مزایای بادرنجوبه

بادرنجوبه و فواید فوق العاده آن برای بدن

بادرنجوبه گیاهی است بسیار شبیه با نعناع که در طب قدیمی یکی از پر خاصیت‌ترین‌ها برای علاج بیماری هاست. خواص بیشمار بادرنجوبه

در طب قدیمی از گیاه بادرنجبویه، بنام گیاه ملیس یاد میشود و در بیشتر عطاری‌ها این گیاه با این نام شناخته شده و در مواردی احتمال دارد وقتی فردی گیاه بادرنجبویه را از عطار می‌خواهد او به غلط، گیاهی از گونه گل گاوزبان را به او بدهد در حالیکه خواص این گیاه با بادرنجبویه یا همان ملیس متمایز است.

فواید بادرنجوبه

یک کارشناس طب مکمل با گفتن این مسئله گفت: «تاکید میشود هنگام تهیه این گیاه از عطاری‌ها حتماً از واژه ملیس به جای بادرنجبویه استفاده شود. این گیاه خواص متعددی دارد و یکی از کاربرهای آن از بین بردن انسدادهای عروق درون مغزی است و به بیان حکمای طب قدیم، مصرف این گیاه موجب التیام گردش خون در مغز و کم کردن وزن تبع این خاصیت، توصیه میشود آنهایی که در معرض اندک حافظگی هستند یا مطالب را بخوبی به خاطر نمی‌آورند هفته‌ای دو بار دم نوش بادرنجبویه (ملیس) را تهیه کنند و هر دفعه ۱ تا ۲ مرتبه طی روز آن را بنوشند»

فواید دمنوش بادرنجوبه

«طریقه مصرف این گیاه همانند چای است و میتوان آنرا مانند چای دم و روزی ۲-۱ فنجون از آن جایگزین چای کرد.

مصرف درازمدت این گیاه، هیچگونه سمیتی ندارد و می‌تواند اثر خوبی روی تندرستی و شادابی داشته باشد.

به این منظور می‌توان هر دفعه یک قاشق غذاخوری از برگ ملیس (۵ گرم برگ خشک) را با لیوانی آب جوش آمیخته و آنرا به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه دم و بعد صاف کرد و نوشید»

وی با تمرکز روی این مسئله که مصرف این گیاه امکان دارد در بعضی افراد سبب پیدایش حساسیت شود، گفت: «از آنجا که هر فردی محتمل است به هر دارویی گیاهی حساسیت داشته باشد، پسندیده‌تر است هفته‌ای ۲ بار دمنوش این گیاه را به مدت ۲ هفته بیاشامید.

چنانچه با آشامیدن آن گرفتار حساسیت نشدید و وضعیت بهتری پیدا کردید بعد از آن به آهستگی شمار دفعات آن را بیفزایند و نهایتا به روزی ۱ فنجان طی روز برسانید.

میتوانید برای یک ماه، هر روزه یک بار از دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید»

این کارشناس طب مکمل با اشاره باینکه این گیاه از دید ظاهری شبیه برگ نعناع است و وقتیان را لای انگشت‌ها دستتان فشار بدهید، بوی پرتقال می‌دهد، افزود: «بهبود وضعیت کبد از دیگر خاصیت‌های این گیاه است که میتواند منتج به کاهش چربی‌های کبد شود. برآیند برخی بررسی‌ها نشان میدهد این گیاه ظرفیت چربی، کلسترول و ‌تری گلیسرید. را منظم میکند. افزون بر این، این گیاه خواب آور، آرام کننده است و سبب کاستن اضطراب ، التیام و بهبود اخلاق و رفتار میشود و مفرح و شادی بخش است. اثر این گیاه بر سیستم هاضمه هم تأیید شده و آنهایی که مشکلاتی در سیستم گوارش با منشاء عصبی دارند، یک قوی کننده، به خصوص برای تحکیم معده محسوب می‌شود و دردهای ناشی از نفخ و ورم معده را التیام و بهبود می‌بخشد»

«مصرف بادرنجبوبیه در آنهایی که دچار اندک کاری تیرویید هستند و داروی تیرویید مصرف میکنند میتواند سبب ایجاد آشفتگی در برآیند آزمایش‌ها شود به همین سبب بایستی پیش از آزمایش به مدت یک ماه مصرف آن را قطع کنند»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 8 =