فواید خربزه

همه آنچه که می‌بایست درمورد خربزه بدانید را درادامه ببینید.

خواص خربزه بیشمار است و مصرف خربزه از سوی امامان نیز سفارش شده است. خربزه از بین بردن کننده یبوست و یاری دهنده به هضم خوراک، افزاینده ادرار و دور کردن کننده کاهش گلبول‌های قرمز خون و سنگ مثانه و تولیدکننده عرق در بدن

کاملا به خاصیتها و فایده‌های و با این وجود به مضرات خوردن خربزه می‌پردازیم.

خواص خربزه در طب قدیمی

امام علی علیه السلام نقل شده است خوردن خربزه، مثانه را پاک و سنگ مثانه را آب میکند و ادرار را افزایش میدهد.

امام علی می‌فرمایند خربزه ده خاصیت دارد:

۱- خوردنی است.

۲- آشامیدنی است، چون آبدار است.

۳- میوه است.

۴- گل است (زیرا بویی مطبوع دارد)

۵- شیرینی است (زیرا دارای قند زیاد است)

۶- روده‌ها و معده را شستشو می‌دهد.

۷- معده و روده را پاکیزه میکند.

۸- سبزی است.

۹- دوای درد است.

قسمت هایی از این میوه که در تغذیه و پزشکی استفاده میشود، عبارت اند از: گوشت، تخم و پوست میوه

خواص بی نظیر خربزه

خاصیتهای شفابخش خربزه

مصرف خربزه هیچوجه اختلالات قلبی و سرخرگی نقش به سزایی دارد.

میوه خربزه، نقش این میوه را در شادابی و تازگی و شادابی پوست و ممانعت از بیماری‌های لثه اثربخش دانست.

میزان پتاسیم موجود در خربزه برای بیماران گرفتار به بیماری قلبی – عروقی بسیار تاثیر گذار است و مصرف این ماده خوراکی نقش به سزایی هیچوجه اختلالات قلبی و سرخرگی دارد.

جلوگیری ازبیماریهای چشمی، پیشگیری از بیماریهای عفونی، طراوات و شادابی پوست از جمله اثرات خربزه بخاطر داشتن این ویتامین است.

خربزه با داشتن خاصیت ادرارآور بودن در بیماری‌های سنگ کلیه و مثانه مفید است؛ دراین مریضی‌ها باید نمک و فلفل کم‌تر خورده شود.

خربزه مملو از ویتامین هایA، D وC و سلولز است.

خربزه به دلیل داشتن خاصیت ملیّن، برای معالجه یبوست تجویز میشود.

خربزه چون دارای قند است بسیار چاق کننده بوده و تاثیر مفیدی در افراد مبتلا به سل و یا کاهش گلبول‌های قرمز خون ایجاد میکند.

خربزه به علت داشتن پتاسیم بسیار مدر بوده لذا سبب دور کردن مواد زاید و سموم موجود در خون شده و به فعالیت و شستشوی مثانه و کلیه‌ها یاری نموده و از احتباس ادرار و سنگ مجاری ادرار ممانعت میکند.

خربزه بواسطه آب زیاد، ترکیبات قندی را سریعا جذب خون کرده به همین سبب سبب بالا رفتن قند موجود در خون و از بین بردن ملال و خستگی و گرمازدگی می‌گردد.

در میان ترکیبات قندی و معدنی خربزه آنزیم هایی وجود دارد که سرعت هضم خوراک را زیاد کرده بدین لحاظ در اطفال سبب افزایش اشتها و فعالیت و رشد سلولهای بدن و در سالمندان به فعالیت سلول‌های سیستم هاضمه و نهایتا از بین بردن سستی و بی حالی منتج میشود.

خربزه به علت مواد فیبری و بخاطر وجود مزه و اسانس هایی که دارد یک محرک قوی شیمیایی برای سیستم هاضمه است لذا بسیار ملین بوده و استفاده از آن برای گرفتاران به نقرس ، رماتیسم، بواسیر و به ویژه برای اشخاصی که از یبوست رنج میبرند، بسیار توصیه میشود.

هم چنین این میوه تاثیر خاصی در تخلیه میکروب و عفونت‌های موجود در روده‌ها دارد.

