درمان افت فشار

نشانه‌های فشار خون پایین؛ دلیل کاهش غیر منتظره فشار خون چیست.

افت فشار خون متعاقب از استراحت درازمدت در بستر، کمبود آب بدن، اضطراب و نگرانی و اضطراب ، عفونت، بارداری و حتی پیامدهای جانبی بعضی از داروها است و شامل فشار خون اندک‌تر از ۶۰/۹۰ میلی متر جیوه میشود.

برای هر فردی اتفاق افتاده و مرتباً اتفاق میوفتد که هنگام بلند شدن از پشت میز یا رختخواب ناگهان احساس سرگیجه کرده و ناچار می‌شوید دست خود را به جایی بگیرید که نیفتید. در برخی از موارد نقطه‌های سیاهی را روبروی خود می‌بینید و نهایتا باید خود را محکم گرفته یا به جایی تکیه دهید تا سرگیجه به به پایان برسد و البته این رویداد نیز در طی چند لحظه رخ میدهد.

متخصصان برای این حالت ناخوشایند یک اسم خاص گزینش و انتخاب کرده اند: افت کردن فشار خون نخستین هنگام بلند شدن.

چنانچه شما همچین این حالت را تجربه میکنید و البته متخصصان نیز تایید کرده اند که اغلب اشخاص بطور روزمره به این پیامد دچار میشوند، بایست بدانید که افت کردن فشار خون در موقع ایستادن کاملاً طبیعی و بی ضرر است.

سبکی سر و سرگیجه، غش، فقدان دقت و تمرکز ، تهوع، ملال و خستگی، تنبلی و ضربان قلب بعضی از عارضه‌های افت فشار خون است.

دکتر ام ای اکرم، عضو کانون همه گیرشناسی در مرکز پزشکی روتردام در دانشگاه اراسموس هلند دراینباره میگوید: «این علایم به خاطر این اتفاق می‌افتند که یک کاهش موقتی در میزان خون، و در دنباله میزان اکسیژن، که به سوی مغز می‌رود پیش می‌آید»

برای درک مناسب‌تر این موضوع پسندیده‌تر است بدن و گردش خودن را به یک بطری آب نیمه پر تشبیه کنیم.

زمانی که بطری آب به پهلو افتاده است، آب موجود در آن بطور برابر در سطح زیرین بطری پخش میشود ولی زمانی که بطری را بلند می‌کنیم تمامی آب به انتهای بطری می‌رود.

در موقع بلند شدن بعد از زمان زیاد نشستن یا خوابیدن نیز رویداد همانندی رخ میدهد.

دکتر اکرام این مسئله چنین توضیح می‌دهد: ” نیروی جاذبه بخش زیادی از خون را به طرف پایین بدن و به سوی پاهای شما می‌کشد که این موضوع سبب می‌شود قلب و شاهرگ‌ها کار بیشتر و سخت‌تری برای پمپاژ خون به مغز داشته باشند.

دکتر فیلیپ لو، استاد عصب شناسی از کلینیک مایو در روچستر ایالت مین تحقیقات کاملی را درباره این پیامد و درمان آن انجام داده است.

وی در مورد این موضوع چنین می‌گوید: ” قلب یک پمپ است و زمانی شما بطور غیرمنتظره از سرجایتان بلند می‌شوید مقدرا خونی که به سوی قلب می‌رود کاهش می‌یابد.

این موضع سبب میشود که یک افت فشار خون موقتی در بدن اتفاق بیوفتد و مدت زمان کوتاهی طول میکشد تا مکانیزم‌های اصلاحی این مسأله را برطرف نموده و اوضاع به حالت طبیعی بازگردد”.

فشار خون

نشانه‌های افت کردن فشار خون

آشنا شدن با مجراهای ساده کنترل کاهش غیر منتظره فشار خون

درحالیکه در برخی موارد مداخلات پزشکی برای افت فشار خون لازم است، ولی بعضی از روشهای خانگی برای بالارفتن فشار خون، قابل انجام هستند:

  • مصرف مقادیر مکفی از نمک: بدن ما برای کارکرد درست، اعتدال مایعات و ممانعت از افت فشار خون احتیاج به مقادیر مکفی از نمک طی روز دارد. یک فرد باید بطور میانگین هر روزه یک قاشق چای خوری نمک یا در حدود ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم به جسم برساند.
  • خوردن وعدههای غذایی کوچک و منظم: خوردن وعدههای غذایی بزرگ و سنگین میتواند منجر به کاهش غیر منتظره فشار خون تحت عنوان افت فشار خون وضعیتی شود.بهترین راه به منظور پرهیز از بروز این حالت، گزینش و انتخاب وعدههای غذایی کوچکتر و اندک کربوهیدرات در طی روز و مازاد و اضافه کردن بین وعده‌های غذایی به ساعات روز است.
  • تغییر آرام وضعیت فیزیکی: چنانچه با انجام هر حرکت فیزیکی مانند جا به جا شدن گرفتار تجربه سرگیجه، تار دیدن، سبکی سر، می‌شوید، گرفتار کاهش فشار خون وضعیتی شده اید.یکی از راههای نبرد با این نشانه‌ها تغییر آرام وضعیت فیزیکی است.

    ماندن در یک موقعیت فیزیکی دست کم برای ۶۰ ثانیه و مجددا جا به جا شدن، از سرگیجه متعاقب از افت فشار خون وضعیتی، جلوگیری میکند.

  • در نظر داشتن بالش مازاد و اضافه هنگام خواب: این کار یک ترفند والا برای مقابله با افت فشار خون است.خوابیدن با یک بالش مازاد و اضافه سبب می‌شود سر بالاتر از سطح قلب قرار گیرد و با این کار با اثرات جاذبه زمین کاهش میابد.
  • بکارگیری جوراب واریس : بکارگیری این جوراب‌ها به علت مازاد و اضافه کردن فشار به پاها، منتج به بهتر شدن نشانه‌های افت فشار خون میشود و گردش خون را در همه بدن افزایش میدهد. جوراب واریس یک مداوا شناخته شده به منظور پرهیز از ترومبوز عروقی نیز شناخته میشود.
  • آشامیدن مایعات بیشتر: آشامیدن مایعات به پیشگیری از افت فشار خون یاری می‌کند. افزایش مصرف مایعاتی مانند آب و یا آشامیدنی‌های حاوی الکترولیت مانند آب نارگیل به جلوگیری از نشانه‌های کمک میکنند.
  • مازاد و اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی: باور کنید یا نه، قهوه و یا حتی چای کافئین دار یک گزینه درمانی برای افت فشار خون است. مصرف کافئین منتهی به افزایش جریان خون و نبرد با افت فشار خون وضعیتی میشود.
  • پرهیز از موقعیت‌های خاص: شرایط خاصی مانند موقعیت‌های ترسناک یا ناراحت کننده عاملی برای افت سریع فشار خون است و آنهم بواسطه افزایش اضطراب و نگرانی
  • بکارگیری ریشه شیرین بیان : ریشه شیرین بیان یک مداوا گیاهی برای علاج فشار خون پایین است.این گیاه با پشتیبانی از کارکرد تندرست و سالم آدرنال، فشار خون را تنظیم مینماید.

    شما میتوانید ریشه شیرین بیان را در فرم‌های کپسول، قرص، یا حتی چای استفاده کنید.

    چنانچه از داروهای رقیق کننده خون، یا داروهای فشار خون استفاده میکنید، قطعا در زمینه بکارگیری این گیاه با دکتر تان مشاوره انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − دو =