بهترین مکمل های نوتروپیک

دارو ‌های «نوتروپیک» رابه عنوان مکمل غذایی استفاده کنید.

«نوتروپیک‌ها» به دارو هایی ا طلاق میشود که کارکرد مغز را تحکیم کرده و سبب افزایش حافظه و توانمندی‌های مغزی شناختی شوند.

این داروها توانایی تمرکز را افزایش میدهند و حس خوبی به اشخاص جابه‌جا‌ میکنند.

نوتروپیک‌ها که با اصطلاحاتی چون «داروهای هوشمند» و «قرص‌های قویتر کردن حافظه » نیز شناخته می‌شوند، در معالجه افسردگی ، بی خوابی، بیش فعالی و عارضه‌های روحی- روانی موثرند.
داروهای نوتروپیک عموماً بایست با تجویز دکتر متخصص مصرف شوند، چرا که بعضی از آن‌ها احتمال دارد اعتیاد آور باشند و سبب پیدایش واکنش‌های منفی در بدن شوند.
ولی بعضی داروها صرفاً مکمل غذایی شمرده شده و مقادیر مجاز آن برای تغذیه مغز حیاتی است. این داروها شامل:

۱ کراتین

این آمینو اسید که بین ورزشکاران از محبوبیت فراوانی بهره مند است، بطور طبیعی در بدن ایجاد میشود. محققان طی پژوهشی دریافتند استفاده روزانه پنج گرم کراتین به مدت شش هفته سبب قوی شدن کارکرد ادراکی مغز و حافظه میشود.
البته با توجه به اینکه در غالب این بررسی‌ها، اشخاص گیاهخوار مورد وارسی قرار گرفتند، ضروری است بررسی‌های بیشتری در این مورد انجام شود.

دو تیانین

این ماده که بعضاً «ال تیانین» (L-theanine) نیز خوانده میشود، در چایی سبز و قارچ به فراوانی یافت میشود و در آمریکا به عنوان مکمل غذایی به عموم عرضه میشود.

معاونت دارو و غذا آمریکا (FDA) برچسب GRAS را که نشاندهنده تندرستی عمومی مواد خوراکی است، برای این داروهای مکمل در نگاه گرفته است.

بر اساس بررسی‌های پیشین، تئانین کارکرد انتقال دهنده‌های عصبی را التیام میبخشد، نواقص ادراکی متعاقب از بتاآمیلویدها را برطرف میکند و بدن را از حملات قلبی ایمن می‌سازد.

ال تیامین‌ها هم چنین توانایی دارند کیفیت خواب را در همگان بیش فعال التیام و بهبود دهند. در مورد کاربرد این داروها در افراد تندرست میتوان گفت ترکیب ال تیامین و کافئین سبب تحکیم کارکرد ادراکی، مخصوصاً تمرکز و هشیاری میشود.

از این گذشته، داروهای تیامین در بدن اثرات بلندمدت ایجاد انجام نمی‌دهند.

۳ عصاره گل عشق

عصاره گل عشق یا « گل ساعتی » یا «سرده» به عنوان داروی ضد اضطراب استفاده میشود. این عصاره برای علاج اثرات بیخوابی ، درد اعصاب و نشانگان ترک مواد روانگردان پسندیده است.

شایان توجه است، این ماده در بعضی جراحی‌ها علی الخصوص جراحی دندان جهت کاستن از درد بکار می‌رود.

چهار داروهای DHA

اسید چرب «دوکوساهکسائنویک» نوعی امگا۳ است که در ماهی و جلبک دریایی به فراوانی یافت می‌شود و برای جلوگیری ازبیماریهای روحی- روانی و قویتر کردن حافظه خیلی بافایده است.
بررسی‌های بسیاری نشان میدهد حذف این ماده از برنامه غذایی یا حتی مصرف غیرمکرر DHA افسردگی را در همگان شدت می‌بخشد. این در شرایطی است که از اسیدهای چرب امگا۳ فقط برای جلوگیری (و نه درمان) افسردگی ‌ها استفاده میشود.
بر اساس برآیند یکی از تحقیقات، این دارو در رشد سلول‌های مغز نوزادان بافایده است و گرچه شواهدی مبنی بر «تقویت» کارکرد ادراکی در نوجوانان، جوانان و اشخاص میانسال مشاهده نشده است، ولی میتوان آنرا عاملی اساسی و مهم برای «جلوگیری» از اختلالهای ادراکی، عقب ماندگی ذهنی و آلزایمر بحساب آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 9 =