اهدای خون چه فوایدی دارد؟

فواید اهدای خون برای بدن

در دنیایی که قابلیت ایجاد، بازسازی و بازطراحی برای هر چیزی وجود دارد، پژوهشگران نتوانسته اند خون تصنعی ایجاد کنند.
در این وضعیت اشخاص نیازمند به خون بطور کامل به اهدای خون وابسته هستند هرچند جای تاسف است که میزان اهدای این مایع حیات بخش با میزان نیاز قابل پرداختن به آن برابری نمی‌کند.
سایت تخصصی مدیکال دیلی در مطلبی دراین باره منتش کرده است که حقایق جالب و هشداردهنده‌ای در زمینه اهدای خون وجود دارد و بنابراین آگاهی از اونها امکان دارد در ترغیب اشخاص به اهدای خون اثربخش باشد:

اهدای خون

حقایقی در زمینه اهدای خون

فواید اهدای خون

۱- اهدای خون برای تندرستی قلب مفید است: جریان و حجم خون برای تپش قلب ضروری است. طبیبان اعتقاد دارند اهدای خون تندرستی قلب را التیام و بهبود داده و آنرا به خطر نمی‌اندازند. هم چنین اهدای خون بطور منظم به کاهش چسبندگی و غلظت خون یاری نموده و به خون اجازه میدهد تا به سادگی در عروق جریان داشته باشد.
۲- اهدای خون خطر مبتلا شدن به سرطان را کاهش می‌دهد: اهدای خون میتواند ریسک دچار شدن فرد اهدا کننده به بدخیمی را بکاهد.

آهن یکی از املاح معدنی اساسی موجود در خون است که گفته میشود میزان زیان رادیکالهای آزاد در بدن را افزایش میدهد.

هرچند مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۸ نشان میدهد اهدای خون به کاهش ذخایر آهن یاری نموده و در نهایت خطر کلی دچار شدن فرد به بدخیمی را تقلیل میدهد.

۳- اهدای خون سبب کم کردن وزن می‌شود: چنانچه حفظ جان دیگران و التیام و بهبود وضعیت کلی سلامت در ترغیب شما برای اهدای خون کفایت نمی‌کند باید به این موضوع توجه داشت که اینکار برای کم کردن وزن نیز سودآور است.

اهدای خون

حقایقی در زمینه اهدای خون

۴- از شیر نارگیل میشود در موارد اضطرار به عنوان جایگزین استفاده کرد: متخصصان میتوانند در شرایط اضطرار شیر نارگیل را با پلاسما جایگزین کنند. گرچه این دو شباهتی با همدیگر ندارند آب نارگیل یک چهلم میزان سدیم پلاسما را داراست در حالیکه سطح پتاسیم حدود ده تا پانزده برابر بیش‌تر است.
۵- بیشتر اخذ کننده‌های خون‌های اهدایی گرفتاران به سرطان هستند: شاید تصور شود که مصدومان جاده‌ای زیادترین اخذ کننده‌های خون‌های اهدایی هستند ولی در واقعیت تنها حدود دو درصد تمامی خون‌های اهدا شده به این اشخاص اهدا میشود.

در واقع بیماران دچار بدخیمی زیادترین میزان خون اهدا شده را دریافت می‌نمایند.

۶- دسته خونی O مثبت متداول‌ترین دسته خونی مورد احتیاج است: گرچه تمامی انواع دسته خونی مورد احتیاج هستند ولی دسته خونی O مثبت زیادترین متقاضی را دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − دو =