تغذیه مناسب دوران پریود!

نکاتی اساسی و مهم در زمینه تغذیه و بهداشت درست در دوره پریود

دوره پریود در خانمها و دختران احتیاج به مراقبت‌های خاص خود دارد که عده زیادی از خانمها از آن غافلند و با بی دقتی به این مراقبت‌ها سبب پیدایش دشواری هایی برای خود می‌شوند. در دوره پریود زنان بایست به تغذیه خود اهمیت ویژه‌ای بدهند تا از ظهور بیماری هایی مانند کاهش گلبول‌های قرمز خون ممانعت شود، همینطور ملاحظه بهداشت فردی نکته بسیار با اهمیتی است که از ظهور بیماریهای میکروبی جلوگیری میکند.

نکات مهم در دوران قاعدگی

نکاتی در زمینه تغذیه در دوران پریود

توصیه‌های غذایی در دوران پریود

همواره سخن و صحبت از این بوده که برخی مواد خوراکی طی این دوره خورده شود و از بعضی دیگر اجتناب شود. در مواردی این توصیه‌ها بطور کامل صحیح است به عنوان مثال اجتناب از مصرف حبوبات و مواد خوراکی نفاخ و کاستن از مصرف سبزی‌ها و میوه‌های خام

در این موردها به آشکار به مسئله تغییراتی که در بدن به علت تغییرات هورمون‌ها ایجاد میشود، توجه شده است.

نوسانات هورمونی در این موقع علی الخصوص در روزهای پیش از آغاز خونریزی بوجود می‌آید که منتج به کاهش حرکات روده و بنابراین نفخ و دل پیچه و دردهای شکمی میشود. از طرفی خونریزی که باعث از دست رفتن آهن خون و بنابراین کاهش گلبول‌های قرمز خون میشود، علت واضحی برای توصیه به مصرف غذاهای محتوی آهن، چون گوشت و تخم مرغ و شیر است.

از مواد خوراکی دیگری که پیشینیان به مصرف آن طی این دوره توصیه می‌کردند، مواد حاوی انرژی زیاد مانند کاچی است که شامل نشاسته و چربی زیاد است و در تحقیقات تازه دیده شده نشانه هایی چون تحریک پذیری یا افسردگی که در بعضی اشخاص پیش از آغاز عادت ماهانه رخ میدهد با مصرف میزان بیشتر ترکیبات قندی و نشاسته‌ای خاص بهبود میابد.

در زمان‌های قاعدگی بطور رایج بین ۵۰ تا ۱۳۰ میلی لیترخون از تن خانم‌ها دور کردن میشود.

گاهی به علل متنوع نظیر اختلال در زمان‌های قاعدگی یا آشفتگی در کارکرد سیستم تناسلی و مبتلا شدن به فیبرم میزان خونریزی در این ایام افزایش میابد.

تغذیه ناپسند و جایگزین نکردن ترکیبات غذایی مغذی خونساز در سبد غذایی دختران و خانم‌ها سبب میگردد تا بعضی افراد با کاهش گلبول‌های قرمز خون مواجه شوند.

مواد خوراکی مفید در دوره حاملگی

در بعضی موارد دیده شده که به خانم‌ها پیشنهاد می‌شود در دوره عادت ماهانه از قرصهای حاوی آهن بهره ببرند. در این زمینه بایستی گفت که بیش از پنجاه درصد خانم‌ها در دنیا از کاهش گلبول‌های قرمز خون ناشی از خونریزی عادت ماهانه رنج میبرند، پس سفارش به مصرف هر روزه یک قرص آهن در تمامی ماه به تمامی خانم‌ها (بجز افرادی که گرفتار بیماری خاصی مانند تالاسمی هستند) بی جا نیست به ویژه این که مصرف یک عدد قرص آهن که شامل ۶۰ میلی گرم آهن است تنها در حد نیاز هر روزه یک آدم است، آنهم به شرط این که تمامی آهن موجود در قرص جذب شود، ولی بطور معمول کم‌تر از سی درصد آن جذب میشود.

در زمینه بهداشت این دوره هم توصیه‌های زیادی وجود دارد.

* طی این دوره حمام نکنند، ولی این کار درست نیست، منحصرا بایست از غوطه ور شدن در آب اجتناب کرد مانند شنا کردن یا نشستن در وان، وگرنه شستشوی بدن و پاکیزه نگه داشتن بدن طی این دوره ضروری است.

بعد از هر دفعه خروج ادرار یا مدفوع باید خود را شسته و بعد خشک کنند.

* از پدهای بهداشتی استفاده کرده و از اونجایی که برخی مارک‌های لوازم بهداشتی حساسیت زاست و سبب احساس سوز در منطقه تناسلی یا خارش در منطقه میشود، نبایستی به بکارگیری این نوع نوار بهداشتی ادامه داد.

* نوار بهداشتی می‌بایست در بازه کوتاه عوض شود، چون می‌تواند به عنوان محیطی تلقی شود که میکروب‌ها براحتی روی آن رشد میکند و منجر به بوجود آمدن عفونت در منطقه شود.

* بکارگیری ژل‌های بهداشتی طی این دوره توصیه میشود تا از عفونت که در این موقع زیادتر در معرض آن هستند، ممانعت شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شانزده =