خطرات وای فای چه آسیبی به سلامت کودکان می زند !

اثرات منفی وای فای بر سلامت کودکان

لابد تابحال صدها بار با اخباری در خصوص تأثیرات منفی بکارگیری گوشی همراه، تل لت، لپ تاپ و … برای اطفال روبرو شده اید یا دغدغه‌ای که خودتان از زمان بارداری تا الان با آن نبرد کردید این بوده است که آیا اشعه‌های ساطع شده از این وسائل یا تماس کودکان با وای فای و … میتواند روی مغز و بدن و بطور کلی رشد جسمانی و ذهنی اش اثر بگذارد یا نه

پس قرار است گجت‌ها را زیر ذره بین بگذاریم و زیر و بمشان را در بیاوریم.

وای فای برای اطفال زیان آور است؟

بله؛ این را ما نمی‌گوییم بلکه نتیجه جدیدترین تحقیقاتی است که در خصوص تماس جنین ، نوزاد و کودک با وای فای انجام شده و نشان داده است که کودکان به علت کوچک بودن جمجمه شان زیادتر در معرض زیان‌های متعاقب از چنین انرژی هایی هستند.
افزون بر این طی این دوره هنوز میزان آب در مغز کودکان فراوان است و بنابراین اشعه را افزونتر به خودش جلب میکند. از جمله بااهمیت‌ترین اثرات مخرب وای فای روی مغز کودک فقدان دقت و تمرکز ، نداشتن حافظه کوتاه مدت مناسب، سر درد ، اختلال در حین خواب و کمبود خواب، افسردگی ، انزوای اجتماعی و ملال و خستگی مزمن ی است که طفل را در کل روز رها نمی‌کند.
ممکن است این مسأله قادر باشد شما را توجیه کند که چرا کودکان امروزی در قیاس با نسل ما و قبل‌تر اصطلاحا حال ندارند! ضمنا به این مسأله هم دقت کنید که خطرات اینترنت وایمکس به علت طول موجش، از وای فای هم بیش‌تر است.

ضمنا نامطلوب نست بدانید که بر اساس مطالعاتی که در خصوص تاثیر اشعه ساطع شده از گجت‌ها در حدود ۳ سال پیش انجام شده، متخصصان به این جمع بندی رسیده اند که کودکانی که افزون‌تر از گوشی همراه استفاده میکنند، بیشتر هم گرفتار بیماری‌های خطرناکی همچون تومورهای مغزی می‌شوند.

هر چند همه این اثرات منفی در حد بررسی‌های دانشگاهی است و هنوز کانون خوراک و داروی آمریکا اساسی و مهم تاییدی بر این اثرات نامطلوب نزده و بکارگیری گجت‌ها را برای بچه‌ها و نوجوانان محدود نکرده ولی با توجه به اینکه قدیمی‌ها گفته اند احتیاط شرط عقل است، پسندیده‌تر است حتی الامکان کودکان را از این ابزارهای الکترونیکی دور نگه دارید.

مراقب چاقی باشید.

با نگاهی به دور و اطراف متوجه می‌شویم که کودکان امروزی بسیار چاق‌تر از آنچیزی هستند که ما از دوره طفولیت و نوجوانی خودمان به یاد داریم و یکی از علل گسترش چاقی در میان کودکان و نوجوانان را میتوان در بی تحرکی مزمن شان دید

کفایت میکند. در یک مهمانی فامیلی نگاهی به دور و اطرافتان بیندازید تا ببینید که چند درصد از بچه‌ها به جای بازی، دویدن دنبال همدیگر، سرک کشیدن توی حیاط، قایم باشک و … سرشان را توی تبلت کرده اند و زیادترین تحرک جسمانی شان تکان‌های گهگاهی به سر و حرکت‌های انگشتهای دست شان است.

