تاثیر مخرب ذرت مکزیکی!

نکاتی اساسی و مهم درباره خواص و مضرات پرخطر ذرت مکزیکی

خواص و مضرات ذرت مکزیکی احتمال دارد عقیده شما را بطور کامل در زمینه روش مصرف ذرت که منبع سرشار از انواع ویتامینها و عناصر معدنی مورد احتیاج بدن است تغییر بدهد.

در این قسمت از خواهید خواند که این دانه‌ی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها چنانچه بدرستی مصرف نشود چه عواقبی به همراه خواهد داشت.

ذرت سرشار از ویتامینهای دسته C، B، A و املاح معدنی کلسیم، پتاسیم ، فسفر و آهن است و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته‌ای شکل میدهد. این ماده خوراکی هم چنین دارای مواد آنتی اکسیدان (ضدسرطان) و فیبر غذایی بوده، هیچوجه بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت ، بیماریهای قلبی – عروقی و بیماری‌های گوارشی مانند یبوست خیلی متناسب است.

ذرت مکزیکی حتی برای افراد تندرست نیز مناسب نیست.

نوعی از ذرت رواج یافته، ذرت مکزیکی است که بعنوان بین وعده مصرف میشود.

ذرت مکزیکی با افزودن کره، نمک، سس‌های پرچرب و در مواردی افزودن کالباس و برخی افزودنی‌های دیگر که بدلیل بهترکردن مزه و مزه ذرت مکزیکی است، باعث افزایش کالری آن میشود.

این ترکیب غذایی بسیار پرکالری، چرب، شور و تند شده و استفاده از آن برای بیماران قلبی – عروقی و گرفتاران به فشار و چربی خون و اشخاص دارای اضافه وزن بسیار زیان آور و پرخطر است.

چنانچه ذرت مکزیکی بدون نمک آماده شده و بجای کره و روغن جامد به آن میزان اندکی روغن مایع افزوده شود و از سس‌های چرب هم استفاده نشود یک بین وعده پسندیده است و چنانچه به شکل درست تهیه و استفاده شود، می‌تواند جای مواد خوراکی زیان آور مانند چیپس و پفک را نیز بگیرد.

البته استفاده بیش از حد آن نیز میتواند زیان آور باشد، ولی مصرف لازم و بهداشتی می‌تواند این ماده خوراکی را به یک بین وعده خوب تبدیل کند.

خواص و مضرات ذرت مکزیکی

تاثیر ذرت مکزیکی در اختلال رشد کودکان

ذرت مکزیکی و ایجاد آشفتگی در رشد کودکان

قابل ذکر است که کودکان، خانمهای حامله و شیرده و ورزشکاران در مواجه با کمبود نیاسین هستند. و کمبود این ویتامین در اطفال منتهی به آشفتگی در رشد میشود.

نیاسین یکی از ویتامینهای گروه بی است که ویتامین B٣ نامیده میشود. این ویتامین وظیفه مهمی در سوخت و ساز انرژی و پروتیین بدن دارد که بایستی در برنامه تغذیه‌ای روزمره با اخذ مواد خوراکی حاوی این ویتامین وجود داشته باشد تا درنهایت بدن کار طبیعی خود را انجام بدهد.

طبق مطالعاتی که شکل گرفته است بیشتر از نصفی از مردم با کمبود ویتامین B مواجه اند که البته این کمبود در نقطه‌های مختلف کشور متمایز است.

در حقیقت این ویتامین میتواند در بدن سبب تولید اسیدآمینه‌ای بنام تریپتوفان شود.

تریپتوفان اسیدآمینه‌ای لازم است که خود این اسیدآمینه از مسیر اخذ پروتیین ایجاد میشود بنابراین افرادی که کمبود پروتیین داشته باشند ازاین مطلب نیز محروم می‌شوند.

گفتنی است کمبود نیاسین در غلاتی مانند ذرت وجود دارد.

بنابراین جوامعی که ذرت را بعنوان غذای عمده استفاده میکنند با کمبود این ویتامین مواجه اند.

ذرت‌های کبابی یا همان بلال عادی نسبت به ذرت مکزیکی بسیار سالم‌تر است. بلال نباید بسوزد زیرا سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان زایی آن را افزایش میدهد.

مصرف ذرت مکزیکی نیز بین اشخاص بسیار معمول شده است که این موضوع سبب می‌شود اشخاص زیادتر در معرض کمبود نیاسین قرار بگیرند.

ویتامین B در سبوس غلات وجود دارد ولی در بین غلات، ذرت ازاین مطلب مستثنی است.

کودکان، خانمهای حامله و شیرده در مواجه با کمبود این ویتامین هستند. بر این اساس بایست نسبت به اخذ این ویتامین توجه ویژه‌ای داشته باشند.

هم چنین از اونجایی که این ویتامین در سوخت و ساز انرژی و پروتیین تاثیردارد گروه‌های دیگری که امکان دارد در معرض کمبود این ویتامین باشند ورزشکاران هستند.

پسندیده‌تر است اشخاص از منابع تغذیه‌ای شامل غلات سبوس دار بهره ببرند هم چنین پروتیین شامل انواع گوشت، تخم مرغ ، فرآورده‌های لبنی، شیر و حبوبات میتواند در تأمین نیاسین بدن تاثیرگذار باشد.

بهترین و سالم‌ترین شیوه استفاده از ذرت

طبع ذرت سرد و خشک است.

بهترین نوع ذرت، بخارپز آن است.

ذرت‌های کبابی یا همان بلال عادی نسبت به ذرت مکزیکی بسیار سالم‌تر است.

البته بلال موقع کباب شدن نباید بسوزد زیرا سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان زایی آن را افزایش میدهد.

این را هم بدانید که چنانچه ذرت پس از کباب شدن در آب نمک گذاشته شود اندکی از خاصیت خود را از دست میدهد.

رنگ زرد ذرت مرتبط به موادی بنام زئین و زیازانتین است.

متخصصین تغذیه می‌گویند ذرت به علت این که سرشار از ریزمغذی هاست میتواند یک بین وعده بسیار مطلوب و مفید باشد:

ذرت یک منبع سرشار از ویتامین B١ است که در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها استفاده میشود.

مملو از ویتامین B٥ است که به فعالیت‌های فیزیولوژیکی در بدن کمک میکند.

حاوی فولیت است که در تولید سلول‌های جدید نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.

محتوی مقادیر چشمگیری ویتامین C است که به منظور مواجهه با مریضی‌ها بافایده است.

به علت این مزیت‌های غذایی، متخصصان تأکید دارند که ذرت را در سبک غذایی هر روزه خود بگنجانند.

ذرت علاوه بر اینها، مملو از فیبر خوردنی است که بشما کمک میکند با مشکلات هاضمه و سیستم هاضمه مانند یبوست مقابله کنید.

ذرت غذای خوبی برای جلوگیری از بروز بدخیمی است؛ فیبر خوردنی ذرت به کاستن میزان کلسترول خون کمک می‌کند، درصد مبتلا شدن به سرطان روده را تقلیل میدهد.

برای یاری به کم شدن میزان قندخون در مبتلایان به دیابت بافایده است.

هم چنین این مواد (فیبر)، سبب کم شدن کلسترول میشود، در واقع روغن موجود در دانه و پوست ذرت سبب افت کردن کلسترول توسط پلاسمای خون علی الخصوص میان اشخاص میانسال و سالمند میشود.

مصرف هر روزه یک فنجان دانه‌های ذرت در بین وعده‌های غذایی، می‌تواند درصد مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ (ناشی از یبوست) را بکاهد.

هم چنین مصرف میزان مکفی از فیبر گیاهی به بهتر کردن کارکرد روده‌ها کمک و مانع از مبتلا شدن به یبوست و همورویید میشود.

خانمهای مبتلا به کاهش گلبول‌های قرمز خون علی الخصوص کاهش گلبول‌های قرمز خون ناشی از کمبود ویتامین میتوانند با مصرف ذرت به بهتر شدن این نوع از اختلال کمک کنند.

اسیدفولیک موجود در ذرت نیز هیچوجه نقص مادرزادی لوله عصبی تاثیرگذار است.

متخصصان توصیه میکنند انسانهایی که به کاهش گلبول‌های قرمز خون گرفتارند ذرت بخورند.

بعضی از املاح موجود در ذرت مانند منیزیم توانایی دارند گرفتگی‌های عضلانی را التیام و بهبود ببخشند.

هم چنین کلسیم و فسفر موجود در آن اثر قابل توجهی بر استخوان سازی می‌گذارد؛ بنابراین مصرف آن برای اطفال درحال رشد و نوجوانان خیلی بافایده است.

ویتامین‌ها و آنتی اکسیدانها افزون بر این که جلوی بیماریها را می‌گیرند، میتوانند در شادابی پوست ، مو و ناخن نیز اثربخش باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 18 =