چه زمانی برای خوابیدن مناسب است؟

بهترین وقت و ساعت خواب چه وقتی است؟

طبیبان می‌گویند حدود ساعت ۱۱ شب تا ۴ بامداد برخی هورمون‌هایی که برای تندرستی جسم بسیار لازم هستند در حین خواب تراوش می‌شوند و چنانچه فردی در این ساعات بیدار باشد، قطعا این هورمونها قادر نیستند بطور مناسب در بدنش تراوش شوند.

تراوش این هورمونها بطور دقیق از ۱۱ شب آغاز میشود که هر یک ساعت مرتبط به یک هورمون خاص است. البته آماده سازی بدن برای این پروسه از ۲ ساعت قبل شروع میشود، بین ساعت ۹ تا ۱۱ شب زمانیست که بدن به منظور رفع مواد سمی و غیر لازم آغاز به فعالیت میکند.

این عملیات توسط آنتی اکسیدانها انجام میشود و پسندیده‌تر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر از این حالت اثر منفی زیادی بر تندرستی جسم دارد. بین ساعت۱۱ تا ۱ شب بهترین وقت برای خواب ژرف است چون این مواد سمی در حال دور کردن شدن از کبد هستند.

۲ ساعت بعدی تا ساعت ۳ شب بدن در حال سم زدایی از کیسه صفراست که منحصرا در صورت یک خواب ژرف ممکن میشود. ساعت سه تا پنج بامداد زمان از میان بردن مواد سمی از ریه است که در این ساعت احتمال عطسه یا سرفه در حین خواب فراوان است.

ساعت پنج تا ۷ بامداد عملیات پاک سازی در روده بزرگ آغاز میشود که میتوانید آنرا دور کردن کنید.

خواب را بعنوان یک عامل اساسی و مهم سلامتی معرفی میکنند ولی گاهی همین عمال سلامتی باعث بروز خطرات میشود که مرتبط به ملاحظه نکردن اصول بهداشتی و عادات درست خواب می‌باشد.

در دنباله توصیه‌های طب قدیمی را در این زمینه می‌خوانید.

در طب جدید خواب مورد غفلت قرار میگیرد و دکتر از فرد بیمار درباره شیوه خوابیدن و مدت وقت خواب سوالی نمی‌کند.  خواب معتدل از شش تا ۱۰ ساعت است البته برحسب طبع اشخاص متمایز است.. خواب نوزادن و کودکان افزون‌تر از بقیه اشخاص است یک کودک دو ساله به دوازده ساعت خواب احتیاج دارد و با بالارفتن سن نم نم میزان خواب کودکان کاهش می‌یابد.

خواب و سرطان

بهترین وقت برای خواب

مدت وقت و موعد مناسب برای خواب

در حالت کلی شش ساعت خواب پیوسته به جسم سود زیاد می‌رساند و زیادترین تراوش هورمون رشد موقع خواب صورت میگیرد بر اساس دیدگاه طب جدید در حین خواب هورمون آندورفین و آنکفالین ترشح میگردد که باعث راحتی عضلات در طی روز میشود.

خواب سپیده دم به خواب قیلوله، خواب بعد از طلوع آفتاب به فیلوله، خواب پیش از ظهر به قیلوله، خواب عصر به قیلوله و خواب پس از غروب آفتاب به قیلوله شناخته شده است. بهترین وقت خواب از اول شب تا پیش از طلوع آفتاب است که سبب نشاط و سرور میشود.

احتمال افزایش سرطان در اشخاص شب کار

طبق اعلام سازمان جهانی تندرستی و بهداشت افرادیکه در شیفت شبانه کار میکنند زیادتر در معرض ظهور بدخیمی هستند.، سرطان سینه در خانمها و سرطان پرستات در آقایان بیشتر رخ میدهد. اشخاصی که عادت به خواب روز دارند باید نم نم عادت خود را قطع کنند چرا که خواب روز بیماری زاست و بایستی گفت که هیچ خوابی جای خواب شب را نمی‌گیرد.

خوابیدن با شکم تهی ممنوع

بهترین وقت خواب زمانیست که خوراک از معده عبور کرده باشد که نشانه آن سبکی سر معده است. هم چنین، خوابیدن در حال گشنگی و تهی بودن معده بسیار زیانبار است چرا که سبب کاستی قوا میشود. وی یادآور شد: اشخاص سعی کنند در ساعت مشخصی به رختخواب بروند و سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند چرا که خود سبب سلامتی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − یک =