دلیل آب آوردن پاها

علت تورم و گردهمایی آب در بدن چیست؟ درمان این پیامد

آیا بیشتر اوقات از احساس ورم بدن آزرده هستید یا حس میکنید پاهایتان ورم کرده اند و در کفش جای نمی‌گیرند؟
از دید پزشکی محتمل است به بیماری اِدِم (ورم) مبتلا باشید که عموماً به آن احتباس مایعات می‌گویند این دشواری هنگامی ظهور میکند که مایعات، بیشتر از اندازه در بافتهای بدن انباشته شوند و علایم آن، زیادتر در پاها قابل رویت است، ولی امکان دارد نواحی دیگر تن و بدن نیز گرفتار ورم شود.
این دشواری امکان دارد در اثر استفاده زیادتر از حد نمک، کاستی گردش خون، کمبود جنبش و تحرک جسمانی، کمبود ویتامین ، نقص وریدی (مشکل برگشت خون از سیاهرگ‌های پا به قلب)، اضطراب و نگرانی ، بارداری ، قاعدگی، هوای گرم، قرارگرفتن در ارتفاعات، آلرژی ، بالابودن فشار خون، مسائل قلبی، مشکلات کلیوی،
بیماریهای طول کشیده ریوی، اختلالات کبدی، نقص تیروئید ، مصرف برخی از داروها و قرص‌های جلوگیری از حاملگی باشد.
احتباس آب سبب خشک شدن مفاصل، بالارفتن وزن ، احساس تورم، افزایش فشار خون و افزایش تپش قلب میشود بیماری‌های زمینه‌ای که احتباس آب میتواند یکی از پیامدهای جانبی آن‌ها باشد شامل سیروز کبدی ، ناتوانی و نارسایی قلبی، نقص کلیوی، پره اکلامپسی (در بارداری
و نشانگان پیش از پریود است احتباس آب بواسطه عوامل گوناگونی شکل میگیرد که در ادامه مطلب به ۵ مورد برتر در این مورد اشاره میشود.

علل و دلایل اساسی گردهمایی آب در بدن

رژیمهای غذایی سم زدا را پیگیری میکنید.

گرچه استفاده بیش از حد کربوهیدرات‌ها توصیه نمیشود ولی کنار گذاشتن کامل آن از برنامه غذایی نیز گزینه خوبی برای کم کردن وزن نیست.

دکتر مِرفی می‌گوید در رژیم هایی که کاملا کربوهیدرات‌ها حذف می‌شوند، آنچه بدن به عنوان وزن از دست میدهد، آب است و در این موقع گلیکوژن مهلت اندوخته مجدد را پیدا نخواهد کرد.

زمانی هم که فرد به رژیم طبیعی خود برمی گردد، در بعضی موارد گلیکوژن بیشتری را نیز اندوخته خواهد کرد چرا که بعد از شکستن رژیم بدون کربوهیدرات، در غالب موقعیت‌ها، ولع فرد برای خوردن انواع کربوهیدرات‌ها بیشتر می‌شود.
بیشتر این رژیم‌ها که از آن میان میتوان به Atkins و Zone اشاره کرد، رژیم‌های سلامتی نیستند و در مدت طولانی به کم کردن وزن اشخاص نخواهند انجامید و در بعضی از موقعیت‌ها هم برای سلامت بسیار زیان آور هستند.
چنین رژیم هایی که به «رژیم‌های سم زدا» نیز شهرت دارند، سبب میشوند که کلیه‌ها و کبد، به پاک سازی خود بپردازند و کاهش بیشتر از حد معمول کالری منتهی به اندوخته آب در بدن خواهد شد. طبیبان به تشکیل اعتدال در مصرف کلیه انواع مواد خوراکی تاکید دارند.

زمان طولانی از روز و شب را نشسته اید.

چنانچه سبک و شیوه زندگی تان نشسته است به جمع شدن مایعات در اندام تان خواهید انجامید که تنها راه حل رفع کردن آن افزایش جنبش بدن است.

دکتر وید نیز جنبش را بهترین راه حل برای افزایشجریان خون در بدن می‌داند.

«جیلیان مایلکاز» از مریبان بدنسازی می‌گوید: “زمانی که بیشتر از حد معمول می‌نشینید، مایعات در بخش‌های پایینی بدن گردهمایی می‌یابد و به ت ورم پاها و زانوها می‌انجامد ” وی توصیه میکند که فعالیت هایی چون ایروبیک که بر پاها و بازوها تمرکز دارند خیلی متناسب هستند.
هم چنین کشیدن قسمتهای بدن با ورزش‌های کششی می‌تواند یاری نمایید. ورم پاها بافایده باشد.
خلاف تصور معمول، تعرق تنها راه حل از میان بردن آب مازاد و اضافه بدن نیست چرا که با استفاده آب، مایعات مجددا به بدن باز خواهند گشت که در طول فصول گرم سال بیشتر اتفاق میوفتد.

آب در بدن

علت تورم و گردهمایی آب در بدن

پتاسیم لازم اخذ نمی‌کنید

مصرف موادی چون موز، گوجه اروپایی ، اسفناج و آواکادو که دارای مقادیر چشمگیری پتاسیم هستند، میتوانند در ایجاد اعتدال در مایعات بدن اثربخش باشند. دکتر وید نیز بر این امر صحه می‌گذارد و می‌گوید: “مصرف مقدار مکفی پتاسیم به خارج شدن آب مازاد و اضافه از تن می‌انجامد ”
در پژوهشی که در دانشگاه «نورث وسترن» انجام پذیرفت نقش اثربخش پتاسیم در خروج سدیم مازاد و اضافه از به اثبات رسید.

