تغذیه مناسب پاییز از نظر طب سنتی

توصیه‌های غذایی طب قدیمی برای آغاز فصل سرما

با شروع فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، می‌بایست در برنامه غذایی نیز تغییراتی ایجاد کرد.

که برای اطلاع بیشتر شما خوانندگان محترم در مورد این موضوع گفت وگویی با یک کارشناس طب مکمل کردیم.

وی درباره تغییرات آب و هوا و لزوم توجه به روش غذایی توضیحاتی داده است که در دنباله می‌آید.

این محقق طب قدیمی با اشاره به اینکه ماه نخست پاییز «ایلول» نام دارد، می‌افزاید: در این ماه غلبه سودا افزون میگردد.

زیرا باتوجه به اینکه سودا سرد و خشک است و طبع پاییز نیز سرد و خشک است، در اشخاص غلبه سودا بیشتر مشاهده میشود.

به منظور پرهیز از غلبه سودا و بیماری‌های برآمده از آن، حضرت امام رضا (ع) توصیه هایی دارند که از جمله آن بکارگیری مسهل هاست. دواهایی که فرد استفاده میکند و بدنبال آن گرفتار اسهال میشود. وی می‌افزاید: ایجاد اسهال برای دور کردن ماده مازاد و اضافه سوداست.

از جمله این مسهل‌ها میتوان به دم کرده افتیمون، استوقودوس و … اشاره کرد. خاکشیر گرچه جزو مسهل‌ها نیست ولی به دفع تدریجی سودا یاری می‌کند.

بکارگیری سنا و گل محمدی (باتوجه به طبع فرد وشرایط خاص مصرف) هم بافایده است.

گرچه می‌بایست به این موضوع توجه کرد که آنهایی که دچار یبوست هستند نباید از مسهل بهره ببرند.

این اشخاص نخست بایست از خوردنی‌های ملین بهره ببرند تا یبوست شان برطرف شود و بعد از مسهل بهره ببرند.

توصیه بعدی بکارگیری شیرینی‌های عادی است..

برخی از شیرینی‌ها گرم و‌تر و برخی خشک و گرم است که میتواند هم به دور کردن سودا یاری نماید و هم گرمای واجب و ضروری بدن را مهیا مینماید تا ازبیماریهای متعاقب از سردی طبع ممانعت شود مصرف گوشت‌های معتدل مانند گوشت بره و بزغاله سفارش شده است ولی بایست از خوردن گوشت گاو که سودازاست، اجتناب شود.

بهترین گزینه‌های غذایی برای آغاز فصل پاییز


خوردنی‌های خشک مانند خوراکی‌های سرخ شده و کبابی مناسب این فصل نیست و استفاده از آن سبب شدیدتر شدن خشکی بدن میشود و علایمی مانند اگزما، بیخوابی ، افزایش شک و وسواس بهمراه دارد.

با اجتناب از مصرف خوراکی‌های خشک و مصرف به میزان شیرینی‌های طبیعی، میتوان از عارضه‌های خشکی بدن کاست.

همینطور پیشنهاد میشود که در این ماه اشخاص از حمام رفتن زیاد پرهیز کنند؛ البته منظور گذشتگان از حمام چیزی شبیه سونای امروزی است که سبب عرق کردن بدن میشود. بنا بر این اگر بخواهیم این توصیه را در روزگار کنونی کاربردی کنیم باید بگوییم پسندیده‌تر است در این فصل اشخاص کم‌تر به سونا بروند در این ماه سفارش شده است از مصرف بعضی میوه‌ها علی الخصوص خربزه و خیار و هندوانه اجتناب شود.

توصیه کلی این است که هر میوه را در فصل خودش مصرف کنیم، به این جهت استفاده از میوه هایی که در سردخانه نگه داری میشود یا به شکل خاصی تربیت می‌یابد، یا از نقطه‌های دیگر آورده میشود، برای تندرستی زیانبار است.

وی می‌افزاید: حضرت امام رضا (ع) سفارش میکنند که سردی‌ها را در فصل گرم و گرمی‌ها را در فصل سرد مصرف کرده و در فصل معتدل بهار و پاییز از غذای معتدل بهره جویی کنید بنابراین نباید در بهار و پاییز خوراکی‌های خیلی گرم و خیلی سرد را مصرف نمود.

وقتی وارد موسم زمستان شدیم، می‌توانیم مقدار استفاده گرمی‌ها را افزایش دهیم.

ملاحظه این نکته‌ها برای افراد با سن بالا اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا با بالارفتن سن، طبع سردتر میشود و اجتناب از مصرف سردی‌ها در فصل‌های سرد ضروری‌تر است.

هر چند در سالهای جوانی هم ملاحظه این نکته‌ها با اهمیت است ولی گهگاه گرمی مزاجی جوانان این سردی را تلافی میکند.

بار دیگه بر این نکته تاکید می‌کنیم که بایست از میوه‌های فصل استفاده شود.

درپاییزدیگر فصل مصرف میوه‌های تابستانی گذشته و پسندیده‌تر است از میوه هایی که در منطقه زندگی مان رویش پیدا میکند، بهره ببریم و از مصرف میوه‌های سردخانه‌ای اجتناب کنیم و نکته بعد اینکه چنانچه تحرک جسمانی و ورزشی در فصل سرد سال بیشتر گردد، می‌تواند به جسم ما انرژی بیشتری برساند و سردی طبع را بکاهد.

علی الخصوص در زمستان، ورزش متعادل رطوبت مازاد و اضافه بدن را دور کردن میکند و کاهش این رطوبت هیچوجه بیماریهای عفونی مانند سرماخوردگی ، سینوزیت ، عفونی شدن گوش و … تاثیرگذار است.

هر چه رطوبت بیشتر باشد زمینه بروز اینگونه عفونت‌ها بیشتر می‌شود.

در فصل‌های سرد سال، آشامیدن آب علی الخصوص آب خنک ناشتا زیان آور است و پسندیده‌تر است از آشامیدنی هایی که طبع گرم‌تری دارد مانند شربت عسل استفاده کرد.

هم چنین مصرف دم نوش‌های گیاهی با طبع گرم مانند آویشن ، بابونه و استوقودوس هم بافایده است. اشخاصی که سوداوی هستند، توانایی دارند در فصل خزان از دم کرده. گل گاوزبان بهره ببرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − دو =