به علت آن که گوشت خربزه یک ماده ضد تورم محسوب می‌شود لذا به شکل ضماد روی سوختگی‌های سطحی پوست بدن استفاده میشود.

خربزه سبب ازدیاد شیر در خانم‌ها شیرده میشود.

مغز تخم خربزه‌ی بو داده طبیعت گرم دارد.

خربزه برای اشخاص مبتلا به سل ریوی و کاهش گلبول‌های قرمز خون بافایده است.

خربزه، رنگ چهره را روشن میکند و بیماری استسقاء (احساس تشنگی دائمی) را درمان می‌نماید.

خواص تخم خربزه

مغز تخم خربزه‌ی بو داده دارای خاصیت ادرار آور، نرم کنندهو افزایش دهنده تمایل جنسی است.

تخم خربزه طبیعت گرم داشته و دارای چربی، پروتئین، آهن و ویتامینE است و مانند تخم کدو ادرارآور، پاک کننده کلیه، مثانه و کبد، مسکن سوز مجاری ادرار، ملین و افزایش دهنده تمایل جنسی است و برای تب‌های شدید بافایده است ۵- چنانچه گوشت خربزه را له کنید و به صورت مرهم روی سوختگی‌های سطحی پوست بدن بگذارید، آن را معالجه خواهد کرد.

تخم خربزه برای سرفه حاد، درد سینه و حلق و تب‌های شدید بافایده است.

خواص اساسی و مهم درمانی خربزه چیست؟

خربزه، سلولهای بدن را ترمیم میکند.
خربزه دارای ویتامین A و C است و در ترمیم و تجدید سلولهای بدن نقش با اهمیتی را بر عهده دارد هم چنین این میوه بسیار مُدر بوده و برای آنهایی که به بیماریهای کلیوی و سنگ کلیه گرفتارند، خیلی بافایده است.
خربزه به علت داشتن ویتامین A برای تحکیم بینایی ، خون سازی و قویتر کردن ساختار دفاعی بدن خیلی بافایده است.، خربزه سرشار از ویتامینهای A و C و سلولز است هم چنین این میوه ملیّن بوده و برای درمان یبوست خیلی بافایده است.
خربزه برای اشخاص مبتلا به کاهش گلبول‌های قرمز خون خیلی بافایده است.، رنگ چهره را روشن میکند، از بین بردن کننده یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند هم چنین افزاینده ادرار و دور کردن کننده سنگ مثانه و کلیه است.

برای کاستن از فشار خون ، خربزه بخورید.
متخصصین تغذیه در مرکز بهداشتی دانشگاه تگزاس توصیه می‌کنند: خوردن مقادیر فراوانی از سبزی‌ها و میوه‌های لبریز از پتاسیم مانند خربزه و پرتقال برای گرفتاران به بالارفتن فشار خون بافایده است و در کاستن فشار خون اثر چشمگیری دارند.
پژوهشگران فرانسوی بتازگی دریافتند نوعی ماده طبیعی در خربزه وجود دارد که میتواند با اضطراب و نگرانی و ملال و خستگی مقابله کند.
خربزه نیز همانند هندوانه و طالبی محتوی مقادیر زیادی پتاسیم است. یک چهارم از طالبی حاوی ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلی گرم پتاسیم است که تقریباً بیست درصد از میزان سفارش شده برای استفاده از هر روزه پتاسیم را تأمین میکند.  میوه هایی چون آووکادو ، کیوی، خرمالو ، لوبیا، سیب زمینی ، گوجه اروپایی و حتی گریپ فروت از دیگر منابع تغذیه‌ای سرشار از پتاسیم محسوب میشوند که برای گرفتاران به فشار خون بالا سودمند هستند.

خربزه، پوست را شاداب میکند.
وجود ۳۷ میلی گرم ویتامین C در هر یکصد گرم میوه خربزه، نقش این میوه را در شادابی و تازگی و شادابی پوست و ممانعت از بیماری‌های لثه تاثیرگذار است.
هر یک صد گرم خربزه، ۸ گرم کربوهیدرات دارد که زیادترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروکتوز است، بنابراین استفاده زیادتر از حد آن برای بیماران دیابت ی توصیه نمیشود.
یک گرم فیبر، دوازده میلی گرم کلسیم، ۱۷ میلی گرم فسفر، ۲۳۸ میلی گرم پتاسیم، ۱۲۵۰ واحد پیش ساز ویتامین آ و ۳۱ کیلو کالری انرژی را از مواد شکل دهنده در هر صد گرم خربزه عنوان نمود.

