حواس پنج گانه

حواس آدم ۸ گانه است نه پنج گانه

یکی از وسائل و ابزارهای شناخت برای آدم «حواس» است آدم دارای حواس متعدد است. گر فرض کنیم آدم فاقد همه حواس باشد فاقد همه شناختها خواهد بود.

آدم برای درک، تعامل مناسب و از بین بردن نیازهای خود نیازمند رابطه با محیط اطرف خود میباشد، به این جهت میباید نسبت به محیط شناخت و درک شایسته‌ای داشته تا قادر باشد بازخوردهای رفتاری شایسته‌ای داشته و در برابر از محیط نیز اخذ نماید.

این شناخت و ادراک از محیط، به صورت کلی توسط حواس پنجگانه اخذ و در درون آدم مورد وارسی و تحلیل قرار میگیرد.

در حالت کلی آدم از مسیر حواس پنجگانه خود با جهان اطرافش رابطه برقرار میکند، پس برای شناخت آدم و نوع ارتباطات او با جهان پیرامونش بایست به حواس او دقت کرد، زیرا که حواس، ابزاری هستند برای توسعه شناخت او نسبت به محیط اطرافش

پژوهشگران اعلام کردند که ما علاوه بر داشتن پنج حس شنوایی، بویایی، چشایی، بینایی و لامسه دارای سه حس دیگر هستیم که از وجود آن بی خبریم

به بیان این پژوهشگران در ضمیر ناخودآگاه ما حواس دیگری علاوه بر حواس پنجگانه وجود دارد که بصورت ناخواسته نادیده گرفته شده اند.

طبق گفته پژوهشگران این تحقیق، ما دارای حسی بنام «thermoception» (حس حرارت) هستیم که مسئول سنجش میزان حرارت بوده و به ما کمک میکند تا در سرمای زمستان بتوانیم میزان سرما را درک کنیم و بر طبق این حس لباس مناسب بپوشیم.

 حواس

حس بویایی یکی از حواس ۵ گانه آدم است.

پیشتر احساس گرما و سرما در دسته بندی حس لامسه قرار می‌گرفت این در شرایطی است که طبق گفته پژوهشگران این تحقیق شما برای درک سرما یا گرما احتیاجی به لمس آن ندارید.

حس دیگری که همواره علی الخصوص در مدرسه و دانشگاه و محیط کار به یاری ما می‌آید و ما از وجود آن بی اطلاع هستیم، proprioception (حس موقعیت اندام‌های بدن) نام دارد که به ما کمک میکند تا بدون نگریستن به صفحه کلید لغات مورد نظر خود را تایپ کنید.

این حس ولو در زمان راه رفتن نیز به یاری آدم آمده و فرد بدون نگریستن به زمین می‌تواند به آسانی راه رفته و به پاهای خود برای ادامه گذرگاه اعتماد کند.

به یاری این حس حتی بدون نگریستن به اندام‌های گوناگون بدن می‌توان موقعیت آن‌ها را درک کرد.

شاید بتوان گفت که ما ساده‌ترین امورات خود مانند رانندگی، راه رفتن، تایپ کردن و غیره را مدیون این حس هستیم.

در نهایت، حسی بنام «equilibrioception» (حس تعادل) مرتبط به نگهداری تعادل ما بوده و از افتادن و زمین خوردن ما جلوگیری میکند.

البته پژوهشگران این تحقیق برای اثبات رسمی این ادعای جدید نیازمند انجام تحقیقات علمی بیشتر هستند ولی نکته قابل توجه اینجاس که بدون وجود این حواس زندگی برای ما بسیار دشوار خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هجده =