عوارض مصرف خودسرانه داروهای گیاهی

مصرف خودسرانه داروهای گیاهی چه عوارضی را بدنبال دارد.

آیا با داروهای گیاهی آشنا هستید؟ آیا می‌پندارید داروهای گیاهی به میزان فراوان خطری برای شما ندارد؟ آیا عارضه‌های داروهای گیاهی را می‌دانید؟ آیا اطلاع دارید مصرف خودسرانه داروهای گیاهی چه عوارضی را بدنبال دارد؟ پاسخ این سوالات خود را در این قسمت از زیبان بیابید

عارضه‌های پرخطر مصرف خودسرانه داروهای گیاهی

یک کارشناس طب مکمل خطرات مصرف خودسرانه داروهای گیاهی برای تندرستی اشخاص را شرح داد یک کارشناس طب مکمل با اشاره باینکه برای علاج به شیوه قدیمی باید همانند درمان به شیوه متداول به طبیب مراجعه کرد، بیان نمود: هر یک از داروهای گیاهی دارای خاصیت‌های متفاوتی هستند و به همین سبب نیاز است برای علاج بیماری با روش قدیمی به دکتر متخصص آن مراجعه نمود.
کارشناس طب مکمل با اشاره باینکه بیشتر مطالب کانال‌های اجتماعی در خصوص درمان‌های گیاهی مورد اعتماد نیست، بیان کرد: در طب قدیمی توجه طبیب قرار بدهند نه به بیماری است و برای هر کس وابسته به طبع، جنس، سن، منطقه سکونت و شغلی که دارد، دارو تجویز میشود.
او با اشاره باینکه در مصرف دواهای گیاهی باید احتیاط کرد، گفت: در مطالب انتشار یافته در کانال‌های اجتماعی اشتباهات زیادی وجود دارد و نمی‌توان بدون در نظر داشتن وضعیت فرد این داروها را استفاده کرد.
او افزود: نکته اساسی دیگری که مازاد بر نوع داروی انتخابی وجود دارد، میزان و طول مدت استفاده هر نوع داروی گیاهی است که در هر کس نسبت به نفرات دیگر متفاوت بوده و بایست به آن نیز دقت کرد.

آشنا شدن با عارضه‌های پرخطر مصرف خودسرانه داروهای گیاهی

کارشناس طب مکمل با بیان این که احتمال دارد استفاده خودسرانه از درمان‌های گیاهی، عارضه‌های خیلی زیادی داشته باشد، گفت: مصرف دواهای گیاهی هم مانند آبیاری به یک گل است چنانچه قصد آب دادن به گلی را داریم باید میزان و دفعات آبیاری آن حساب شده باشد، چنانچه اندک باشد سبب خشکی و چنانچه بیش از حد باشد سبب از میان رفتن گل خواهد شد؛ میتوان گفت میزان آبیاری گل هم بستگی به جنس، مقدار، فصل و منطقه‌ای که گل در آن رشد میکند، دارد.
وی در خصوص تجویز نابه جا و خارج از مقدار درمان‌های گیاهی، گفت: نمی‌توان یک تجویز را به همه توصیه کرد؛ به عنوان مثال استفاده بیش از حد انواع ادویه، سس‌های تند، بادمجان ، گردو، سیر، خرما، ارده، کنجد و پیاز در نواحی مرکزی ایران که فاقد رطوبت لازم هستند، سبب پیدایش مشکلات زیادی مانند خواب رفتگی دست و پا، افزایش فشار خون ، کاهش خون رسانی اعضا، خشک شدن پوست و کاهش و ریزش مو می‌شوند.

استفاده زیادتر از حد دمنوش ‌ها ممنوع

متأسفانه مصرف دمنوش‌های گیاهی در سرزمین ما بسیار متداول شده وافراد گمان میکنند این دمنوش ‌ها سلامت آن‌ها را تضمین میکند غافل از این که این کار نیز عارضه‌های خاص خود را در پی دارد. متأسفانه بیماران بیشتر با رجوع به عطاری‌ها و طبیبان غیر متخصص نسبت به استفاده از دارو ‌های گیاهی اقدام میکنند ولی بایستی دقت کرد مصرف خودسرانه داروهای گیاهی به هر علتی سبب عود کردن برخی ازبیماریها خواهد شد عده‌ای به علت سر درد متعاقب از کثیفی هوا اقدام به مصرف دمنوش‌ها میکنند که بایستی دقت کرد به عنوان نمونه مصرف گل گاوزبان به صورت خودسرانه سبب آرام بخشی نخواهد شد.

درمان‌های گیاهی چنانچه بة جا وبه موقع توسط کارشناس طب مکمل که از دانشگاه‌های معتبر کشور، تخصص گرفته است تجویز شود قطعا برای فرد مشکل ایجاد نخواهد کرد.

لیکن مصرف خودسرانه دارو به اندازه زیاد سبب صدمه میشود.

نکته اساسی دیگر این است که زمانی داروی گیاهی اثربخش واقع میشود که بدن قوه داشته باشد و توانایی تجزیه و تحلیل دارو وجود داشته باشد.

بنابراین اول بدن فرد مریض بایست قوت گرفته و پس از آن با داروی گیاهی آرام آرام التیام و بهبود یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 18 =