تاثیر خوردن غذا‌های خیلی داغ و سرد بر سلامتی

مضرات مصرف خوراک ‌های خیلی داغ و سرد:

اعتدال در همه نواحی زندگی سفارش شده است این اعتدال در غذا خوردن هم بایست ملاحظه شود یهنی هم میزان غذایی که می‌خوریم زیاد و اندک نباشد و هم اینکه خوراک یی که می‌خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد، چون خوردن خوراک ی سرد یا داغ به جسم ضربه می‌زند و بر سلامتی اثرات منفی دارد.

خوردن غذای سرد و داغ مضر است

عارضه‌های مصرف خوراکی‌های خیلی داغ

اعتدال در همه نواحی زندگی سفارش شده است این اعتدال در غذا خوردن هم بایست ملاحظه شود یهنی هم میزان غذایی که می‌خوریم زیاد و اندک نباشد و هم اینکه غذایی که می‌خوریم نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد باشد، چون خوردن غذای سرد یا داغ به جسم ضربه می‌زند و بر سلامتی اثرات منفی دارد.

غذای بسیار داغ میتواند باعث سوختگی در جوانه‌های چشایی شده و به کارکرد آن‌ها صدمه و آسیب وارد کند. چنانچه سوختگی جوانه‌های چشایی اتفاق بیوفتد فرد توانایی تشخیص مزه خوراک را از دست داده، این در شرایطی است که حس چشایی ما را از مانده و یا مسموم بودن خوراک آگاه میکند. به منظور حفظ تندرستی در بلند مدت توصیه میشود غذای بسیار داغ مصرف نشود.

غذاهای خیلی سرد به بدن آسیب وارد می کنند.

مضرات مصرف خوراکی‌های خیلی سرد

مصرف خوراکی‌های خیلی سرد سبب ظهور بیماریهای سیستم هاضمه میشود ، بارها مشاهده شده است که اشخاص پس از آشامیدن آب خیلی سرد و یا نوشابه‌هایی که میزان حرارت آن‌ها بسیار پایین بوده گرفتار درد شکم و یا تیر کشیدن شده‌اند.  گرمی مواد مصرفی در معده به حد متعادل و مطلوب به منظور هضم و بعد جذب است بدین گونه هرچه خوراک از درجه حرارت مطلوب فاصله داشته باشد احتمال بالاتری برای رنجش و سنگینی سیستم هاضمه وجود خواهد داشت.

بخش زیادی از اشخاص عادت به استفاده از مواد غذایی خیلی گرم یا بعبارتی داغ دارند، از اونجایی که یکی از وظایف اساسی و مهم معده، تعدیل گرمی خوراک و رساندن درجه حرارت آن به حد مطلوب است پس مصرف خوراکی‌های خیلی گرم بار سنگینی برای معده بوده و وظیفه معده را برای تعدیل گرمی خوراک مشکل‌تر میکند و این امر چنانچه ادامه یابد سبب احساس سنگینی و رنجش در معده خواهد شد.

مصرف خوراکی‌های داغ ریسک ظهور بدخیمی‌های سیستم هاضمه علی الخصوص سرطان مری را افزایش میدهد.

بعضی افراد عادت دارند که مواد خیلی گرم و سرد را با همدیگر و یا با فاصله کوتاه میل کنند، تصریح نمود: این امر به تندرستی دندان‌ها که ابزار خیلی پراهمیت برای عمل هضم و جذب است لطمه وارد میکند و سبب ترک خوردن مینای دندان میشود که نتیجه آن پوسیدگی و فساد دندانها است.

لطمه دیگری که این موضوع به جسم وارد میکند بروز اختلال و درد در معده است که باعث مانع کفایت هضم و جذب مواد خوراکی در سیستم گوارشی میشود.

استفاده از خوراکی‌های خیلی سرد نیز میتواند با زیان‌های دندانی همراه و در بعضی اوقات اسپاسم‌های غیرمنتظره و شدید عروقی در سر و صورت را برای فرد ایجاد نماید. پسندیده‌تر است، غذای طبخ شده در همون وعده استفاده شود و میزان باقیمانده آن، بمحض متعادل شدن دمایی در یخچال حفاظت شود، تا از رشد باکتری، میکروب و قاچ روی آن ممانعت شود چنانچه غذای حفاظت شده در یخچال سه تا چهار بار گرم و حفاظت شود ضمن فقدان املاح و مواد معدنی آلودگیهای میکروبی نیز خواهد داشت.

قطعا غذای مانده اهمیت تغذیه‌ای پایین‌تر دارد، یعنی میزان ویتامین‌ها در آن به میزان قابل توجهی کمتر شده و هم چنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایینتر از غذای تازه است.

به همین سبب پژوهشگران اصرار دارند که تا میزان ممکن غذای روزانه، همان روز پخته و تازه استفاده شود زیرا خوردن غذای مانده نه فقط کیفیت بهداشتی و اهمیت تغذیه‌ای پایینی دارد که احتمال دارد سبب مسمومیت شود، بنابراین خوردن غذای مانده اصلا توصیه نمی‌گردد.

تازه مصرف کردن خوراک هم بدین معناست که هر خوردنی در همون وعده‌ای که پخته میشود، خورده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 3 =