چنانچه می‌خواهید نسلتان استمرار پیدا کند، چنانچه خودتان گرفتار تاخیر در باروری بودید و از فکر این که فرزندتان هم در آتیه احتمال دارد چنین زجری را بکشد، پشتتان می‌لرزد یا دلتان نمی‌خواهد فرزندتان قدکوتاه باقی بماند. باید دسترسی او به موبایل و تبلت و … و هم چنین سطح تماس و نزدیکی اش با امواج ساطع شده از این ابزارها را مختصر کنید.
خطرات وای فای روی

تأثیرات منفی موبایل و وای فای

بیخوابی امان طفل را می‌برد.

بیخوابی نه فقط طفل را خسته میکند بلکه روی رشد روانی و‌جسمی اش هم اثرات همه جانبه دارد و عامل با اهمیتی که علی رغم تلاش‌های شما برای زود خواباندن کودک و داشتن استراحت لازم، می‌تواند او را بی خواب کند، بکارگیری آیفون و تبلت و … است.

این مسئله علی الخصوص وقتی نمود پیدا میکند که کودک بلد باشد با بکارگیری این گجت‌ها وارد جهان مجازی شود، پیامک بفرستد و ….

پس شاید نامطلوب نباشد شما نیز مانند استیو جابز مرحوم، که آیفون می‌ساخت ولی به بچه هایش نمی‌داد (!)، شما نیز دسترسی بچه خود را تا وصول به سنین نوجوانی محدود سازید.

طبیبان و متخصصان می‌گویند کودکانی که از آیفون و تبلت و گوشی همراه علی الخصوص از انواع لمسی آن استفاده میکند به مرور گرفتار زیان عضلانی و زیان انگشتهای دست شده و حرکاتشان با تاخیرهای بالا همراه خواهد بود.

علتش هم اینست که استفاده زیادتر از حد کودک از این ابزارها دیگر وقتی برای کارهایی مانند نقاشی که حرکات دست کودک را منظم میکند، باقی نمی‌گذارد.

استفاده درست از گجت‌ها را چطور یاد فرزندمان بدهید؟

شاید برترین شیوه آموزش استفاده درست از گجت‌ها، برخورد مسئولانه پدر و مادر باشد؛ یعنی قرار دادن لوازم نظیر موبایل، تبلت و لپ تاپ در اختیار کودک برای استفاده تندرست و سالم و مناسب او باشد نه برای اینکه والدین بخواهند زمانی از دست سر و آوای او خلاص شوند.

این رویکرد سبب می‏شود که پدر و مادر نظارت شایسته‌ای بر روی شیوه استفاده کودک داشته باشند و به آموزش‏های نیازی وجود ندارد ارائه دهند.

یکی دیگر از روش‏هایی که پدر و مادر می‏توانند به یاری آن وابستگی طفل را به موبایل و تبلت کنترل نمایند، استفاده محدود آن است، یعنی روزانه فقط مدت زمان مشخصی به او اجازه بکارگیری موبایل و تبلت را بدهند.

شرط تاثیرگذاری این شیوه این است که پدر و مادر بر روی قوانینی که وضع می‏کنند محکم بیاستند و به دلیل گریه و زاری کودکانشان زمان استفاده را افزایش ندهند چون دیگر این شیوه تاثیر گذاری خود را از دست می‏دهد.

بیاد داشته باشید که تربیت با دیکتاتوری تفاوت دارد و باید علل و دلایل سخت‏گیری‏های خود را به شکلی منطقی برای فرزندتان شرح بدهید.

چنانچه فرزندتان سوالی از شما پرسید که علت آن را نمی‏دانستید، به وی بگوئید که بایستی در مورد سوالش فکر کنید تا بهترین پاسخ را به بدهید.

از یاد نبرید که بکارگیری موبایل، تبلت و لپ تاپ و همینطورا بکارگیری اینترنت، در صورت استفاده تندرست و سالم و مناسب می‏تواند سطح آگاهی فرزند شما را بالا ببرد و نیز به تحکیم هوش هیجانی او یاری رساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 12 =