علت تشنگی قبل خواب

چرا عینا پیش از خوابیدن تشنه تان می‌شود؟

محققان کانادایی فرض می‌کنند که دلیل تشنگی پیش از خوابیدن را کشف کرده اند؛ آن‌ها میگویند که در سازوکاری پیشگیرانه، ساعت بیولوژیک بدن با تحریک ‘نرون‌های تشنگی ‘، سبب احساس تشنگی پیش از خوابیدن میشود تا از این راه، آب بدن در طی شب تامین شود.

درک مناسب‌تر روندی که به احساس تشنگی پیش از خوابیدن منتج میشود، به پژوهشگران یاری میکند که در زمینه دیگر جنبه‌های زندگی روزانه و روزمره که همچون مشاغل شیفتی بر ریتم ساعت شبانه روزی بدن اثر می‌گذارند، اطلاعات به دست آورند.

پژوهشگران کالج ‘مک گیل’ در کانادا می‌گویند: گرچه این مطالعه روی موش‌ها انجام شد، ولی نشان میدهد که چرا پیش از خوابیدن بیشتر تشنه می‌شویم و مایلیم مایعاتی مانند آب یا شیر بنوشیم.

پژوهشگران براساس بررسی‌های قبلی می‌دانستند که موش‌ها پیش از خوابیدن و بدون آنکه تشنه باشند، آب بیشتری مصرف میکنند ولی دلیل این کار مشخص نبود.

تشنگی پیش از خوابیدن


پژوهشگران برغم اطلاع از این واقعیت که مغز می‌تواند زمان احتیاج بدن به آب را حس کند، فرض را بر این به عقیده که شاید هسته‌های سوپراکیاسماتیک (SCN) -قسمتی از مغز که ساعت زیستی بدن را کنترل می‌کند- نیز راهکاری برای برقرار نمودن رابطه با ‘نرون‌های تشنگی’ داشته باشد که موش‌ها را به آشامیدن آب تحریک میکند.

این به این معناست که ساعت بیولوژیکی در موش – SCN – دارای خصیصه‌ای است که میتواند زمان شروع خواب این جانور را پیشگویی و مغز را تحریک کند که به منظور حفظ تندرستی در حین زمان زیاد خواب، بدنبال منابع مورد احتیاج مانند آب باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =