نقش آپاندیس در بدن

کار اساسی آپاندیس در بدن

ده‌ها سال مردم، آپاندیس را عضوی زائد و زیادی تلقی کرده اند. طبیبان تصور می‌کردند که آپاندیس هیچ فایده‌ای ندارد و جراحان مرتب آن‌ها را درمی آوردند و مردم هم بدون آپاندیس مشکلی نداشتند.

محققان سرانجام موفق شده اند کارکرد اساسی آپاندیس را دریابند تا عنوان «بی خاصیتی محض» از جلوی نامش پاک شود! حال پرسش این است که آپاندیس حقیقتأ به چه دردی می‌خورد؟ آپاندیس آدم چیز خاصی نیست و در واقع حتی مازاد است؛ محققان میگویند که آپاندیس، پناهگاهی برای باکتری‌های تندرست و سالم است.

فایده آپاندیس در بدن

آپاندیس به بدن کمک میکند تا قادر باشد در حالت بروز دیسانتری ( اسهال خونی) و وبا، گذرگاه گوارشی را مجدد راه اندازی کند.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی میگویند که بدن آدم، باکتری‌های تندرست و سالم مورد احتیاج در روده‌ها را در آپاندیس حفاظت میکند.

دیسانتری و وبا سبب از میان رفتن باکتری‌های لازم میشود.

بنا بر این اگر بدن نیاز داشته باشد تا گذرگاه گوارشی را مجددا احیا کند، از باکتری‌های موجود در آپاندیس استفاده خواهد کرد. پروفسور بیل پارکر ولی می‌گوید: «اگر آپاندیس ملتهب شود، نباید آن را به این علت که کارایی دارد قطعا نگه داشت»

یافته حاضر نتیجه چندین مطالعه بود که شامل تحقیق روی کوآلا هم می‌شد.

گفتنی است کوآلا آپاندیس کشیده‌ای دارد که در چرخه گوارشی کوآلاها که مبتنی بر گیاه اکالیپتوس است، نقش به سزایی دارد. نیکولاس وارداکسیس، دانشیار دپارتمان علوم پزشکی دانشگاه رویال ملبورن نیز با تئوری مطرح شده پیرامون کارکرد آپاندیس هم نظر است.

آپاندیس زائده‌‏ای کوچک و انگشتی شکل در انتهای روده است و در جدار این عضو، بافت لنفاوی فراوانی وجود دارد. طول آپاندیس در بدن یک فرد بزرگ‌سال بطور معمول بین پنج تا ده سانتی‏متر و قطر آن شش تا ۸ میلی‎متر است.
ولی این زائدۀ کوچک دارای استعداد مبتلا شدن به التهابی دردآور است که به آن آپاندیسیت می‌گویند و گاهی این عفونت در حدی است که دکتر متخصص جراح این عضو را از تن فرد بیمار خارج می‌‎کند.
درحالی که بطور معمول در موقع جراحی آپاندیسیت به مریضها ی گفته می‌‎‏شود این عضو نقشی در بدن ندارد، پژوهشگران کالج غرب میانه در ایالت آریزونای امریکا اعلام کردند آپاندیس به‌عنوان مخزن باکتری‎های سودمندِ روده می‌‎تواند وظیفه مهمی در ساختار ایمنی بدن آدم ایفا کند.
بر اساس گزارش روزنامۀ انگلیسی ایندیپندنت، هدر اسمیت، از اساتید دانشگاه غرب میانه برای تکمیل اطلاعات موجود دربارۀ آپاندیس به وارسی روده‌‏‌ها و ویژگی‎های زیست‌‏محیطی ۵۳۳ پستاندار مختلف پرداخته است.
بعضی از حیوانات از جمله پستانداران، وامبت‎‌ها و خرگوش‎‌ها آپاندیس دارند، در حالیکه حیوانات دیگری همچون سگ‎‌ها و گربه‌ها فاقد این عضو هستند.
پژوهشگران متوجه شدند حیواناتی که دارای آپاندیس هستند حجم بالاتری از بافت لنفاوی در رودۀ خود دارند و این بافت وظیفه مهمی در دستگاه ایمنی بدنشان ایفا می‌‎کند.
بر اساس پژوهش‎های شکل گرفته، این بافت می‌تواند محرک رشد بعضی از اقسام باکتری‏‌های مفیدی شود که در آپاندیس اندوخته می‌شوند تا هنگامی‌که آدم یا حیوان گرفتار اسهال می‌‎شود، به یاری دستگاه ایمنی بیایند.
به گفتۀ یکی از پژوهشگران این تحقیق، احتمال دارد التیام و بهبود بیماری در آنهایی که آپاندیس خود را خارج کرده‎‏اند، مدت‌زمان زیادتری نسبت به دیگران زمان ببرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + ده =