فواید عرق کاسنی

خاصیت معجزه آسای عرق کاسنی

کاسنی یکی از داروهای گیاهی تاثیرگذار است که در انواع گوناگون در طبیعت وجود داشته و همه اجزای آن خواصی بسیار بافایده برای بدن دارد، البته چنانچه به اعتدال استفاده شود. کاسنی و عرق کاسنی ، از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه و منزلتی خاص داشته و همه مادربزرگ‌ها، در میان تمام شیشه‌های عطر و ادویه در مطبخ خانه‌هایشان، یک قرابه کوچک، عرق کاسنی را در مجاور شاتره، گل گاوزبان، نعناع و غیره نگه‌داری می‌کردند.

عطاران و صاحب‌نظران در حوزه داروهای گیاهی و طب قدیمی ، عرق کاسنی را سرد میدانند که از جمله فواید عرق کاسنی در از میان بردن گرمی و التهاب بدن، احساس رخوت و سستی، رنگ پریدگی و زردی چهره و خصوصاً تنبلی کبد است و چنانچه با دقت و مستمر استفاده شود، تاثیراتش قابل رویت است.

خواص گوارشی

یکی از رایجترین علل و دلایل گنجاندن کاسنی در برنامه غذایی اثر آن در بهتر کردن کارکرد دستگاه گوارشی می‌باشد، کاسنی حاوی اینولین است که پروبیوتیکی قویست، پروبیوتیک‌ها طبقه خاصی از باکتری‌ها هستند که خلاف دیگر باکتری‌ها که سبب بیماری میزبان می‌شوند، در حقیقت برای میزبان مفیدند.

اینولین به مقابله با بعضی باکتری‌های مرتبط به روده و گوارش می‌پردازد از جمله بیماری رفلاکس اسیدی، سوء هاضمه و سوختن و سوزش معده زیرا کاسنی، فعالانه میزان اسیدی بودن بدن را تقلیل می‌دهد.

فواید عرق کاسنی در برطرف کردن یبوست

یکی دیگر از خواص این ماده منحصربفرد لینت بخشیدن به طبع و از بین بردن یبوست است، آنهایی که از اجابت دیرهنگام طبع گرفتار بیماری و درد شکم شده اند میتوانند از عرق کاسنی بعنوان یک مکمل درمانی خیلی سودبخش و اثرگذار بهره ببرند.

عرق کاسنی هم چنین سبب قویتر کردن ساختار دفاعی بدن شده و از ایجاد رادیکالهای آزاد دربدن و ورود آن‌ها به گردش خون جلوگیری میکند، عرق کاسنی با زیاد کردن حجم ادرار مانع از ایجاد رسوب و چربی در دیوراه رگ‌ها و نیز سیستم مجاری ادارای در فرد میشود.

با وجود مزیت‌های درمانی خیلی زیاد و مفید عرق کاسنی، چنانچه شخص مبتلا شده به حساسیت‌های تنفسی و یا غذایی است بایستی پیش از آغاز بکارگیری این ماده خوراکی تست فقدان داشتن آلرژی به آنرا انجام دهد، چنانچه فرد دارای آلرژی به گردو، بعضی از ماهی‌ها و نیز مارمالاد بعضی از میوه‌ها است، این عرق گزینش و انتخاب خوبی برای آشامیدن نیست.

طبع بیشتر ایرانی‌ها سرد است و هرچه این عرق تلخ‌تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

کاسنی در طب قدیمی

ابن سینا، دکتر متخصص بزرگ مسلمان در زمینه گیاه کاسنی و خواص آن گفته است:

  • کاسنی بازکننده است و سموم کبد را دور کردن میکند.
  • کاسنی در معالجه التهابات معده و حذف کردن مسیرهای ادراری تاثیرگذار است.
  • مالیدن آب کاسنی به محل‌های خارش بدن خیلی بافایده است.
  • غرغره آب کاسنی گلودرد و تورم مفصلی را از میان میبرد.
  • چنانچه آب پخته کاسنی را با سکنجبین میل نمایید بهترین داروی تب‌های طولانی و یکسره است.
  • ریشه کاسنی در باز کردن و روان شدن اخلاط خیلی تاثیرگذار است.
  • ریشه کاسنی ، مجاری گوارشی را پاک میکند و بهترین تصفیه کننده خون است.
  • ریشه کاسنی در از میان بردن ورم احشا خیلی تاثیرگذار است.
  • ریشه کاسنی بهترین دارو برای آب آوردن شکم است و در نفخ و تحلیل مواد بسیار نافع است.
  • ریشه کاسنی به منظور تحکیم معده، زیاد کردن ادرار و از بین بردن درد مفصل‌ها و یرقان بافایده است و مشکلات صفراوی را بر طرف میکند.
  • کاسنی در ازدیاد نطفه تاثیر گذار است و آدم را از مبتلا شدن به قولنج محفوظ نگه میدارد و انرژی و نیروهای جسمی را تجدید میکند.
  • این گیاه در کاستی اعصاب، کاستی چشم و فشار خون بافایده است.
  • قلب، کلیه و کبد را فعال و با نشاط میکند.
  • کاسنی رحم را به وظیفه طبیعی خود وا می‌دارد و برگ آن دارای میزانی ویتامین سی است لذا در حفظ جوانی تاثیرگذار است.

هم چنین توصیه میشود عرق کاسنی را با آب در درجه حرارت عادی بنوشند و بهترین وقت برای آشامیدن آن بامداد ناشتا است.

کبد عضو سم زدای بدن بوده و سوخت و ساز چربی‌ها ودفع مواد سمی از وظایف این عضو بدن است یک قاشق عرق کاسنی به همراه یک لیوان آب در تصفیه خون و پاک سازی کبد نقش با اهمیتی دارد.عرق کاسنی با خروج سموم از تن ملتهب شدن را برطرف میکند.

اجتناب غذایی عامل با اهمیتی به منظور کنترل و درمان چاقی است،ترکیب سرکه انجبین، سرکه سیب ، یک قاشق عسل طبیعی و عرق کاسنی به همراه کاهو سبب کم کردن وزن و دور کردن چربی‌های بدن میشود و با استفاده روزانه آن حالت رخوت و سستی از میان میرود.

طبع بیشتر ایرانی‌ها سرد است و هرچه این عرق تلخ‌تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

فواید عرق کاسنی

عرق کاسنی برای گرفتاران به نقرس و هپاتیت بافایده است. ایمنی در مقابل بیماریهای عفونی از دیگر خواص عرق کاسنی است هم چنین مصرف کنندگان بایستی اگاه باشند زیاده روی در مصرف این داروی گیاهی سبب تخریب عروق شبکیه، افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 6 =