مضرات غذا خوردن در نیمه شب

خوراک خوردن در نیمه شب به مغز زیان می‌زند.

چنانچه خوراک خوردن در نیمه‌های شب برای شما به یک عادت تبدیل شده است بایست تلاش کنید این عادت را ترک نمایید چون طبق تحقیقات این مسئله محتمل است به مغز شما زیان هایی را وارد نماید.

تازه‌ترین تحقیق نشان میدهد که مصرف شبانگاهی مواد خوراکی و فعال شدن ساختار هضم خوراک در وقتیگه آدم باید در حین خواب باشد، به منطقه هیپوتالاموس مغز زیان می‌زند و سبب آشفتگی در فراگیری و یادآوری میشود.

محققان با آزمایش روی موش‌ها دریافتند، موش هایی که در طی زمان معمولی خواب خود تغذیه شده بودند، نمی‌توانستند شوک ضعیفی را که اخذ کرده بودند، به یاد آورند و حافظه بلندمدت آن‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته بود.

قبل از این معین شده بود که خوراک خوردن در اوقاتی که بطور معمول وقت خواب محسوب میشود، بواسطه افزایش قند موجود در خون که میتواند به دیابت و مسائل قلبی منتج شود، بر سلامتی اثر منفی میگذارد.

بر همین اساس، پژوهشگران کالج کالیفرنیا درصدد برآمدند اثرات خوراک خوردن در اوقات متداول خواب را بر کارکرد ذهن نیز بررسی کنند.

موش‌ها جانورانی شبگرد هستند بنابراین خوراک خوردن آن‌ها در شب معمولی و متداول است؛ پژوهشگران در این بررسی موش‌ها را به ۲ دسته تقسیم کردند و به یک دسته اجازه دادند که در شب خوراک بخورند ولی به دسته دوم در طی روز خوراک دادند.  بعد همه موش‌ها در یک محیط جدید قرار گرفتند و شوک ضعیفی به آن‌ها داده شد.

پژوهشگران روز بعد موش‌ها را در محلی که به آن‌ها شوک وارد شده بود، به عقیده و دریافتند گروهی که طبق متداول هنگام شب خوراک خورده بودند، بازتاب هراس را از خود نشان دادند که نشانگر به یاد آوردن شوک بود، ولی این بازتاب در موش هایی که در طی روز تغذیه شده بودند، کم‌تر بود.

پژوهشگران با انتشار نتیجه مطالعه خود در گاهنامه e-Life، درباره علت محتمل یافته خود نوشتند که CREB پروتیینی است که عامل با اهمیتی برای ساعت داخلی بدن و توانایی مغز برای شکل دهی به خاطرات بشمار میآید و به واقع سطح این پروتیین در موش هایی که در طی زمان خواب خود تغذیه شده بودند، کمتر شده بود.

‘دان لاه’ نویسنده گزارش این مطالعه گفت: ما برای نخستین بار مدرکی ارائه داده ایم که نشون میدهد مصرف منظم مواد خوراکی در وقت نادرستی از روز، اثرات گسترده‌ای بر فراگیری و حافظه دارد.

براساس این مطالعه، خوراک خوردن در اوقات نامعمول الگوهای خواب را نیز تحت تاثیر قرار داد و تفاوت شب و روز را در طی مدت زمان خواب‌های نیمروزی و شبانه از بین برد، هر چند تغییری در کل مدت خواب در بیست وچهار ساعت حاصل نشد. در آزمایش روی موش‌ها، مدت وقت خواب آن‌ها چند پاره شد، بطوریکه الگوی خواب انها در طول روز و شب به چرت‌های کوتاه متعدد تغییر کرد ..

بخش زیادی از اشخاص در اوقاتی که بطور معمول باید خواب باشند، به کار و یا بازی می‌پردازند و از اینرو، اطلاع ازاین مطلب دارای اهمیت و ارزش است که خوراک خوردن در این موقع میتواند منجر به تضعیف بعضی از عملکردهای مغز شود.

محققان تاکید دارند که یافته‌های آن‌ها در ارتباط با انسان‌ها تایید نشده است، ولی میتواند برای آنهایی که تا دیر وقت بیدار می‌مانند از جمله آنهایی که در شیفت شبانه کار میکنند، اساسی و مهم باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 7 =