بررسی مضرات آلاینده‌های محیطی برای زنان حامله

تاثیر آلاینده‌های محیطی بر زنان حامله و جنین شان

من مادر یک کودک اوتیستیک هستم. اشتباه نکنید! در زمینه اوتیسم صحبت نمی‌کنم، بلکه می‌خواهم در زمینه یکی از علت‌های ناشناخته و ثابت نشده آن بگویم. آلاینده‌های محیطی ؛ سرب، جیوه و هزار و یک ترکیب شناخته و ناشناخته که عامل تشکیل هزار و یک نوع بیماری از جمله اوتیسم می‌شوند.

ما در جهان صنعتی و ماشینی زندگی می‌کنیم و با دستان خودمان ترکیباتی را وارد محیط زندگی مان کردیم که نه فقط به خودمان زیان می‌زنند، بلکه سلامت نسل‌های بعدمان را هم مورد تهدید قرار میدهند.

در روزگار کنونی یکی از نگرانی‌های اساسی در حوزه پزشکی تاثیر آلاینده‌های محیطی بر زنان حامله و جنینشان است.

با یک پزشک زنان و زایمان در ارتباط با تاثیر آلاینده‌ها بر جنین و اینکه چطور می‌توانیم تا حدی از اثرات منفی برخی ترکیبات شیمیایی بر سلامت جنین جلوگیری کنیم، گفت وگو کرده ایم.

وقتی متخصصان در زمینه آلاینده‌های محیطی و اثر آن بر جنین می‌گویند عینا منظورشان چیست؟

این مبحث بسیار وسیع است و آلاینده‌ها بسیار متنوع و متفاوت اند از ترکیب‌های موجود در دخانیات و ذرات آلاینده در هوا و بنزین و … بگیرید تا ارتعاشات محیطی و امواج و سموم موجود در مواد خوراکی و آب و پلاستیک و …

آلاینده‌های بسیاری در محل اطراف ما وجود دارد که همگی با آن در رابطه هستیم و زنان حامله، نوزادان و کودکان هم از آن مستثنی نیستند.

این آلاینده‌ها تقریبا آثار یکسانی بر سلامت دارند.

اثرات آلاینده‌های محیطی برجنین

به عنوان مثال چه آثاری؟
مواجهه درازمدت با آلاینده‌های محیطی از هر نوع می‌تواند به صورت کل بر سطح باروری اثرات منفی بگذارد و بسترساز اختلالات عادت ماهانه و نازایی در خانمها و مردان باشد. در دوره حاملگی همچنین میتوانند احتمال سقط جنین ، مرگ درون رحمی جنین، ناهنجاری‌های مادرزادی و بدشکلی آناتومی جنین را بالا ببرند. وزن پایین نوزاد موقع بدنیا آمدن، زایمان زودتر از موعد ، بروز جفت سرراهی، پاره شدن زودرس کیسه آب، بروز مشکلات عصبی، اختلالات رشد و … از دیگر آثار آلاینده‌ها بر جنین است. تاخیر رشد در دوره نوزادی و حتی بروز برخی بدخیمی‌های دوره طفولیت نیز از عارضه‌های دنباله دار آن‌ها در دوره طفولیت است.
آیا همه مردم اجتماع در رویایی با این سموم، یکسان گرفتار زیان می‌شوند؟

قطعا همه یکسان نیستیم. احتمال سقط جنین در خانمی که دخانیات و سیگار می‌کشد در قیاس با خانمی که نه سیگار می‌کشد، نه در رویایی با دود دخانیات اطرافیانش است، بیش‌تر است ولی باز هم این حرف بدین معنا نمیباشد که تمام زنانی که سیگار می‌کشند جنینشان سقط میشود.

این آلاینده‌ها درصد بروز احتمالات ذکرشده را افزایش میدهند.

کدام آلاینده‌ها در صدر فهرست آلاینده هایی هستند. که میتوانند سلامت جنین را تهدید کنند؟

بااهمیت‌ترین آلاینده‌ها سرب و ترکیبات سمی سیگار است. در مرحله پیش از بارداری مصرف سیگار و دخانیات سبب تاخیر لقاح میشود.

به اثبات رسیده تاخیر لقاح در زنان سیگاری در قیاس با بانوان غیرسیگاری چهل درصد بالاتر است.

در حالتی که خانمی قادر باشد باردار شود، استعمال سیگار و قلیان حتی به اندازه اندک در دوره بارداری تا ۷۵ درصد احتمال بارداری خارج از رحم ی را بالا میبرد و احتمال سقط خود به خود را دو برابر افزایش میدهد.

در ختم بارداری نیز احتمال وضع حمل قبل از موعد در این دسته از خانمها دو برابر سایرین است.

