مزایا و معایب توالت ایرانی و فرنگی

توالت اروپایی پسندیده‌تر است یا توالت ایرانی

بکارگیری توالت اروپایی و ایرانی هرکدام مزایا و معایبی دارد. توالت ایرانی یا توالت اروپایی ، در نوع خود مضرات و حسناتی را دارند. به عنوان مثال؛ گفته شده استفاده دائمی از توالتهای ایرانی ایجاد پادرد و کمردرد میکنند ولی در مقابل آن؛ استفاده زیاد از توالت اروپایی نیز از دید گوارشی و بهداشت پوست بسیارمضر است و آدم را گرفتار بیماری‌های دردناکی مانند کولیت یا قولنج روده و همین طور در صورت فقدان ملاحظه بهداشت توسط اشخاص قبلی استفاده کننده از توالت؛ ایجادانواع حساسیتها و بیماریهای پوستی میکند .. چنانچه فیزیولوژی گوارش را مدنظر قرار دهیم، به مضرات توالت صندلی یا اروپایی پی خواهیم برد.

در موقع استفاده از توالت ایرانی یا توالت شرقی یا توالت آسیایی، ماهیچه‌های ران و ماهیچه شکن به قسمت فراخ روده بزرگ (سیگموئید) فشار می‌آورد و چنانچه وزن بر روی پای چپ بأشد در دست کم زمان فضولات دفعی خارج میگردد.

تنها در حالت فشار به سیگموئید است که روده کاملا تخلیه میشود و حتی از انتهای طحال تا انتهای مخرج به یکباره دور کردن صورت میگیرد و فرد احساس سبکی و راحتی میکند و این سنگینی روی مثانه هم فشار آورده و آن را هم تخلیه میکند.

در موقع استفاده از توالت اروپایی، وقتی فرد روی توالت می‌نشیند، «ایلیو سکال» (دریچه بین روده کوچک و بزرگ در قسمت راست بدن) در حالتی قرار میگیرد که به آن فشار می‌آید و دور کردن به آسانی صورت نمی‌گیرد و با این وجود قسمت بالای ران بطور کامل به شکم فشار نمی‌آورد و سبب تخلیه کامل و راحت نمی‌شود و بنابراین این امر در بلند مدت سبب بیماری‌های روده بزرگ و کلون میشود.

توالت اروپایی و ایرانی هرکدام مزایا و معایب خود را دارد.

*** توالت اروپایی و یبوست :

میتوان گفت یکی از رایجترین بیماری‌های سیستم هاضمه، بیماری یبوست یا خشکی طبع است که سبب میگردد توده دفعی در روده بزرگ محکم شده و به آسانی دور کردن نشود. علت اساسی یبوست سرعت اندک عبور مواد از روده و یا اختلالات دور کردن می‌باشد البته برخی ازبیماریها هم نظیر بیماری دیابت و کم کاری غده تیروئید و … .. و البته هضم ناپسند مواد خوراکی و استفاده از بعضی داروهای ضد فشار خون و یا کاهنده‌ی چربی خون هم در ایجاد یبوست نقش دارند.

نشستن در موقعیت «چمباتمه» امکان تخلیه راحت و کامل روده را مهیا کرده و در این وضعیت خطر باقی ماندن مدفوع در روده که از عوامل کلیدی مبتلا شدن به سرطان روده و آپاندیس یت محسوب میشود، کاهش میابد.

فرد در این شرایط نشستن، وادار به فشار وارد کردن به روده برای تخلیه کامل مدفوع نیست که این موضوع سبب کاهش زیان‌های وارده به لگن، بواسیر و حتی حملات قلبی میشود.

*** توالت اروپایی و بیماری‌های مقاربتی:

مریضی‌ها و عفونت‌های انتقالی تماس جنسی، فقط هنگام مقاربت‌های جنسی و از مسیر خون و مایعات جنسی فرد آلوده انتقال می‌یابد و إمکان ندارد به مریضی هایی مثل کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و ایدز از روی نشستن روی توالت اروپایی مبتلا شویم زیرا این باکتری‌ها و ویروس‌ها قادر نیستند خارج از تن فرد به مدت زیادی زندگی کنند.

ولی ویروس عامل تبخال تناسلی میتواند از طریق تماس پوستی هم انتقال پیدا کند.

عفونت تریکومونایی هم یک بیماری میکروبی است که از راه تماس مستقیم جنسی یا تماس اندام تناسلی با حوله خیس و یا صندلی خیس توالت اروپایی إیجاد میشود البته، احتمال مبتلا شدن به آن از راه مقاربت خیلی بیش‌تر است.

بنظر میرسد بکارگیری توالت‌های اروپایی مکان‌های همگانی خطر انتقال اختلالات پوستی نظیر کورک، قارچ پوستی و انواع دمل و تبخال بیش‌تر است ولی در مکان هایی که قسمت نشیمنگاه توالت اروپایی مرتب تمیز میشود، میتوان از آن استفاده کرد.

****نکاتی که بایستی بیشتر درباره توالت اروپایی و ایرانی بدانید:

١- چنانچه از توالت اروپایی استفاده میکنید قطعا اول درب توالت اروپایی را گذاشته بعد سیفون را بکشید تا بخارات و سموم آن خارج نشود.

٢- زنان حامله در دوره‌ی بارداری خود به منظور بهبود تندرستی ستون مهره‌ها و جلوگیری از درد کمر میتوانند از توالت ایرانی استفاده نکنند.

٣- موقع استفاده از توالت ایرانی به شرایط درست نشستن دقت نمایید.

٤-توالت اروپایی و محل نشستن را مرتبا نظافت کنید و به نوع شوینده هم دقت کنید تا ریسک مبتلا شدن به التهاب‌های پوستی اطراف باسن و ران را به کمترین حد برسانید.

٥-بهتر است در مورد کاربرد از توالت فرنگی‌های مکان‌های همگانی از دستمال کاغذی ویژه نشیمنگاه استفاده شود.

٦- تلاش کنید حوله و مسواک را در دستشویی قرار ندهید تا در مواجه با بخارات سمی نباشند.

و ولی بهترین حالت این است که هم زمان هر دو توالت را در منزل داشته باشیم که چنانچه فردی گرفتار ادرار کردن مکرر یا کهولت سن یا زیان مفاصل زانو بأشد قادر باشد از توالت اروپایی میشود از

بمنظور استفاده از توالت ایرانی یا شرقی پسندیده‌تر است به شیوه درست نشستن آن دقت شود:

پاها را به عرض لگن باز کرده و می‌ایستیم، زانوها را تا می‌زنیم و سطح زمین چمباته می‌زنیم.

چنانچه در منطقه مفاصل یا زانو حس درد وجود داشت اندکی وزن را به جلوی کف پا جابه‌جا‌ میکنیم.

این حرکت لگن‌ها را باز، مفاصل ران را نرم و فرایند را بطور کامل تنظیم میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نه =