چه دلایلی باعث صدا دادن شکم میشود؟

تمامی موردهایی که حتما در مورد قار و قور شکم بدانید را در دنباله ببنید

سر و آوای زیاد شکم ناشی از بلع بیشتر از اندازه هوا و افزایش تولید گاز درون روده به دلیل سوء جذب موادغذایی و در مواردی فقدان جذب گاز به دلیل انسداد روده است. گرچه در برخی موارد، میزان گاز درون شکم زیاد نبوده، بلکه تحمل فرد نسبت به اندازه طبیعی گاز افت پیدا می‌کند که به آن سندروم روده‌های تحریک پذیرگفته میشود.

پیشگیری از بلع هوا از مسیر روش‌هایی مانند فقدان جویدن آدامس، نکشیدن سیگار و قلیان، مصرف نکردن نوشیدنیهای گازدار و هم چنین فقدان استفاده از مایعات هنگام خوراک خوردن از راهکارهای کاهش این پیامد است.

مصرف نکردن برخی موادغذایی که باعث تولید گاز می‌شوند نظیر حبوبات، سیر و پیاز، کاهو یا هر ماده غذایی دیگر که بوسیله خود شخص شناسایی میشود، روش اثربخش دیگری در کاهش سر و آوای شکم است. در مجاور همه این موارد، درمان‌های دارویی مانند بکارگیری دایمتیکون و دیگر داروها با نظر دکتر متخصص می‌تواند تاثیرگذار باشد.

در بعضی موارد، پیامد سر و آوای شکم، ناشی از فقدان جذب مناسب ماده غذایی خاص مانند فرآورده‌های لبنی، گندم و برخی حبوبات است که پرهیز از مصرف این موادغذایی سبب التیام و بهبود مشکل میشود.

هر چند در اغلب موارد افزایش گازهای درون شکم، می‌تواند نشات گرفته از علت‌های غذایی و عادات ناپسند غذایی باشد، ولی اگر این مشکل، به تازگی در فردی تشدید شده است یا با بقیه نشانه‌های مانند کم کردن وزن، درد شکم و اسهال مزمن همراه باشد یا به درمان‌های متداول قید شده جواب نمی‌دهد، مراجعه به دکتر متخصص، لازم است.

آوای ناخوشایندی که برخی اوقات سبب رنجش ما میشود قطعا موجبات رنجش اجزای داخلی بدن ما را هم بوجود میاورد بنابراین پسندیده‌تر است نسبت به این مطلب سهل انگاری نکرده و رفتارهایی که در این قسمت توصیه میشود را دنبال نمایید.

علل و دلایل اساسی قاروقور شکم چیست؟

همانطور که اغلب شما می‌دانید مصرف خوراکی‌های سنگین و گاهی فاقد کیفیت مطلوب همچون پیتزا و ساندویچ ‌ها و خوراکی‌های کنسرو شده و خوراکی‌های نفاخ مانند نخود سبب پیدایش صدا در شکم میشود هم چنین کاستی در سیستم هضم خوراک هم این صدا را به بار می‌آورد.
زمانی که بدنبال مصرف غذایی نفخ ایجاد میشود این نفخ ایجاد شده باید از مسیر مقعد و یا دهان خارج شود در غیر اینصورت در درون شکم باقیمانده و با حرکت خود آوای قاروقور را ایجاد مینماید.
ولی چرا می‌گویند با گشنگی شکم به قاروقور می‌افتد؟
هیپوتالاموس بخش هماهنگ کننده قوانین تن و بدن است که گشنگی یکی از آنهاست. این هورمون در وقت گشنگی با فرمان دادن به معده و انقباضات ماهیچه شکمی و افزایش اسیدهای موجود در معده و روده باعث ایجاد این صدا میشود.
حبوبات

راه درمان قار و قور شکم

درمان:
چنانچه قاروقور شکم به علت گشنگی باشد خوب ساده است که با استفاده خوراک این صدا رفع میشود ولی چنانچه علت دیگری داشته باشد راه چاره مورد دیگری است.

قدم اول ملاحظه در خوردن مواد خوراکی است که به ان اشاره شد. قدم بعدی اجتناب از مصرف مخلفاتی همچون سالاد , سبزی , دوغ و نوشابه به همراه خوراک است.

هم چنین گفتنی است که با جویدن به میزان خوراک و پرخوری نکردن تا حد بالایی این دشواری کنترل میشود.

عصاره نعناع یک مداوا گیاهی و قدیمی و با این وجود بسیار اثربخش برای این دشوار است ولی این به این معنی نیست که هرچه می‌خواهید میل نمایید و بعد بخشی از این عصاره را خورده و مشکلی هم پیش نیاید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 2 =