چنانچه خانم سیگاری قادر باشد وضع حمل کند، نوزادی با وزن تولد پایین خواهد داشت که میزان اکسیژن خونش خیلی اندک است.

این عارضه‌ها ارتباطی با شمار نخ سیگار مصرفی در طی روز هم دارد؟

از لحاظ علمی به اثبات رسیده هیچ میزان استفاده از سیگار بی ضرر نیست.

تا سال ۱۹۸۰ اروپایی‌ها گمان می‌کردند تا شمار مشخصی (۵-۰ نخ) استفاده از سیگارت در حاملگی ضرر ندارد ولی حدود سی سال است که این فرضیه برچیده شده و در روزگار کنونی مصرف سیگار و دخانیات در هیچ حدی تندرست و سالم گزارش نشده است.

کنار گذاشتن سیگار پیش از حاملگی خوبست. ولی تمام آثار سوء را از بین نمی‌برد.

شاید شنیدن این حرف حقیقتأ دلسردکننده باشد ولی قصد ما امید واهی دادن به اشخاص نیست.

کنار گذاشتن سیگار بمحض فهمیدن این موضوع که زن حامله است، خوبست.، ولی قادر نیست تمام خطرات را از جنین دور کند. پسندیده‌تر است زنانی که قصد فرزند دار شدن دارند هرگز به سوی مصرف سیگار و دخانیات نروند و چنانچه خانمی سیگار می‌کشد قطعا سریعا آن را ترک کند تا خطری متوجه جنینش نباشد.

البته مصرف سیگار و دخانیات توسط اشخاص دیگری که زن حامله با اونها مواجه است میتواند باعث تاخیر در لقاح و کندی رشد نوزاد درون رحم شود و موقع بدنیا آمدن کاهش ۱۰۰ تا ۷۵۰ گرمی وزن نوزاد را بدنبال داشته باشد.

البته تمام موضوعاتی که ذکر شد لزوما ایجاد نخواهد شد ولی بهرحال احتمال این مسئله‌ها طبق آمار در زنان سیگاری بالاتر از بانوان غیرسیگاری است.

گرد و غبار و سرب موجود در هوا هم همین دشواریها و معضلات را ایجاد می‌کند؟

بله، این مواد آثاری بر سلامت مادر دارند که به تبع سبب زیان به جنین میشود.

به عنوان مثال سرب یکی از علت‌های پاره شدن کیسه آب است که سبب میگردد نوزاد نارس متولد شود.

کندگی جفت و سر راهی بودن آن هم همین گونه است.

: آلاینده‌های دیگری هم هست که مایه دلواپسی زنان حامله است، مانند اشعه‌ها، امواج و … در زمینه تاثیر این آلاینده‌ها هم بیان کنید.

بطور حتم، گرچه از لحاظ علمی بطور کامل اثبات شده نیست، ولی اشعه‌ها و امواج هم بی ضرر نیستند.

البته اشعه بطور معمول زنانی را تهدید می‌کند که به علت حرفه‌ای که دارند در رویایی با آن قرار میگیرند.

از این دست میتوان به تکنیسین رادیولوژی یا اتاق عمل اشاره کرد.

ارتعاشات گوشی همراه هم بطور حتم بی ضرر نیست ولی آلاینده هایی که یک زن حامله در طی روز با آن در تماس است بسیار متنوع و متفاوت هستند و امکان بررسی تکی آن‌ها وجود ندارد، پس نمی‌توان درصد صدماتی که هر یک از آلاینده‌ها وارد میکنند و نوع آسیبی که می‌زنند، مشخص کرد.

امکان جلوگیری وجود دارد؟

قطعا باید همین کار را کرد.

یک زن حامله یا حتی خانمی که قصد بارداری دارد می‌بایست دقت ویژه‌ای به محیطی که در آن زندگی میکند، آب و غذایی که می‌خورد و مواد شیمیایی ای که با آن در رابطه است، داشته باشد.

از ماهی‌های اقیانوسی که گوشتشان حاوی جیوه است بایست دوری کرد.

یک زن حامله باید تا جای ممکن مواد خوراکی ارگانیک مصرف کند. گوشی همراه را کنار بگذارد و در زمان‌های اوج کثیفی هوا بیرون نرود. تا جای ممکن از مناطق ممنوعه مانند اتاق‌های رادیولوژی دور بماند یا در شرایط لازم لباس سربی بپوشد.

چنانچه به ناچار با مواد شیمیایی تماس یافت به خوبی آن ماده را از روی پوستش بشوید و قطعا در اتاقی با تهویه مناسب استراحت کند.

در نهایت از سیگار و سیگاری‌ها دور باشد و چنانچه خانمی سیگاری است بایست قطعا خارج از خانه و دور از خانواده سیگار بکشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − بیست =