علت سردرد‌ روزه داران

شناختن منشأ سردرد ‌های روزه داران

سردرد ‌های روزه داران، علل گوناگونی دارد که بطور معمول پس از افطار اتفاق میوفتد.

ولی این موضوع آزار دهنده گاهی وقتها سبب می‌شود که پس از افطار نتوانیم به امورات دیگر خود برسیم.

دکتر آزاده نجارزاده- کارشناس تغذیه دراین باره توضیحات خوبی را ارائه کرده است که در مطلب زیر می‌خوانید.
دکتر آزاده نجارزاده با توجه به ضرورت مدیریت درست مصرف انواع مواد خوراکی در فصول مختلف علی الخصوص در ماه مبارک رمضان، تاکید نمود روزه داری در فصول گرم سال، مستلزم ملاحظه شرایط خاص در مصرف موادغذایی است.
وی در این ارتباط مصرف سحری را از جمله ضروریات روزه داری دانست و بیان کرد: بکارگیری موادغذایی پروتئینی مانند گوشت، تخم مرغ و حبوبات، وظیفه مهمی در به تاخیر انداختن حس گشنگی در فرد روزه دار ایفا مینماید.
نجارزاده با گفتن این که اندوخته مواد خوراکی برای تحمل گشنگی از خصوصیت‌های استفاده از مواد پروتئینی در وعده سحری است، عنوان کرد: روزه داران توانایی دارند برای مدیریت استفاده از مواد غذایی در روزهای ماه رمضان ، نسبت به مصرف انواع خوراکی‌های حاضری و مواد خوراکی دارای پروتئین به صورت گردشی در وعده‌های سحری و شام اقدام کنند.

سردردهای پس از افطار نتیجه چیست؟

این کارشناس تغذیه در همین رابطه تاکید نمود روزه داران باید از خوردن غذای اساسی بی درنگ بعد از افطار ممانعت نمایند و روزه خود را با آبجوش، شیر گرم، خرما ، عسل و مواد خوراکی شبیه، افطار و دست کم نیم ساعت پس از آن، غذای اساسی را میل کنند.
او با تاکید بر این که در وعده افطار خوراکی هایی که سریع هضم می‌شوند، مصرف شوند، اظهار داشت: سردردهای پس از افطار، نتیجه استفاده از مواد غذایی حجیم نظیر برنج، گوشت، مرغ، نان و سیب زمینی فورا پس از افطار است.
نجارزاده در زمینه مجراهای پیشگیری از تشنگی نیز بیان نمود: روزه داران میتوانند با استفاده از میوه و سبزیجاتی از قبیل کاهو ، کلم و هویج و غیره که محتوی مقادیر چشمگیری آب هستند، در موقع صرف وعده‌های سحر و افطار، آب مورد احتیاج بدن را در طی مدت روزه داری تأمین کنند.
سرپرست مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی کالج علوم پزشکی یزد در انتها نیز تصریح نمود: مدیریت درست مصرف فرآورده‌های لبنی، کربوهیدرات‌ها و سبزی‌ها در ماه رمضان میتواند منجر به تعویق گشنگی، تشنگی و هضم مناسب مواد خوراکی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + شش =