روش جلوگیری از بزرگ شدن گوش

گوش طبیعی و بی نیاز از تیغ جراحان چه مشخصاتی باید داشته باشد.

هر یک از اجزای صورت در زیبایی آن تاثیرگذارند.

گوش‌ها هم یکی از این اجزا بوده و وظیفه مهمی در این زیبایی دارد.

گوش هایی که از میزان رایج بزرگ ترند یا لاله گوش هایی که برجسته اند، تصویر ناخوشایندی از شما ایجاد می‌نمایند. اشخاصی که گوش ‌های برجسته دارند بطور معمول تلاش میکنند آن‌ها را زیر موهای خود مخفی کنند.

دختری در آن سوی شهر… سالهاست که گوش هایش را زیر موهای بلندش پنهان کرده، از همان روزهای کودکی گوش‌های بزرگ و برجسته‌اش سبب تضعیف اعتماد بنفس ش بوده است.

تنها بلند کردن موها و پنهان کردن گوش‌ها زیر آن‌ها توانسته قدری او را کمک کند؛ ولی تا کی؟ دیر یا زود باید تیزی چاقوی جراحی را بر گوش هایش احساس کند.

ولی آیا جراحی می‌تواند بصورت دائمی او را از نازیبایی نجات دهد؟ این ایام در میان شلوغی بازار زیبایی و مسابقه ای که برخی دختران برای زیبا و زیباتر شدن گذاشته اند، فرم گوش‌ها علت محکمی است که برخی را روانه اتاق‌های جراحی میکند.

ولی همواره این جراحی‌ها با قصد از بین بردن بزرگی و برجستگی گوش‌ها نیست و عده‌ای دوست دارند گوش‌های نوک تیزی داشته باشند که به «گوش الاغی» معروف شده است.

هرچند بعضی از صاحبان گوش‌های نوک تیز از ظاهر خود راضی هستند ولی گروهی هم پشیمان می‌شوند و بدنبال راهی به منظور داشتن گوش عادی، مجدد راهی مطب می‌شوند.

گوش

مشخصات گوش طبیعی

به این قسمت داستان که می‌رسیم این سؤال مطرح میگردد که واقعاً یک گوش طبیعی و بی نیاز از تیغ جراحان چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

عضو آکادمی جراحی پلاستیک اروپا در جواب به این سؤال می‌گوید: فرم، شکل و مقدار گوش در اشخاص مختلف، یکسان نیست.

ولی یک گوش طبیعی و نرمال بایست با جمجمه زاویه‌ای ۲۵ تا سی درجه داشته و بازه لبه‌های آن تا جمجمه حدود پانزده تا ۲۰ میلیمتر باشد.

چنانچه غضروف لاله گوش در بعضی قسمت‌ها بیشتر رشد کند یا برخی از چین‌های لاله گوش به درستی تشکیل نشوند این زاویه یا بازه لبه گوش از جمجمه بیشتر میشود.

در این وضعیت میتوان گفت فرد گوش برجسته‌ای دارد.

عضو آکادمی جراحی پلاستیک اروپا می‌افزاید: در اغلب موقعیت‌ها، ژنتیک نخستین متهم ایجاد گوش‌های برجسته و بزرگ است.

به همین سبب میشود در سه هفته نخست زندگی یک نوزاد از نرمی لاله گوش او استفاده کرد و با بکارگیری قالب‌های ویژه از ایجاد گوش برجسته در اطفال جلوگیری نمود.

البته بکارگیری این قالب‌ها کار هر فردی نیست و نباید خودسرانه از آن استفاده شود زیرا یک قالب ناپسند، نوزاد را گرفتار مشکل گوش مچاله شده خواهد کرد.

این جراح با تأکید بر گسترش این پیامد در سالهای دو تا سه سالگی خاطرنشان می‌کند: هرچند این گوش برجسته زیادتر در میان کودکان دو تا سه ساله دیده میشود ولی جای خوشحالی است که بدانیم در بخش زیادی از کودکان این پیامد با رشد طفل رفع میشود و احتیاجی به مداوا نیست.

ولی چنانچه پس از انتها و پایان شش سالگی و انتها رشد لاله گوش این دشواری مرتفع نشد نباید به دفع خود با شریک زندگی تان آن امیدوار بود قدرت شنوایی در صاحبان گوش برجسته، بی نقص است و تنها علت گرایش به جراحی و اصلاح این شرایط، کاهش اعتماد بنفس و مشکلات روحی برآمده از آن است.

به این جهت عمل جراحی که در اغلب موقعیت‌ها به صورت سرپایی هم انجام میشود می‌تواند مانع منزوی شدن کودک شود عضو آکادمی جراحی پلاستیک اروپا با توضیح روش جراحی می‌گوید: در این عمل را بالا ببرید برش در پشت گوش بخشی از غضروف را بگونه‌ای برمی دارند که گوش به حالت عادی بازگردد.

این عمل سرپایی است و بطور معمول با بیحسی موضعی قابل انجام است ولی در بعضی کودکان که می‌ترسند میتوان از بیهوشی هم استفاده کرد وی در ادامه مطلب به مواردی که بعد از عمل جراحی باید ملاحظه شود اشاره کرده، اظهار می‌کند: آنتی بایوتیک ‌ها و مسکن‌های تجویز شده توسط دکتر باید بموقع استفاده شود.

بعد از برداشتن پانسمان که بطور معمول ۳ روز روی محل عمل قرار میگیرد بایستی هر روز محل زخم را در حمام با آب دمای اتاق و صابون شستشو داد تا از عفونت آن پیشگیری کرده و به بهبودی زخم کمک شود.

هم چنین توصیه میشود موقع خواب از هدبند استفاده شود.

این جراح سرو گردن درباره طرفداران تغییر حالت گوش‌های طبیعی می‌گوید: متأسفانه بعضی از جوانان با وجود داشتن گوش هایی طبیعی باز گرایش به تغییر شکل گوش هایشان دارند.

گوش شیطان ی یا گوش الاغی مدلی است که اخیراً مورد مداقه برخی جوانان قرار گرفته است.

در این عمل با برش قسمت بالایی گوش و بخیه کردن آن فرم گوش از حالت گرد به شکل مثلثی مبدل میشود.

متأسفانه این عمل یکی از چندین عمل زیبایی است که هیچ احتیاجی به آن نیست و بطور معمول با اصرار فرد انجام میشود.

هرچند تغییر شکل گوش طبیعی به حالت مثلثی در سطح شنوایی تغییری ایجاد نمیکند ولی اکثریت از جوانان بعد از مدت زمانی از تن دادن به این عمل پشیمان می‌شوند.

به همین سبب توصیه می‌کنم پیش از انجام چنین جراحی هایی حتماً با روانشناس مشاوره شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =