مضرات استفاده از مسکن

مصرف مسکن و خطراتی که مصرف کنندگان را تهدید میکند …

مصرف مسکن از نوع قرص و آمپول، هر دو به یک مقدار پرخطر هستند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی که بطور معمول به عنوان NSAIDs شناخته شده و به منظور کاستن از درد و تب مصرف می‌شوند به نظر پیامدهای جانبی اندکی دارند. بیشتر آنهایی که از انواع غیرنسخه‌ای NSAIDs مصرف میکنند، این داروها را به منظور التیام سردرد یا دردهای ماهیچه‌ای اثربخش می‌دانند.

هم چنین بعضی افراد از این دواها جهت التیام و بهبود نشانه‌های آرتریت استفاده میکنند.

گرچه این داروها به بهتر شدن چگونگی زندگی کمک میکنند ولی با این وجود پیامدهای جانبی را نیز متوجه فرد می‌سازند. دکتر «میرون تونگ» از موسسه تحقیقات پزشکی «هانتینگتون» در کالیفرنیا گفت: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی جزو پرمصرف‌ترین و شناخته شده‌ترین داروها در دنیا هستند. بررسی‌ها بیانگر آنست که مصرف متداول و دوز بالای این داروها، خطر بلندمدت حمله و سکته قلبی ، سکته مغزی ، نقص کبدی و زخم‌ها را افزایش میدهد. هم چنین این داروها احتمال دارد با داروهای افسردگی تداخل بیابند.

عوارض مصرف مسکن

عارضه‌های مصرف مسکن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

بعضی از پیامدهای جانبی جدی مصرف NSAIDs به شرح زیر است:

حمله و سکته قلبی و سکته مغزی : انواع متفاوتی از داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی وجود دارند که بعضی از آن‌ها همچون ایبوپروفن و ناپروکسن بی نسخه به فروش می‌رسند. بیشتر این داروها در حالتی که به اندازه بالایی مصرف شوند احتمال سکته قلبی و مغزی را افزایش میدهد. طبق اعلام سازمان خوراک و داروی آمریکا خطر مصرف این داروها از آنچه در گذشته تصور می‌شد بیش‌تر است هرچند مصرف آسپرین که به منظور جلوگیری از حمله و سکته قلبی استفاده می‌شود، این مسأله را به همراه ندارد.

بیشتر NSAIDs به یک پروتئین کلیدی در خون متصل می‌شوند. آن‌ها بطور رایج میزان آلبومین را کمتر می‌کنند.

این ماده از رگ‌ها در مقابل اسپاسم و تنگ شدگی حفاظت میکند و خطر لختگی خون را تقلیل میدهد.

ا که پیشینه بیماری قلبی ندارند با مصرف بدون تجویز این داروها با خطر فزاینده مبتلا شدن به سکته قلبی و مغزی روبرو هستند.

تداخل با دواهای افسردگی : بررسی‌ها نشان میدهد برخی داروهای غیرالتهابی ضداستروئیدی علی الخصوص انواع ایبوپروفن احتمال دارد با برخی داروهای افسردگی تداخل ایجاد نمایند. و تاثیر درمانی آنهارا از بین ببرند.

در مطالعه انجام شده روی ۱۵۰۰ فرد بیمار مصرف کننده داروهای افسردگی بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) معین شد آنهایی که از NSAIDs مصرف می‌کردند زیادتر در برابر داروهای افسردگی مقاوم هستند.

نقص کبدی: طبیبان به مبتلایان به التهاب کبدی یا نارسایی‌های کلیوی توصیه میکنند از استفاده از دارو ‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی اجتناب نمایند. هم چنین گرفتاران به هپاتیت ، سیروز کبدی یا گرفتاران به نقص کلیوی در حالت کلی نباید از این دواها استفاده کنند.

زخم: برآیند برخی بررسی‌های بیانگر آنست که مصرف بی نسخه NSAIDs علی الخصوص آسپرین باعث بروز زخم در معده و روده کوچک میشود. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان داد ریسک ظهور مشکلات معده یا روده کوچک در مصرف کنندگان این داروها نسبت به نفرات دیگر چهار برابر بیش‌تر است.

به عقیده طبیبان، گرفتاران به مشکلات قلبی، کبدی و کلیوی باید نسبت به استفاده از دارو ‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی هوشیارتر و محتاط‌تر باشند. این اشخاص برای آرام کردن درد میتوانند با نظر دکتر از داروهای مسکن دیگر استفاده کنند.

با وجود این برای اغلب افراد خطر مصرف این داروها بقدری ناچیز است که استفاده بطور گهگاهی از آنها بلامانع است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 20 =