مضرات کم تحرکی سالمندان

عارضه‌های بدنی و روحی در انتظار سالمندان خانه نشین

کهنسالی بیشتر از آن که تابع مرزهای خط کشی شده طبیعت باشد، در اندیشه آدمی ریشه دارد و سالمند بیشتر از آن که با سن تقویمی معلوم شود، با نیرو، نشاط و توانمندی اش شناخته میشود سالمندی پدیده‌ای طبیعیست که با گذشت زمان با تغییرات فیزیولوژیک همگام است.

رویه این تغییرات در اشخاص مختلف یکسان است ولی سرعت ایجاد آن متمایز است..

آنچه مسلم است از سالمندی نمی‌توان جلوگیری نمود، ولی میتوان با ملاحظه اصول تغذیه درست در تمام دوره زندگی سلامت بدنی و روحی خود را برای سالمندی حفظ کرد در این نوشته با عارضه‌های بدنی وروحی سالمندان خانه نشین آشنا می‌شویم.

با عارضه‌های بدنی وروحی سالمندان خانه نشین آشنا شوید.

یک متخصص طب سالمندی با توجه به عارضه‌های بدنی و روحی خانه نشینی در سالمندان گفت: سو تغذیه، مشکلات مفصلی، ناامیدی، بیخوابی و افسردگی بعضی از مشکلات با اهمیتی است که سلامت سالمندان را تهدید میکند.
دکتر رئوف در گفتگویی افزود: سالمندان خانه نشین به علت کاهش فعالیت، قدرت ماهیچه و مفصل که مردها و در صورتیکه این رویه طولانی باشد، مفصل اصطلاحا گرفتار یخ زدگی میشود و سالمند حس درد میکند.
وی از سوتغذیه به عنوان دومین معضل اساسی و مهم سالمندان خانه نشین نام برد و ادامه داد: وقتی سالمندی خانه نشین میشود، در مهیا سازی، پخت و حتی میل کردن خوراک با اشکال مواجه میشود و چون تغذیه شایسته‌ای ندارد، گرفتار سوتغذیه و کمبود انواع ویتامین‌های لازم میشود.

سالمندان خانه نشین

عارضه‌های روحی در سالمندان خانه نشین

این متخصص طب سالمندی بیان نمود: یکی دیگر از معضلات بزرگ سالمندان، افسردگی است که نه فقط در ایران شاید که در جهان خیلی رایج است و عمده این دشواری نیز به علت تنهایی و انتظار داشتن از بقیه بوجود می‌آید که البته مبتلا شدن به افسردگی تنها خاص سالمندان نیست و انسان‌های تندرست و سالم نیز در نهایت دو عامل یاد شده گرفتار افسردگی می‌شوند.
رئوف با توجه به تبعات درمان نشدن افسردگی اظهار داشت: وقتی افسردگی مدت زیادی زمان میبرد، پایداری بدن افت پیدا کرده و سالمند در ریسک گرفتار شدن به بیماری‌های بدنی و روحی قرار میگیرد و سبب خودکشی آنها میشود که این رفتار ناپسند غالبا در میان سالمندان اروپایی و آمریکایی مشاهده می‌شود؛ این در حالیست که چنانچه افسردگی بموقع درمان شود، از بخش زیادی از عواقب ناشی از آن جلوگیری میشود.
وی با تمرکز روی این که سالمندان باید رابطه‌های گروهی اجتماعی خود را با بقیه حفظ نمایند، گفت: دیدار با اطرافیان، همسایگان، مددکار اجتماعی و انجام فعالیتهای فیزیکی در صورت امکان تاثیر بسزایی در التیام و بهبود وضعیت روحی و بدنی سالمندان خواهد داشت.

تغذیه درمانی در بعضی اختلالات خاص در سالمندی

اضافه وزن، کم کردن وزن ، بالابودن فشار خون، چربی خون بالا و دیابت اصلی‌ترین مشکلات در سالمندی بوده و عمده‌ترین راه کنترل آن‌ها غذای مناسب و پیروی از یک الگوی غذایی درست می‌باشد.

سالمندان خانه نشین

عارضه‌های روحی و بدنی را در سالمندان خانه نشین بشناسید.

چاقی

با بالارفتن سن با عنایت به اندک شدن جنبش، کاهش ساختار و توده بدنی و کند شدن سیر سوخت و ساز پایه احتیاج به انرژی کاهش میابد.

در حالتی که برنامه غذایی کالری بالایی تامین باشد چاقی رخ خواهد داد.

بنابر این در این سنین:

  • گزینش و انتخاب خوراکی‌های اندک حجم و پرمایه از مواد دارای ارزش تغذیه‌ای

  • کاستن از مصرف مواد شیرین و چربیها

توصیه میشود.

سوء تغذیه و کم کردن وزن

سوء تغذیه و کمبود اخذ مواد خوراکی در دوره کهنسالی، منتهی به اشتها نداشتن می‌گردد. بااهمیت‌ترین عواقب ناشی از سوءتغذیه مرتبط به کمبود ویتامین‌ها ، مواد پروتئینی و املاح است.

اندک شدن اشتها نخستین نشانه کمبود مواد معدنی و مواد لازم در بدن است.

در سالمندان مبتلا به سوءتغذیه ملاحظه نکات غذایی زیر توصیه می‌شود:

– برنامه غذایی پرکالری – پر پروتئین در وعدههای غذایی بیشتر (پر انرژی مانند عسل، مربا و کره درصبحانه) – بکارگیری انواع مزه دهنده‌ها مانند ادویه‌ها، چاشنی‌ها و آبلیمو برای خوش مزه کردن خوراک و تحریک اشتها

– ملاحظه تنوع غذایی، مانند بکارگیری نان و غلات، سبزی‌ها و میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های لبنی، گوشت، حبوبات و تخم مرغ در برنامه تغذیه‌ای هر روزه

– بکارگیری بیسکویت، کیک، شیرینی، شیر، بستنی، کلوچه، نان و پنیر و خرما ، سیب زمینی پخته، میوه‌های‌تر و تازه و خشک و انواع مغزها ( بادام ، گردو، پسته ، فندق) در میان وعده‌ها

– استفاده افزون‌تر از نان و غلات

– مصرف روغن‌های مایع نباتی مانند روغن زیتون به همراه سالاد و سبزی‌ها

یبوست :

در اشخاص سالمند احتمال ابتلاء به یبوست فراوان است. چنانچه بیماری یا مشکل خاصی موجود نبود به منظور رفع یبوست توصیه می‌شود:

– افزایش استفاده از مواد فیبر دار: میوه‌ها و سبزیهای تازه (پخته یا خام) و غلات سبوس دار و نانهای سبوس دار، میوههای خشک مانند برگه زردآلو ، آلو و انجیر

– مصرف مقادیر فراوانی مایعات: ترجیحا” آب (۲-۱ لیتر در روز) جزدر صورت وجود بیماری قلبی، عروقی یا مشکل کلیوی (مصرف مقادیر زیاد شیر در بعضی اشخاص ایجاد یبوست می‌کند)

– فعالیت و جنبش در طی روز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دوازده =