تشخیص دیابت با استفاده از عرق روی پوست

با بکارگیری عرق دیابت را تشخیص دهید.

در روزگار کنونی دیابت یکی از رایجترین مریضی‌ها در دنیاست که نصفی از جمعیت دنیا به آن گرفتار هستند. در بیماری دیابت به دلیل تراوش ناکافی انسولین که یکی از با اهمیت‌ترین هورمون‌های بدن بحساب میآید، میزان قند موجود در خون از حد طبیعی بیرون می‌رود.

دیابت یا بیماری قند هنگامی بوجود میاید که هورمون انسولین – عامل تنظیم کننده قند موجود در خون – یا به میزان مکفی در بدن ایجاد نمی‌شود یا بافتهای بدن به آن بدرستی جواب نمی‌دهند.

در نهایت سوخت وساز قند در بدن مختل میشود و قند موجود در خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود، و نهایتا نشانه‌های شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پرادراری آشکار میشود.

افراد مبتلا به قند موجود در خون بالا باید از سرانگشت خود نمونه خون بگیرند که گهگاه هر روزه چندبار اتفاق میوفتد.

پژوهشگران کالج تگزاس در دالاس یک ساختار جایگزین غیرتهاجمی را ارائه کرده اند که از عرق بدن استفاده میکند.

حسگر زیستی الکتروشیمیایی این پژوهشگران بطور مدوام سطوح قند موجود در خون را در عرق آدم ارزیابی میکند.

ساخت سیستم تشخیص دیابت از روی عرق

این سیستم منعطف، لایه‌های نازک روی هم چیده شده فلز/ اکسید فلز را درون منسوجات منفذدار مبتنی بر پلیمر ادغام کرده و از همان شیمی پایه و بازتاب آنزیمی موجود در نوار تست قند موجود در خون استفاده میکند.

حسگر مذکور به جای بررسی یک قطره خون بدنبال سطوح قند، این کار را بر روی میزان کوچکی از عرق موجود در پوست زیر نوار چسب یا ساعت ردیاب سلامت انجام میدهد.

محققان این حسگر تازه را بگونه‌ای طراحی کرده اند که میزان اندکی از عرق بدن بطور برابر بر روی قسمت زیرین آن پخش میشود و بطور کامل روی الکترودهای آن را می‌پوشاند.

مضاف بر آن، توپوگرافی سطح پلیمر به شیوه‌ای اصلاح شده، مولکول‌های اکسیداز گلوکز را شکار کرده و سیگنال آن‌ها را شدت می‌بخشد.


این حسگر اکنون در مرحله پیش ساخت قرار دارد؛ ولی با کامیابی بر روی نمونه‌های عرق آدم آزمایش شده و نسخه تجاری آن تا چند سال آتیه ارائه خواهد شد.

این پژوهش در گاهنامه Sensors and Actuators B: Chemical انتشار یافته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =