مصرف خود سرانه قطره های چشمی و پیامد های آن!

قطره های چشمی را خود سرانه مصرف نکنید 

 

مصرف خودسرانه دارو در سرزمین ما بسیار اضطراب انگیز است و سالانه شمار چشمگیری از هموطنان به خاطر این با انواع مسمومیت و دیگر مشکلات بدنی مواجه میشوند.

یک متخصص چشم پزشکی گفت: چنانچه به صورت خودسرانه چکه چشمی بهره جویی کنید خوبتر است بدانید در ریسک خطر نابینایی قرار دارید و بهیچوجه این عمل را انجام ندهید تلاش کنید معاینه دوره‌ای و منظمی توسط چشم دکتر متخصص داشته باشید و به تندرستی بینایی تان اهمیت بیشتری دهید.

مصرف خودسرانه بعضی از داروها علی الخصوص قطره‌های چشمی حاوی کورتن، سبب بیماری آب تیره (گلوکوم) میشود که درصورت ادامه مصرف و مراجعه نکردن بموقع به چشم دکتر متخصص، منتهی به نابینایی فرد خواهد شد.

عضو کمیته علمی بیست و پنجمین کنگره کانون چشم پزشکی ایران افزود: با دقت به اینکه بر اساس یک وارسی و تحقیق انجام شده در کشور هشتاد درصد انسانهایی که به بیماری گلوکوم ( آب تیره ) مبتلا بودند از بیماری خود خبر نداشتند و طی غربالگری شناسایی شده اند، ضرورت بیماریابی این مریض‌ها به شدت احساس میشود.

مصرف خود سرانه دارو

مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی

وی اظهار داشت: در ایران حدود ۸۰۰ یکهزار نفر به بیماری گلوکوم گرفتارند و از این شمار حدود ۶۵۰ یکهزار نفر با وجود گرفتار شدن به بیماری آب تیره از بیماری خود آگاهی ندارند عضو کمیته علمی بیست و پنجمین کنگره کانون چشم پزشکی ایران، گفت: بیماری گلوکوم بیشتر بر اثر بالا بودن فشار درون چشم ایجاد شده، تخریب عصب بینایی را بدنبال دارد و از اونجایی که فرآیند این تخریب، تدریجی صورت میگیرد در صورت مناسب نبودن درمان، سبب نابینایی فرد میشود.

وی با دقت به اینکه گلوکوم، عمده‌ترین دلیل نابینایی غیر قابل برگشت در دنیاست، یادآور شد: با توجه به اینکه امکان مبتلا شدن اشخاصی که پدر، مادر، خواهر و برادر آنها گرفتار گلوکوم هستند به این اختلال پنج تا شش برابر دیگران است، ضرورت دارد، این اشخاص مورد معاینات منظم چشمی قرار بگیرند.

ایشان همچنان با دقت به اینکه هر چه سن اشخاص بالاتر می‌رود، احتمال مبتلا شدن به این بیماری نیز افزایش میابد، گفت: هر چند هیچ رده سنی حتی کودکان از مبتلا شدن به این بیماری مصون نیستند، ولی لازم است، اشخاص بالای ۶۰ سال بطور سالانه مورد معاینات چشمی منظم قرار بگیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دوازده =