در مرکز «تی.

اچ.

چان» دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای انجام شد که نشان داد مصرف پتاسیم باید تحت نظر دکتر متخصص انجام پذیرد چرا که اخذ بیشتر از حد معمول آن میتواند دشواری هایی در کلیه به وجود آورد.
در رژیم خوراکی تان فیبر لازم وجود ندارد.

مصرف مقدار مکفی فیبر نیز میتواند در خروج آب مازاد و اضافه از تن تاثیرگذار باشد. دکتر مِرفی می‌گوید: «زمانی که خوراکی هایی محتوی فیبر بالا مصرف میکنید، روده‌ها مناسب‌تر کار کرده و مدفوع آسان‌تر از جسم و بدن خارج می‌شود» در حقیقت فیبر از یبوست جلوگیری بعمل آورده و مانع نفخ شکم نیز میشود.

بر اساس تحقیقات علمی انجام شده در آکادمی تغذیه و دیابت آمریکا، خانم‌ها باید هر روزه ۲۵ گرم فیبر و مردان ۳۸ گرم از آن را استفاده کنند.

در میان اشخاص بالای ۵۱ سال این میزان می‌تواند به ترتیب ۲۱ و ۳۰ گرم باشد.

بهترین مأخذ اخذ فیبر، غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها و حبوبات هستند.
به میزان مکفی آب نمی‌نوشید.

بالعکس پندار و اندیشه افراد زیادی آشامیدن آب مکفی به خروج آب مازاد و اضافه از بدن کمک میکند.

دکتر مِرفی می‌گوید مصرف میزان مورد نیاز آب به خروج آب مازاد و اضافه از تن می‌انجامد چرا که میزان ادرار را افزایش میدهد.

هم چنین بررسی‌های زیاد انجام پذیرفته مشخص کرده اند که آب از یبوست نیز جلوگیری بعمل می‌آورد. میزان استفاده از آب در هر کس به وزن او وابسته است چنانچه مزه آب را دوست ندارید میتوانید در درون آن خیار ، لیمو ترش ، کرفس و یا باقی سبزی‌ها را ریخته و اندکی به آن مزه دهید.

خوراکی‌ها
سدیم (نمک) یک ماده قوت بخش لازم است که در خدمت عملکردهایی اساسی و مهم در بدن ما است، ولی ما به مقادیر اندک از آن نیاز داریم. در موارد زیادی، خوراکی هایی که مصرف می‌کنیم دارای مقادیر بیشتر از حد معمول نمک هستند که احتباس آب و بالارفتن وزن را تحریک مینماید.
توصیه: نخست، به میزان سفارش شده نمک استفاده کنید که بنابر گزارش سازمان خوراک و داروی آمریکا برابر با ۲۳۰۰ میلی گرم یا کم‌تر طی روز است. شاید میزان فرآوانی بنظر برسد، ولی در حقیقت نزدیک به یک قاشق چای خوری نمک میشود.
دوم، با بکارگیری جایگزین هایی مانند داروهای گیاهی و ادویه‌ها میزان استفاده از نمک را کاهش کنید. زیره، شوید، سیر، زنجبیل ، پیاز ، و فلفل از جمله گزینه‌های در دسترس هستند. آبلیمو ، خردل و سرکه همچنین میتوانند بدون بکارگیری نمک عطر و مزه غذای شما را تغییر دهند.

سبک و شیوه زندگی
نشستن یا ایستادن درازمدت سبب میشود تا بافتهای بدن آب را نگه دارند.

یک سبک زندگی با فعالیت و تحرک کم و غیر فعال میتواند منجر به احتباس آب در بدن شود و نشانه‌های جسمانی مانند تورم در پاها شکل خواهند گرفت.


توصیه
: حفظ جریان خون در همه بدن از ارزش ویژه‌ای بهره مند است. چنانچه بواسطه شغل خود ناچار هستید زمانی طولانی را در حالت نشسته سپری کنید، از وقت استراحت خود برای پیاده روی بهره جویی کنید. می‌توانید خودروی خود را اندکی دورتر از محیط کار پارک کنید تا از پیاده روی قبل از شروع روز کاری بهره جویی کنید.
بجای استفاده از آسانسور از پله بهره جویی کنید.

نیازی وجود ندارد همانند یک ورزشکار حرفه‌ای فعالیت فیزیکی کنید. و انجام تمرین‌های ورزشی سبک به مدت پانزده تا سی دقیقه طی روز همچنین می‌تواند به سود شما باشد.

داروها
احتباس آب در بدن از جمله پیامدهای جانبی بخش زیادی از داروهای تجویزی است. داروهای ضد افسردگی ، مسدودکننده‌های بتا، داروهای فشار خون ، داروهای کموتراپی ، و داروهای جلوگیری کننده از التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن از جمله مواردی هستند که میتوانند سبب احتباس آب شوند.
توصیه: کاهش تدریجی بکارگیری دواهایی که سبب احتباس آب در بدن میشوند به مشاوره با دکتر متخصص احتیاج دارد. در صورت مشاهده تورم بیشتر از حد معمول در اثر استفاده از دارو ‌های ضدالتهابی غیر استروئیدی یا دیگر داروهای مسکن، مراجعه به دکتر متخصص ایده خوبیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 18 =