استفاده بیش از حد خربزه سبب نفخ میشود، نتیجتا در منطقه معده و روده ایجاد درد میکند.
میزان پتاسیم موجود در خربزه برای بیماران گرفتار به بیماری قلبی – عروقی بسیار تاثیر گذار است و مصرف این ماده خوراکی نقش به سزایی هیچوجه اختلالات قلبی و سرخرگی دارد.
میزان قابل توجه پیش ساز ویتامین A موجود در میوه خربزه، جلوگیری ازبیماریهای چشمی، پیشگیری از بیماریهای عفونی، شادابی و تازگی و شادابی پوست از جمله اثرات خربزه بخاطر داشتن این ویتامین است.

خربزه؛ مانع ملال و خستگی و اضطراب و نگرانی
وقتی می‌گوییم گرفتار تشویش و استرس شدیدی هستیم بدین معنی است که کاملاً از کار، مشکلات شخصی و کلا زندگی اشباع شده اید. البته داشتن اضطراب و نگرانی به میزان اندک، می‌تواند محرک و حتی مهیج باشد، ولی زمانی بی هیچ وقفه‌ای، تحت استرس‌های شدید باشیم آن وقت است که میزبان ضربان‌های تند قلب و سردرد ‌های شدید و دیگر پیامدهای آن خواهیم بود.
پژوهشگران فرانسوی بتازگی دریافتند نوعی ماده طبیعی در خربزه وجود دارد که می‌تواند با تشویش و ملال و خستگی مقابله کند.

به نظر این پژوهشگران، خربزه دارای آنزیم اس او دی است که خواص ضد اکسیدیشن دارد و از صدمه وصول به بافتهای بدن جلوگیری می‌نمایند. پژوهشگران در تحقیق بر دو دسته ۳۵ نفری بین سی تا ۵۵ ساله که از دلهره و ملال و خستگی شدید شاکی بودند دریافتند این آنزیم نه فقط اضطراب و نگرانی، بلکه ملال و خستگی را هم از میان میبرد.

خواص بی نظیر خربزه

خربزه را پیش از چاقو زدن با مواد شوینده نظافت کنید.
به منظور جلوگیری از بیماری‌های روده‌ای توصیه میشود. هندوانه ، خربزه و طالبی را پیش از چاقو زدن با مواد شوینده نظافت کنید.
شستشوی صیفی جات از جمله هندوانه، خربزه و طالبی با مایع ظرف شویی و شوینده، در این فصل و پیش از باز شدن آن از مبتلا شدن به بیماریهای اسهال ی میکروبی تاثیرگذار است.
به دلیل بکارگیری کودهای حیوانی در مزارع صیفی جات، سطح خارجی محصول بدست آمده به انواع میکروب‌های بیماری زا، آلوده است و در صورت مصرف بدون شستشو امکان مبتلا شدن فرد به اسهال میکروبی وجود دارد.

مضرات خربزه

هر یکصد گرم خربزه، ۸ گرم کربوهیدرات دارد که زیادترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروتوز است، بنابراین استفاده زیادتر از حد آن برای افراد دچار مرض قند توصیه نمیشود.

استفاده بیش از حد خربزه سبب نفخ میشود، نتیجتا در منطقه معده و روده ایجاد درد می‌نماید.

باید خربزه را پس از خوراک مصرف نمود، زیرا در غیر از این حالت تولید اسهال و ورم روده میکند.

خوردن خربزه کال در اشخاصی که معده پایین دارند، تولید اسهال میکند. هم چنین خلط را می‌افزاید و برای سینه درد و سرماخوردگی زیانبار است.

قند موجود در خربزه از نوع گلوکز و لولوز بوده سریعا جذب خون شده و به همین سبب سبب بالا رفتن سریع قند موجود در خون میشود.

لذا گرفتاران به دیابت و اشخاص دارای اضافه وزن نباید آن را استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفت =