تاثیر شقایق دریایی بر شنوایی

شقایق دریایی به مداوا اندک شنوایی می‌آید.

شنوایی اشخاص به وجود هزاران تار موی باریک در گوش داخلی وابسته است. هنگامی که انواع گوناگون صدا این موهای باریک را به ارتعاش درمی آورد، سلول‌های انتهایی این موها سیگنال هایی را به مغز ارسال میکنند و در نهایت، صدا شنیده میشود. در شرایط معمولی، سمفونی ایجاد شده به موهای باریک زیان نمی‌رساند، ولی صداهای بسیار بلند می‌تواند کارکرد آن‌ها را مختل کند و در موارد شدیدتر سلول‌های مرتبط به آن‌ها را از میان ببرد.
طبیبان از دیرباز گمان می‌کردند که چنین زیان هایی غیرقابل بازگشت است؛ ولی آزمایش پژوهشگران به رهبری ‘گلن واتسون’ از دانشگاه لوئیزیانا در لافایت که در گاهنامه اکسپریمنتال بایولوجی Experimental Biology انتشار یافت، نشان میدهد که پماد حاوی پروتیین‌های بدست آمده از گونه‌ای شقایق دریایی می‌تواند تاثیرگذار باشد.
بعضی از اقسام این شقایق از شنوایی ابتدایی برخوردارند: مجموعه‌ای از سلولهای ریز شبیه مو در اصطلاحا بازوهای این جانور وجود دارد که با اونها می‌تواند به دیگر جانوران چنگ بیاندازد. در بعضی موارد، جراحات حاصل شده در این مبارزه‌ها، کارکرد موها را دچار اختلال میکند و برخلاف پستانداران، موهای باریک در این شقایق دریایی در طی مدت چهار ساعت ترمیم میشود.
دکتر واتسون در یک بررسی نخستین متوجه شد که نوعی شقایق ترکیبی از ۳۷ پروتیین را برای بازیابی و ساماندهی مجدد موهای ریز به کار می‌برد. واتسون برای یافتن پاسخی برای این پرسش که آیا پروتیین‌های یاد شده موهای باریک و حساس در دیگر جانداران را هم ترمیم میکند، از این ترکیب پروتیینی برای ترمیم موهای حساس نوعی ماهی استفاده کرد و اخذ که به کارگیری این ترکیب، زمان ترمیم در ماهی را از ۹ روز به یک ساعت کاست وی بعد تحقیق خود را متوجه پستانداران و بطور خاص موش‌ها کرد نتیجه مطالعه این بود که پروتیین‌های یاد شده مولکول‌های سلول‌های شنوایی و حساس به صدا در موش‌ها را نیز ترمیم کرد.

تقریبا ده درصد از مردم گرفتار اندک شنوایی هستند، البته با تشخیص سریع و زود هنگام اندک شنوایی می‌توان آنرا به خوبی مهار کرد. اندک شنوایی بر اساس اختلال یا زیان در هر یک از سه قسمت گوش ایجاد میشود.

با کاهش شنوایی توانایی شما به منظور برقراری ارتباطات اجتماعی اثربخش نیز کاهش می‌یابد.

فقدان توانایی در درک گفتار دیگران میتواند منجر به ناامیدی و دلسردی فرد شود.

آنهایی که از لوازم کمک شنوایی استفاده میکنند التیام و بهبود بارزی را در چگونگی زندگی، ارتباطات اجتماعی و شخصی و وضعیت روحی خویش حس میکنند.

گویا برای علاج برخی عارضه‌های تخریب سلولی گوش باید دست به دامن شقایق‌های دریایی شویم.

محققین بتازگی دریافتند پروتئین هایی که در بدن این جانور آبزی ساخته شده و برای ترمیم سلول هایش استفاده میشود، تواناست سلول‌های شنوایی در موش‌ها و دیگر پستانداران را نیز ترمیم کند.

درمان کم شنوایی

شقایق دریایی شاید کلید درمان اندک شنوایی خواهد بود.

اندک شنوایی یکی از معضلاتی است که اشخاص بسیاری با آن نبرد میکنند. ولی بررسی‌های پژوهشگران نشان میدهد، شقایق دریایی حاوی پروتئینی است که میتواند در ترمیم سلول‌های شنوایی موش‌ها و دیگر پستانداران استفاده شود.

چنانچه پروتئین موجود در شقایق دریایی را در مدتی حدودا یک ساعت در اختیار سلول‌های شنوایی قرار داد، پیوندهای مولکولی سلولی با سرعت بیشتری بازسازی شده و به ترمیم سلول‌های صدمه دیده و تحکیم قدرت شنوایی می‌پردازد. این پروژه در مرحله مقدماتی بوده و هنوز گذرگاه طولانی را تا تکمیل شدن در پیش دارد ولی پژوهشگران اعتقاد دارند برای این شیوه درمانی احتیاجی به سلولهای شقایق دریایی نیست زیرا موش‌ها خود دارای این پروتئین ترمیمی هستند.

در صورت کامیابی آمیز بودن این مطالعه، درمان جدیدی پیش روی پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 19 =