درصد مبتلا شدن به وبا در چه گروه خونی بیشتر است؟

تهدید این اختلال پرخطر برای دسته خونی O

برآیند تحقیقات متعدد انجام شده طی سالیان متمادی نشان میدهد بین گروه‌های خونی و برخی از امراض ارتباط وجود دارد. بیشتر ما از دسته خونی مان مطلع هستیم …
این یادداشت، پاسخی است به این پرسش که دارندگان هر دسته خونی بیشتر دارای استعداد مبتلا شدن به چه بیماریهایی هستند؟ روی سطح خارجی غشای گویچه‌های قرمز ماده‌ای پروتئینی بنام آنتی ژن AB و A و Bو o دیده میشود که در هفته ششم زندگی درون جنین ی پدید می‌آید و تدریجا غلظت آن زیاد میشود و در زمان تولد به ۴/۱ میزان آن در بلوغ می‌رسد.

این دو آنتی ژن (A و B) را میتوان در ترشحات بزاق، خلط و به میزان کم‌تر در تراوش اشک و ادرار یافت.

محققان می‌گویند این آنتی ژن‌ها احتمال دارد شرایط را برای دچار شدن فرد به بعضی ازبیماریها مهیا کنند زیرا آنتی ژن‌های گوناگون در مقابل بعضی مریضی‌ها مقاومند و در مقابل بعضی دیگر پایین عمل میکنند.

آیا میدانستید. دسته خونی O در مقابل بیماری وبا زیان پذیرتر هستند و امکان دارد در برابر این عفونت مرگبار پایداری پایین‌تر داشته باشند. اسهال و کمبود آب بدن می‌تواند نشات گرفته از این ویروس در بدن دسته خونی O پدید آید و پسندیده‌تر است مراقبت‌های واجب و ضروری در مقابل وبا را در پیش بگیرند.

پژوهشگران دریافته اند اشخاص دارای دسته خونی O بسیار در مواجه با خطر مبتلا شدن به عفونت کُشنده وبا هستند.

پژوهشگران کالج واشنگتن دریافته اند سم وبا سبب فعال سازی یک مولکول کلیدی در اشخاص دارای دسته خونی O میشود و بدینگونه آن‌ها در مواجه با خطر بالای مبتلا شدن به این مریضی در سنجش با بقیه گروه‌های خونی هستند.

پژوهشگران متوجه شدند سم وبا سبب فعالیت بیشتر از حد معمول مولکول کلیدی سیگنال دهنده در سلول‌های روده اشخاص دارای متداول‌ترین دسته خونی میشود و میزان بالای این مولکول سیگنال دهی منتهی به دور کردن الکترولیت‌ها و آب، و بعبارتی بروز اسهال میشود.

 گروه خونی O

دسته خونی O

بیماری وبا به همراه اسهال سهمگین است که میتواند منجر به اندک ابی بدن، شوک و حتی مرگ شود.

جیمز فلکنشتاین، سرپرست گروه پژوهش، دراینباره میگوید: «ما نشان داده ایم که نوع دسته خونی چه میزان بر فعالیت قوی ماده سمی وبا در سلول‌های روده اثر می‌گذارد و منتهی به اسهال می‌شود»

هرساله بیماری وبا سه تا پنج میلیون نفر را در کل دنیا مبتلا میکند که باعث مرگ ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ یکهزار نفر میشود.

بیشتر میزان مبتلا شدن به این بیماری مرتبط به شبه قاره هند است.

دلیل این بیماری باکتری Vibrio cholera است که سلول‌های روده کوچک را گرفتار عفونت میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پنج =