خواص درمانی هلیله تیره

خاصیت شگفت انگیز هلیله تیره وروش مصرف آن

هلیله تیره طبیعت خشک و گرم دارد و درخت آن تقریباً طولش سه الی چهار متر است در شروع بهار برگ می‌دهد برگ‌های آن بیضی کشیده نوک تیز است.

این درخت پر شاخه برگ‌ها به رنگ سبز تیره شامل دم برگی که تا روی برگ صاف پشت برگ اندکی کرک دار خاکستری در ابتدای اردیبهشت گل میکند گل‌های آن کوچک ۵ پر نازک به رنگ صورتی تجربه میکند سفید به صورت خوشه‌ای این گل‌ها تا اوایل خرداد پرشاخه‌ها دوام دارند بعد تبدیل به میوه می‌شوند میوه آن اندکی بلند و نوک تیز اول به رنگ سبز به مرور تبدیل به قرمز می‌گردد در پایان مردادماه کاملا می‌رسد تغییر رنگ می‌دهد همه قهوه‌ای سیر تجربه میکند تیره آن را در ابتدای شهریور از درخت می‌چینند در آفتاب پهن میکنند تا خشک شود در اثر خشک شدن در حالت کلی تغییر رنگ می‌دهد به رنگ تیره تبدیل می‌گردد آماده برای بازار صادرات میشود.

بهترین نوع آن بی دانه محکم بدون پوسیدگی کوچک با رنگ تیره می‌باشد این درخت بومی هندوستان است ولی در بنگلادش و پاکستان هم هست.

خاصیتهای شفابخش و روش مصرف

تحکیم معده : کوبیده سه گرم آنکه خوب نرم شده باشد بلکه بایست آنرا مانند دانه گندم بلغور شود برای هرگونه رنجش معده به مدت ۳ روز بامداد ناشتا یک پیمانه مرباخوری آنرا روی زبان ریخته روی آن میزانی آب گرم میل گردد.

هلیله تیره دستگاه گوارشی را به منظور هضم خوراک تحریک میکند.

مصرف هلیله تیره اثربخش در کاهش اسیدیته و گزگز سر دل بوده و آن را درمان می‌کند.

مصرف آن بعد از خوراک، اسیدیته معده را خنثی میکند.

تحکیم چشم : به منظور تحکیم نور چشم آن را کوبیده به مدت سه الی چهار هفته هر بامداد پیش از طلوع آفتاب ناشتا یک پیمانه مرباخوری سر پر آن را در دهان ریخته بی درنگ روی آن آب میل نمایید.

برای علاج ناراحتی‌های چشمی، با دم کرده آن پسندیده‌تر است چشم شستشو داده شود.

تحکیم کبد: به منظور تحکیم کبد یک قاشق سوپ خوری نرم شده آن را در یک پیاله کوچک ماست خوری حل کرده پس از هر غذای ظهر و شب میل نمایید مدت مصرف ده روز در صورت گرایش انجام پذیرد.

پیشگیری از سفیدی مو: چنانچه گرفتار سفیدی مو در سر هستید می‌بایست به مدت یکسال الی یک و نیم سال هر شب ۳۰ دقیقه پس از هر خوراک یک قاشق کوبیده آن را در دهان بریزید بعد آب میل نمایید بطور حتم پاسخ قطعی می‌باشد.

تقویت حافظه با هلیله سیاه

یبوست : یبوست ‌های مزمن دائم را میتوانید با مصرف چهل شب بدون وقفه بر طرف کنید به این منظور باید هلیله تیره ریز و محکم را پاک کرده دویست گرم آن را کوبیده بعد هر شب به مدت چهل شب ۵ گرم آنرا روی زبان بریزید بالای آن آب میل نمایید چنانچه درست و بدون وقفه اجرا شود نتیجه حتمی خواهد بود.

اسهال : برای بند آوردن اسهال آن را اندکی برشته کنید به صورتی که سوخته شود بعد کوبیده یک قاشق سوپ خوری روی زبان ریخته روی آن آب گرم میل نمایید.

بوی نامطلوب دهان : چنانچه بدبویی دهان دارید و نتوانسته اید آن را علاج کنید میتوانید به طور دائم یک دانه کوچک هلیله در دهان بمکید به مدت یک هفته

کوچک کردن شکم : برای کوچک کردن شکم بایست به مدت چهل شب هر شب یک عدد هلیله را نیم کوب کرده دستور مصرف شب اول یک عدد شب‌های بعد یک عدد مازاد و اضافه شود تا روز چهلم میشود چهل عدد پس از شب چهلم یک عدد اندک شد و تا آن که بر گردید به یک عدد

شفا از آن شماست.

قویتر کردن حافظه : هلیله تیره، که در هند به اکسیر طول زندگی شناخته شده است، قوی کننده حافظه است.

یاری به درمان آسم : جویدن هر شب هلیله تیره بیماری آسم را تا حدی کاهش میدهد.

تصفیه خون : مصرف پودر شده هلیله تیره خون را تصفیه میکند و هم چنین یاری نمایید. سیاه شدن دور چشم تاثیرگذار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 4 =