علت تکرار یک آهنگ در ذهن

چرا یک آهنگ دائم در ذهن ما تکرار میشود.

فرآیند گیر افتادن آهنگ سمج در ذهن ما یک فرآیند غیر ارادی است و مطالعه مکانیزم آن بسیار سخت است به بیان دیگر چگونگی به دام افتادن آهنگ در مغز کاملا درک نشده است.

بعضی از محققان علائمی یافته اند که انسان‌های باستان دانش خود را بوسیله استفاده از آهنگ‌ها جابه‌جا‌ می‌کردند که شاید منشا این پدیده در انسان‌های امروزی باشد.

هر چه شما به یک آهنگ بیشتر گوش کنید، احتمال اینکه در ذهن شما به دام بیفتد بیشتر خواهد شد.

گوش کردن به آهنگ رایج‌ترین علت به دام افتادن آن در ذهن است.

این عامل به زمان گوش کردن به آهنگ و دفعات تکرار آن وابسته است.

به نقل از انگجت، کرم گوش، کرم مغزی، خارش گوش و حتی نشانگان تکرارهای غیراختیاری، برخی از اسم هایی هستند که درباره این موضوع به کار می‌روند.

اصطلاح «کرم گوش» یا (earworm) در واقع مشتق از یک کلمه آلمانی با همین نام هست.

در موزیک آلمان این اصطلاح در زمینه گونه‌ای از آهنگ‌ها بکار میرود که ریتم تندی دارند و در آنها برخی از جملات موزیک چندین بار تکرار می‌شوند.

به شیوه‌ای که در عین جذابیت و زیبایی، حالتی آزار دهنده به خود می‌گیرند.

در اصطلاح بین کشوری کرم گوش به بخش‌های بطور معمول کوتاهی از یک ترانه یا آهنگ گفته و کم کردن وزن صورت ناخودآگاه وارد ذهن فرد شده و او احساس میکند در حال شنیدن آن موزیک است.

ولی در واقع هیچ مأخذ صوتی در حال پخش آن نیست.

تکرار آهنگ در ذهن

تکرار یک آهنگ در ذهن یک امر غیر ارادی است.

در بخش زیادی موارد اشخاصی که به این مطلب دچار میشوند حتی علت و خاطره‌ای از چگونگی مبتلا شدن به آن ندارند.

یعنی در خاطرشان نیست کجا، چه وقت و یا حتی از چه منبعی آن را شنیده و به قولی به آن گرفتار شده اند.

پژوهشگران به سنجش این تکرارهای بی اختیار با بقیه آهنگ هایی پرداختند که در همون زمان شهرت یافته بودند ولی در ذهن تکرار نمی‌شدند.

کلی جاکوبوفسکی، مولف ارشد این پژوهش بیان نمود: این آهنگ‌های جذب کننده دارای چند ویژگی مشترک هستند از جمله اینکه ضرب آهنگ تندی دارند که با یک شکل ملودیک مشترک و فواصل یا تکرارهای غیر متداول همگام است.

به عنوان نمونه بعضی از آنها از یک الگوی مکرر گام بالا و پائین پیروی میکنند و بعضی دیگر، نت‌های بیشتری را تکرار میکنند که با فواصل غیرمنتظره همراه هستند.

پژوهشگران با بررسی این تکرارهای آهنگین غیراختیاری هم چنین توانستند روش کارکرد شبکه‌های مغزی دخیل در عواطف، حافظه و افکار خود انگیخته را در همگان مختلف درک کنند.

پژوهشگران به عنوان راهکار هایی برای رهایی از این تکرارهای ذهنی می‌گویند پسندیده‌تر است حواس خود را پرت کرده و اجازه بدهید تا بطور طبیعی این حالت کمرنگ شود یا آهنگ مورد نظر را تا انتها گوش دهید یا شعر را تا انتها بخوانید تا دیگر گرفتار تکرار آن نشوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هشت =