خون مصنوعی

خون مصنوعی توسط پزشکان اختراع شد!

اختراع خون مصنوعی !

گروهی از دکترهای روسی موفق به ساخت خون مصنوعی شدند که تمام فاکتورهای واجب و ضروری خون آدم را دارد و با همه گروه‌های خونی سازگار است، لذا در موقعیت‌ها نیاز میتوان از این اختراع استفاده کرد.

بر اساس آنچه که خود پژوهشگران گزارش داده اند از سال ۱۹۵۰ سعی پژوهندگان و محققان بر این است که بتوانند خون مصنوعی بسازند که با همه گروه‌های خونی انسان‌ها سازگار باشد و تمام ویژگی‌ها و فاکتورهای خون آدم را نیز داشته باشد، ولی به علل گوناگونی نظیر سازگار نبودن با همه گروه‌های خونی آدم، هر دفعه این پروژه با شکست مواجه می‌شده است.

خون مصنوعی که دسته پزشکی روسی موفق به ساخت آن شده است «کرونیدون» نام دارد و از دید خصوصیات با دیگر خون‌های تصنعی که قبل از این بنا شده اند، متفاوت است؛ تفاوت اساسی و مهم این اختراع که اتفاقا ازمهمترین خصوصیات آن نیز بشمار میآید، سازگاری این خون تصنعی با همه گروه‌های خونی است و هم چنین ناقل هیچ نوع یک از مریضی هایی که از مسیر خون جابه‌جا‌ می‌شوند، نیست.

تعذیه بافت‌ها و سلول‌ها به اکسیژن و تحریک خون سازی در بدن در صورت کاهش حجم خون نیز از دیگر خصوصیات این خون تصنعی بشمار میآید که همه این خصوصیات منحصربفرد توانسته است کامیابی این اختراع را رقم بزند.

خون مصنوعی
خون مصنوعی

رئیس بخش پزشکی و علوم بیولوژیک وزارت دفاع روسیه در رابطه با ساخت این خون تصنعی گفت: برای تهیه خون جایگزین، از هموگلوبین موجود در خون گوساله استفاده می‌شود؛ از اونجایی که گاوها، حیوانات درشت اندامی هستند پس سطح اکسیژن موجود در هموگلوبین خونشان نیز خیلی بیش‌تر از میزان اکسیژن موجود در خون آدم هاست؛ لذا بکارگیری هموگلوبین موجود در خون گاوها نه فقط بهترین گزینش و انتخاب، بلکه تنها راه برای کامیابی این پروژه اساسی و مهم جهانی بوده است.

یکی دیگر از خصوصیت‌های اساسی و مهم این خون مصنوعی ساخته شدن آن با بکارگیری مواد خام ارزان قیمت است که در صورت لزوم به ایجاد وسیع آن و استفاده در بخش بیمارستان‌ها و در میدان جنگ از نظر مالی خرج گزاف برای بیماران مرکز درمانی و دولت ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =