بلفاریت و شوره زدن مژه ها را چگونه درمان کنیم !

درمان خانگی شوره مژه

ملتهب شدن پلک‌ها به خصوص در لبه آن‌ها، بلفاریت یا التهاب پلک نام دارد.

بلفاریت اکثراً به دلیل عفونت‌های میکروبی به وجود میآید.

البته اختلالات پوستی نیز بلفاریت شکل گیری میکند.

پس از دچار شدن به بیماری بلفاریت یا التهاب پلک مژه‌های فرد گرفتار (مبتلا) آغاز به شوره زدن انجام می‌دهند.

زیبان دات کام در این نوشته بیماری بلفاریت یا التهاب پلک را بشما معرفی میکند همچنین دلیل شوره زدن مژه‌ها در این بیماری را نیز آشکار خواهد کرد.

در بیماری بلفاریت، مژه‌های فرد بیمار شوره می‌زند.

گهگاه هم افراد گرفتار به بلفاریت برای اینکه بتوانند از دست شوره‌ها خلاص شوند، شوره‌ها را همراه با مژه انجام می‌دهند و حتی به پوست پلک نیز صدمه و آسیب وارد انجام می‌دهند. این بیماری دلایل گوناگونی دارد و فقط در ارتباط با سن و کاهش چربی پلک نیست.

گردوغبار، خاک و مواد آرایشی نیز سبب التهاب پلک می‌شود.

برخی از گرفتاران به بلفاریت بطور معمول از سوز و قرمزی و احساس جسم خارجی در چشم شکایت میکنند و در بازبینی (معاینه) شوره مژه‌ها بطور کامل مشهود و ریشه با ترشحات غده‌های لبه پلک بطور کامل پوشیده شده است.

درمان خانگی بلفاریت

درمان بلفاریت در طب قدیمی (سنتی) به این شکل است که نخستین کاریکه بایست انجام شود شستشوی پلک است.

از دیرباز برای ازبین بردن شوره چشم با چای پررنگ گرم چشم را شستشو می‌دادند و گرمای چای سبب پاکسازی پلک از چربی و تسلی فرد بیمار می‌شد.

این درمان همچنان بافایده است و بیماران میتوانند به مدت نامحدود از این روش استفاده کنند؛

گرچه بیشتر اوقات پس از ۳-۲ هفته بهبودی حاصل میشود. در روزگار کنونی مردم از آب گرم و شامپوی بچه و شامپوی دیگری که به تازگی وارد بازار شده و عصاره‌ای از چای است برای شستشوی چشم استفاده میکنند ولی چنانچه شوره چشم تعداد زیاد (خیلی) سهمگین باشد، اشخاص بایست به دکتر (پزشک) سر بزنند تا دواهای آنتی بیوتیکی و قطره‌های ضدالتهاب و ضددرد تجویز شود.

قرمزی چشم میتواند به علل و دلایل متنوعی اتفاق بیوفتد درمان‌های مناسب برای قرمزی چشم بستگی به دلیل آن دارد، به منظور تشخیص دلیل قرمزی چشم پسندیده‌تر است به دکتر (پزشک) مراجعه نمایید اما راهکارهای زیر بطور کلی میتواند در بخش زیادی از موردها این پیامد را رفع کند و قرمزی چشم را تخفیف دهد.

البته چنانچه قرمزی چشم شما به همراه درد یا ترشحات ویژه (خاص) بود قطعا به دکتر (پزشک) مراجعه نمایید.

با زیبان دات کام همراه باشید.

 

راه حل‌های کوتاه مدت

استفاده از کمپرس گرم

استفاده از یک حوله گرم و قرار دادن آن بر روی چشم به مدت ده دقیقه مفید است البته منطقه اطراف چشم حساس است پس میزان حرارت حوله می‌بایست در سطح معقول نگه داشته شود.

گرما میتواند گردش خون به منطقه چشم را بیشتر کرده و سبب ازدیاد ایجاد چربی در پلک شود.

استفاده از کمپرس سرد

چنانچه کمپرس گرم فایده‌ای نداشت، استفاده از رویکرد مخالف یعنی کمپرس سرد میتواند مفید باشد و نشانه‌های قرمزی چشم را تخفیف دهد.

این کار تورم قسمت چشم را از میان میبرد و هرنوع خارش و ملتهب شدن را کاهش می‌دهد.

اشک تصنعی

استفاده از قطره‌های اشک تصنعی به تمیز نگه داشتن محیط چشم یاری می‌کند.

راه حل‌های دراز مدت

چنانچه با وجود ملاحظه پیشنهادهای بالا همچنان تحریک و قرمزی چشم را تجربه انجام می‌دهید (می کنید)، احتیاج به دگرگونی (تغییرات) گسترده‌تر در سبک زندگی و حتی مراجعه به دکتر (پزشک) تان دارید.

رسیدگی (بررسی) لنزهای تماسی

چنانچه شما در حال تجربه قرمزی چشم هستید و از لنزهای تماسی استفاده میکنید، این مساله (نکته) را بدانید که مواد موجود در درون لنز میتواند شانس گرفتاری به عفونت و یا ملتهب شدن را بالا ببرد.

چنانچه بتازگی تغییر لنز داده اید و یا برای زمان زیاد از یک لنز استفاده میکنید و گرفتار قرمزی چشم شده اید، با پزشکتان برای رفع (برطرف) شدن این پیامد در تماس باشید و بهترین راهکار را بمنظور استفاده از لنزهای تماسی دریافت نمایید.

منبع :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =