خطرناک ترین ماده روانگردان چیه؟

با خطرات اکستازی بیشتر آشنا شوید

اکستازی یکی از معمول‌ترین داروهای مورد کاربرد در پارتی‌ها و مهمانی‌ها در میان جوانان در همه جهان، علی الخصوص در کشور آمریکا محسوب می‌شود. اثرات اکستازی همانند شادی، هیجان و احساس صمیمیت با بقیه بطور کامل موقتی بوده و در مدت طولانی می‌تواند آثار مخربی روی ذهن و جسم مصرف کننده بر جای بگذارد.

در این نوشته با خطرات این قرص مخرب بیشتر آشنا شوید.

اکستازی آثار مخرب زیادی برای تندرستی دارد.

اکستازی یا قرص اکس (MDMA، ۳، چهار متیلن دی اکسیدمتامفتامین) یک ماده روانگردان روانگردان تصنعی است که از نظر شیمیایی شبیه به متامفتامین محرک و مسکالین توهم زا است.

نام‌های خیابانی برای MDMA شامل اکستازی، آدام، XTC، هاگ دراگ، بینز و لاو دراگ می‌باشند.

اکستازی یا قرص اکس چیست؟
اکستازی ماده روانگردان غیرقانونی است که بعنوان محرک و روانگردان عمل میکنند، اثر انرژی زایی ایجاد میکند، و هم چنین زمان و درک را تحریف میکند و لذت بردن از تجربه‌های لمسی را افزایش میدهد قرص اکس اثرات نخستین خود را در مغز بر روی نورون هایی که از سروتونین شیمیایی به منظور برقراری رابطه با دیگر نورون‌ها استفاده میکنند، اثر می‌گذارد.

ساختار سروتونین وظیفه مهمی در تنظیم اخلاق و رفتار، پرخاشگری، تکاپوی جنسی، خواب و حساسیت به درد دارد.

تحقیقات روی حیوانات مشخص میکنند که اکستازی روانگردان عصبی است؛ اینکه آیا این موضوع در آدم نیز صدق میکند یا نه، هم اکنون در دست بررسی پژوهشگران است.

اکستازی هم چنین میتواند برای تندرستی خطرساز باشد و در موارد نادر کشنده باشد.

اکستازی

آشنا شدن با خطرات اکستازی

خطرات سلامتی مصرف اکستازی
برای بعضی اشخاص، اکستازی می‌تواند اعتیاد آور باشد.

یک نظرسنجی از مصرف کنندگان برنا و میانسال اکستازی روشن کرد که ۴۳ درصد از افرادی اکستازی مصرف میکنند، معیارهای وابستگی داشتند، که با ادامه مصرف، علیرغم آگاهی از زیان‌های فیزیکی و روانی، اثرات ترک و تحمل (یا کاهش واکنش) این وابستگی معین شد، و ۳۴ درصد معیارهای سوء استفاده از مواد داشتند.

تقریبا شصت درصد از مصرف کنندگان اکستازی، نشانه‌های ترک از جمله ملال و خستگی، فقدان اشتها، احساس افسردگی و چالش در تمرکز را گزارش کردند.

اثرات مصرف قرص اکس
مصرف کنندگانی که به شیوه مکرر اکستازی مصرف میکنند، در موارد خاصی در امورات شناختی یا حافظه، ضعیف‌تر از بقیه اشخاص عمل میکنند.

برخی از این اثرات محتمل است به علت مصرف دواهای دیگر در ترکیب با اکستازی، در میان عوامل دیگر باشد.

تحقیقات مشخص میکنند که اکستازی سنگین احتمال دارد سبب مشکلات یکسره حافظه در آدم شود؛ با وجود این، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ کاهش محدودیت شناختی در مصرف کنندگان اکستازی را گزارش کرده است.


اثرات فیزیکی اکستازی
در دوزهای بالا، اکستازی میتواند در توانایی بدن برای تنظیم دما تداخل ایجاد نماید.

در موارد نادر ولی غیر قابل پیشگویی، این مسئله میتواند منجر به افزایش شدید درجه حرارت بدن (هیپرترمی) شود، که باعث نقص ساختار کبد، کلیه و ساختار قلبی عروقی و مرگ شود با توجه به اینکه اکستازی میتواند در سوخت و ساز خودش (شکست شدن درون بدن) تداخل ایجاد نماید، استفاده مکرر آن در فواصل کوتاه، می‌تواند بطور بالقوه زیان آور باشد.

مصرف کنندگان اکستازی با بخش زیادی از خطرات شبیه با مصرف کنندگان محرک‌های دیگر مانند کوکائین و آمفتامین مواجه میشوند. این خطرات شامل افزایش تپش قلب و فشار خون ، خطر ویژه‌ای برای مبتلایان به بیماری‌های جریان خون یا بیماریهای قلبی و دیگر نشانه‌های مانند تنش عضلانی، بر هم فشردن غیرارادی دندان‌ها، تهوع، تار دیدن، کاستی و خنکی و عرق می‌باشد.

اکستازی

آثار مخرب اکستازی را بشناسید.

اثرات روانی
این اثرات توانایی دارند شامل سردرگمی، افسردگی ، اختلالات خواب، تمایل به مصرف و اضطراب شدید باشد.

این دشواریها میتوانند در طول روزها یا هفته‌ها بعد از مصرف اکستازی بروز کنند.

مشکلات عصبی
تحقیقات روی حیوانات مصرف اکستازی را با زیان‌های درازمدت به نورون هایی که در اخلاق و رفتار، تفکر و قضاوت دخیل اند، مرتبط می‌سازند.

مطالعه‌ای در نسل‌های غیر انسانی روشن کرد که تنها چهار روز مصرف اکستازی سبب صدمه به پایانه‌های عصبی سروتونین میشود که شش تا ۷ سال بعد مشخص میشود.

در حالیکه عارضه‌های عصبی شبیه، بطور قطع در آدم نشان داده نشد، تحقیقات حیوانی زیاد نشان میدهد که خواص آلوده کننده اکستازی مشخص میکنند که اکستازی ماده بی خطری برای استفاده از آدم نیست.

خطر پنهان – خلوص مواد روانگردان
دیگر دواها و داروهای شیمیایی شبیه به اکستازی، مانند MDA (متیلن دی اکسید آمفتامین، داروی مادر اکستازی) و PMA (پاراستوکسی آمفتامین که با مرگ و میر همراه است) گاهی وقتها به عنوان اکستازی به فروش می‌رسند. این مواد روانگردان توانایی دارند. مواد روانگردان عصبی باشند یا سبب پیدایش خطرات بیشتر برای تندرستی مصرف کننده شوند. هم چنین قرصهای اکستازی احتمال دارد محتوی مواد دیگری علاوه بر MDMA باشد، مانند افدرین (محرک)؛ دکسترومتورفان (DXM، سرکوبگر سرفه که اثرات شبیه PCP را در دوزهای بالا دارد)؛ کتامین (داروی بیهوشی که بیشتر توسط دامپزشک‌ها استفاده میشود و هم چنین دارای اثرات PCP می‌باشد)؛ کافئین ؛ کوکائین؛ و متامفتامین در حالیکه ترکیب اکستازی با ۱ یا چند مورد از این دواها محتمل است به لحاظ ذاتی خطرساز باشد، مصرف کنندگان احتمال دارد آن‌ها را با موادی مانند ماریجوانا و الکل نیز ترکیب کنند، که اینکار آن‌ها را زیادتر در معرض خطر قرار میدهد.

اکستازی

وابستگی به اکستازی برابر است با ویرانی زندگی

میزان بکارگیری اکستازی
موسسه ملی سوء بکارگیری مواد روانگردان، نظر سنجی نظارت بر آتیه که بوسیله دانشگاه موسسه میشگان برای تحقیقات اجتماعی انجام میشود، را تأمین مالی میکند.

در سال ۲۰۱۰، چهار ٫ شش درصد از دانش آموزان کلاس دوازده و چهار ٫ ۷ درصد از دانش آموزان کلاس دهم و دو ٫ چهار درصد از دانش آموزان کلاس هشتم، گزارش دادند که در سال پیش اکستازی مصرف کرده اند.

در سال ۲۰۰۰، ۸ ٫ دو درصد دانش آموزان کلاس دوازده، پنج ٫ چهار درصد از دانش آموزان کلاس دهم و ۳ ٫ ۱ درصد از دانش آموزان کلاس هشتم، اظهار داشتند که از اکستازی استفاده کرده اند.

دانشجویان آمریکایی آفریقایی آمریکایی در بررسی MTF سال ۲۰۱۰، به مقدار قابل دقتی نسبت به دانشجویان سفیدپوست و اسپانیایی اندک‌تر از اکستازی مصرف میکردند.

در سال ۲۰۱۰، اداره کل سوء مصرف مواد روانگردان و خدمات بهداشت روان ی، برآیند تحقیقات ملی مصرف مواد روانگردان و سلامت سال ۲۰۱۰ را پخش کرد.

در میان اشخاص دوازده تا ۴۹ ساله، میانگین سنی برای نخستین بار مصرف اکستازی، ۱۹ ٫ چهار سالگی بود.

در سال ۲۰۱۰، حدود ۶۹۵۰۰۰ آمریکایی در سن دوازده سالگی و بالاتر، هم اکنون (یعنی ماه گذشته) مصرف کننده مواد روانگردان اکستازی بودند، به این معنا که آن‌ها طی ماه پیش از مصاحبه تحقیق، یکبار اکستازی مصرف کرده اند.

برآورد مصرف فعلی در سال ۲۰۱۰ شبیه سال ۲۰۰۹ است.

میزان بکارگیری اکستازی در میان جوانان دوازده تا ۱۷ ساله در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷، ۰ ٫ ۳ درصد افت یافت، ولی در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، ۰ ٫ پنج میزان افزایش یافت.

در حالت کلی برآورد سوء استفاده از مواد بدین شرح است: در سال ۲۰۱۰ دسته مواد روانگردان غیرقانونی با زیادترین شمار مصرف کننده فعلی در میان اشخاص دوازده ساله یا بالاتر، بکارگیری ماریجوانا (۲ ٫ چهار میلیون) بود، و بعد از آن سوء استفاده از دارو ‌های تسکین دهنده درد (۲ میلیون)، آرام کننده (۱ ٫ دو میلیون)، اکستازی (۰ ٫ ۹ میلیون)، مسکن (۰ ٫ ۸ میلیون) و کوکائین و محرک‌ها (هر کدام ۰ ٫ شش میلیون)

شکل قرص‌های اکستازی
اکستازی به صورت قرص‌های خوردنی، آدامس ‌های جویدنی، کپسول و مواد تدخینی و ترزیقی است.

هم اکنون نیز امکان ساخت این قرصها در آزمایشگاه‌های غیرقانونی و زیرپله‌ای داخلی وجود دارد که البته با عنایت به ترکیب مواد مازاد غیراستاندارد، مصرف آن دارای عارضه‌های شدیدتری خواهدبد.

در بین مصرف کنندگان موادمخدر دسته مصرف کننده اکستازی و دسته مصرف کننده آمفتامین و اکستازی بیشتر از دیگر گروه‌ها به موزیک علاقه نشان میدهند.

هم چنین در بین این ۲ دسته رفتن به میهمانی‌های خانگی گسترش زیادتری دارد.

اکستازی

مصرف اکستازی چه عوارضی دارد.

رفتارهای پر خطر

مصرف اکستازی سبب میگردد تا فرد بانجام رفتارهای پر خطر مبادرت بورزد.

روان گردان بودن اکس سبب میشود تا فرد بطور موقت انرژی تشخیص خطرات فعالیت‌های خود را متوجه نشده و به عنوان مثال از پشت بام یا از ماشین در حال حرکت به بیرون بپرد.

ممنوعیت بکارگیری اکستازی
اکستازی در تقسیم بندی دارویی در دسته اول گذاشته شده است.

به این معنی که هنوز مصارف پزشکی این داروی خطرنک تأیید نشده است.

از دیگر اعضای این دسته دارویی میتوان به هروئین، کوکائین، ال اس دی (LSD) و آمفتامین اشاره کرد.

در کشور امریکا، جریمة به همراه داشتن این ماده و پخش یا ایجاد آن از ۱۰۰ هزار دلار جریمة نقدی تا ۹۹ سال زندان متغیر است.
یک مصرف کنندة دائمی اکستازی می‌گوید: «اگر هر شب اکستازی بخورید، سرما وجودتان را فرا می‌گیرد.

کلیه هایتان از کار می‌افتند و پادرد خواهید داشت.

لب‌ها و انگشتانتان را آن قدر می‌جوید که به خونریزی می‌افتند»

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 4 =