خطر انسداد رگ ها در قدبلندها

خطری که قامت بلند ‌ها را تهدید میکند.

طبق دست آوردهای اخیر، به هر میزان فردی قامت بلند ‌تر باشد شاید زیادتر در معرض مبتلا شدن به لختگی خون قرار دارد.

پژوهشگران کالج لاند سوئد با بررسی بیشتر از دو میلیون خواهر و برادر دریافتند «ترومبوآمبولی وریدی» (نوعی لختگی خون در عروق) با قامت در ارتباط است. و این خطر در اشخاص کوتاه قامت‌تر کم‌تر است.

آن‌ها دریافتند در آقایان کوتاه‌تر از ۱۶۰ سانتی متر در قیاس با مردان بلندتر از ۱۸۷ سانتی متر، خطر ترومبوآمبولی وریدی تا ۶۵ درصد افت می‌یابد.

در زمینه خانم‌ها، افرادی که کوتاه‌تر از ۱۵۵ سانتی متر بوده و یکبار هم باردار شده بودند در قیاس با خانم‌ها بلندتر از ۱۸۲ سانتیمتر، ۶۹ نسبت کمتر در ریسک خطر ترومبوآمبولی وریدی بودند.

بنگ زولر، سرپرست گروه پژوهش، دراینباره میگوید: «از آنجائیکه قامت جمعیت دنیا بالاتر رفته و همچنان هم در حال بالا رفتن است، می‌تواند در بالارفتن وقوع ترومبوز وریدی (لختگی خون) نقش داشته باشد»

قد بلند

رابطه مابین قامت بلند و خطر ترومبوآمبولی وریدی

رایج‌ترین عوامل افزایش دهنده خطر ترومبوز عبارت اند از جراحی، سرطان، فقدان جنبش و بستری شدن در شفاخانه در خانم‌ها، بارداری و بکارگیری هورمون‌های نظیر قرص‌های ضد بارداری یا استروژن برای کاستن از علایم یائسگی هم از عوامل محرک رایج هستند.

به بیان زولر، نیروی جاذبه احتمال دارد بر رابطه مابین قامت و خطر ترومبوآمبولی وریدی نقش داشته باشد. «همچنین از آنجائیکه اشخاص بلند قامت، رگ‌های طویل‌تری هم دارند از اینرو بروز این چالش در اونها بیشتر است»

وی در دنباله می‌افزاید: «همچنین فشارهای گرانشی در رگ‌های پای اشخاص بلند قدتر میتواند ریسک کاهش گردش خون یا توقف موقت آن را افزایش دهد»

افزون بر این، بررسی‌های قبلی مشخص کرده اند که قامت بلند با سرطان، مسائل قلبی، دیابت حاملگی و حتی طول زندگی نیز در ارتباط است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 12 =