خطرات نصف کردن قرص و قاطی کردن قرص ها با خوراکی ها و آشامیدنیها

نصف کردن قرص ‌ها چه عوارضی دارد؟

قرص‌ها شیوه‌های در مانی در بخش زیادی از بیماریها هستند طبیبان برای بهبودی بیمارانشان دوز مخصوصی از قرص‌ها را گزینش میکنند.

گاهی وقتها برخی از ما برای تغییر در دوز قرص‌ها آنهارا نصف می‌کنیم.

نصف کردن قرص سبب می‌شود دوز دارو عوض شده و خطرات بیماری افزایش پیدا کند. در این نوشته شما را با دلیل این که چرا نباید قرص‌ها را نصف کنیم آشنا می‌کنیم؟

هشدارهای جدی در زمینه نصف کردن قرص

کانون ایتالیایی پیرشناسی و طب سالمندان Sigg هشدار داد که نصف کردن قرص‌ها و کپسول‌ها می‌تواند اثرات خطرناکی به همراه داشته باشد نصف کردن یا خرد کردن قرص‌ها و قاطی کردن آن‌ها با خوراک یا نوشیدنی‌ها برای بلعیدن آسان‌تر بوِیژه در سن و سال بالا، یک عادت وسیع و پرخطر است.
به اعتقاد کانون ایتالیایی پیرشناسی و طب سالمندان Sigg، این عادت نامطلوب باید ترک شود چرا که با این کار ساختار دارو عوض شده و می‌تواند منتج به کاهش تاثیر و افزایش خطرات متعاقب از مصرف آن شود.
با نصف کردن قرص‌ها، نمی‌توان نیمه برابر و دوز دقیق آن را بدست آورد و بیشتر اندکی از دارو نیز به هدر می‌رود و بدینگونه اندک‌تر از اندازه‌ای که دکتر متخصص گزینش کرده است، دارو جذب بدن میشود.
بر اساس آمارها این دگرگونی دوز، حتی با بکارگیری وسیله ویژه برای بریدن قرص‌ها، می‌تواند به پانزده درصد برسد.

البته زیادترین خطر در حالتی است که داروی مذکور باید عینا با مقدار گزینش شده توسط دکتر استفاده شود و حتی کمترین تغییر در آن میتواند اثرات سمی در بدن داشته باشد.

 نصف کردن قرص ها

به جای نصف کردن قرص‌ها میتوان از قرص هایی با دوز پایین استفاده کنیم؟

بر این اساس بایست عادت نصف کردن یا خرد کردن قرص‌ها و کپسول‌ها را کنار گذاشت چرا که تاثیر خود را از دست داده و مشکلات دیگری ایجاد می‌نمایند.

بیشتر وقتی مریض بایست چند قرص را مصرف کند، این عادت وجود دارد که داروها را با همدیگر می‌بلعد که جای تاسف است که این کار نیز میتواند اثرات منفی به همراه داشته باشد و منتج به تداخل اثرات ماده اساسی داروها با همدیگر شود.

این کانون ایتالیایی توصیه میکند که قرص‌ها و کپسول‌ها را به همان شکل و مقدار که دارند مصرف شوند یا از دوزهای پایین‌تر استفاده شود و نهایتا چنانچه دشواری در بلعیدن قرص است، چکه، شربت یا پودر آن تجویز شود.

ارتباط حساسیت و آلرژی با نصف کردن قرص

برآیند یک بررسی نشان می‌دهد دو نیم کردن یا خرد کردن بعضی از انواع داروهای تجویزی می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژی ک هوازی شود طبیبان بلژیکی در بررسی‌های خود دریافتند نصف کردن برخی داروهای خاص همچون داروهای ضد اضطراب می‌تواند باعث بروز حساسیت پوستی شود که خود اضطراب انگیز و دردسرساز است.

طبق مشاهدات این طبیبان، نصف کردن یک قرص قبل از مصرف آن سبب میشود ذرات ریزی از دارو در هوا پخش شود که بعد از تماس این ذرات با نواحی حساس پوست همچون صورت، پلک و گردن، ملتهب شدن و حساسیت پوست را بهمراه خواهد داشت به بیان طبیبان داروهای حاوی «تترازپام»، «زولپدین» و «ترازدون» که به منظور درمان افسردگی ، اضطراب و بیخوابی تجویز می‌شوند، بیشتر توانایی دارند باعث بروز واکنش‌های حساسیتی شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + چهارده =