کنید.
سبک و شیوه زندگی
بررسی‌ها مشخص کرده است که انسان‌های با سوابق خانوادگی سرطان سینه چنانچه در ساختار و رژیم تغذیه‌ای خود ۱۰ واحد یا بیشتر ویتامین E طی روز استفاده کنند تا هشتاد درصد خود , بهمین علت ریسک بدخیمی سینه مصون کرده اند.

درباره میزان استعمال ویتامین E با دکترتان مشاوره نمایید.

مصرف مشروب و فرآورده‌های الکلی باعث افزایش احتمال مبتلا شدن به بدخیمی سینه میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =