دارو خوردن

دلیل بی اثر شدن آنتی بیوتیکها در معالجه مریضی‌ها

دلیلی تازه برای دلواپسی از گسترش پایداری آنتی بایوتیک ‌ها

 

آنتی بایوتیک ‌ها دسته‌ای از داروها هستند که به منظور رفع عوامل ایجاد کننده‌ی خیلی از اختلالات و بیماریهای میکروبی، به صورت وسیع در همه جهان مصرف می‌شوند.

کشف این مواد، کمک بزرگی به علم پزشکی کرده و طی سالیان تازه جان انسان‌های زیادی را نجات داده است.

با اینهمه، آنچه شدیدأ محققان را نگران کرده است، بی اثر شدن آنتی بیوتیکها در معالجه بعضی از بیماریهای عفونی است.

متخصصان علوم دارویی هشدار میدهند که افراط در استفاده از دارو ‌های آنتی بایوتیک علاوه بر پایداری آنتی بیوتیکی میتواند با میکروبیوم بدن نیز تداخل ایجاد نماید.
در سالهای اخیر به طبیبان و بیماران در کل دنیا نسبت به مصرف درست آنتی بیوتیکها به علت اهمیت اثر آن بر پایداری آنتی بیوتیکی هشدار داده شده است.

اکنون برآیند یک پژوهش نوین روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که استفاده بیش از حد آنتی بیوتیکها می‌تواند علاوه بر افزایش پایداری آنتی بیوتیکی، پیامدهای جانبی دیگری هم برای بدن داشته باشد.

عوارض آنتی بیوتیک

پیامدهای جانبی آنتی بیوتیکها

به بیان متخصصان علوم پزشکی در ایالات متحده، افراط در مصرف آنتی بیوتیکها میتواند با میکروبیوم بدن تداخل ایجاد نماید.

میکروبیوم‌ها گروهی از باکتری‌ها هستند که درون روده و نواحی دیگر تن و بدن زندگی میکنند.

تغییرات در میکروبیوم بدن محتمل است به نسل‌های بعدی نیز انتقال یافته و نهایتا سبب ظهور بیماری شود.

در این تحقیق که روی تعدادی موش مادر باردار انجام گرفت معین شد تغییرات میکروبیوم در موش‌های ماده به نسل بعدی انتقال می‌یابد.
متخصصان هم چنین به وارسی گروهی از موش‌ها پرداختند که در مواجه با فزاینده مبتلا شدن به ملتهب شدن روده بزرگ بودند و مشاهده کردند که شدت ملتهب شدن روده بزرگ در موش‌های متولد شده از مادرانیکه میکروبیوم بدن آن‌ها تحت تاثیر مصرف آنتی بایوتیک بوده در قیاس با موش هایی که میکروبیوم طبیعی به ارث برده بودند به مراتب بیش‌تر است.
متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: خیلی از خانم‌ها باردار و دختران نوجوان آنتی بایوتیک مصرف میکنند و این دلواپسی وجود دارد که عارضه‌های مصرف بی رویه این داروها بر نسل آتیه نیز اثر گذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هشت =