فواید دوش آب خنک

خواص و مزیت‌های شگفت انگیز دوش آب خنک

دوش گرفتن سبب نمناک شدن پوست، از میان رفتن سلول‌های مرده‌ی پوست، از بین بردن عرق و بوی بدن، از بین بردن گردوغبار و کثیفی‌های روی بدن و تمیزی موها میشود. ولی آیا تابحال دوش با آب خنک را آزمون کرده اید؟ صحیح هست که دوش آب خنک هر چند اندکی ترسناک بنظر میرسد ولی میتواند خیلی هم فرحبخش باشد. فارغ از لذتی که خیلی‌ها تجربه آن را دارند، دوش آب خنک فواید و منافع زیادی برای تندرستی دارد.

هفت علت برای دوش گرفتن با آب خنک

التیام و بهبود جریان خون

آب گرم سبب میشود تا خون به سوی پوست حرکت کند، در حالیکه آب خنک خلاف آن را ایجاد میکند، یعنی وقتی با آب خنک دوش می‌گیرید، خون برای گرم نگه داشتن اندام‌های بدن، به سوی آن‌ها حمله می‌برد.

این رویداد جریان خون را افزایش میدهد و سموم را از تن دور کردن میکند.

هم چنین ضمن تحکیم رگ‌ها (شریان‌ها) را بالا ببرید جریان خون تندرست و سالم، از پیدایش بالارفتن فشار خون جلوگیری میکند.

حفظ تندرستی پوست و مو

یکی از توصیه‌های که مطرح میگردد، شستن صورت با آب گرم است تا منفذها صورت باز و به خوبی تمیز شوند، ولی در انتها این منفذها باید بسته شوند، آب خنک میتواند باعث بسته شدن منفذها پوست شود و فایده ایش اینست که از نفوذ و چسبیدن چربی، گرد و خاک و آلودگیهای محیطی که سبب ایجاد جوش می‌شوند، جلوگیری میکند.

البته سبب انقباض عروق خونی صورت نیز شده که در نهایت پف صورت را کاهش میدهد و از بوجود آمدن سایه‌های تیره جلوگیری میکند.

برای موی سر هم اتفاقی شبیه پوست صورت می‌افتد.

آب خنک کاتیکل‌های موها را می‌بندد که سبب سالم‌تر ماندن پوست سر میشود.

هم چنین از اجتماع آلودگی روی پوست سر جلوگیری میکند.

آب گرم به این شناخته شده که چربی طبیعی پوست را می‌شوید، بعد پوست با ایجاد چربی بیشتر آن را تلافی میکند، البته این رویداد همواره ُرخ نخواهد داد.

با این وصف یا پوستتان خشک میشود و یا چرب، بنابراین دوش آب خنک گزینه نیکوتری بنظر میرسد.

فواید دوش گرفتن با آب خنک

مؤثر در باروری مردان

شمار اندکی از آقایان میدانند که گرمی و گرما برای باروری (بیضه‌ها) آن‌ها زیان آور است و میتواند سبب کاهش شمار اسپرم ‌ها شود، دوش آب خنک میتواند از بروز این دشواری ممانعت نماید.
چنانچه بیماری قلبی دارید و یا از تندرستی عمومی جسم خود اعتماد ندارید، از گرفتن دوش آب خنک امتناع کنید.

پیش گیری از صدمات حین ورزش

وقتی فعالیت ورزشی شدید می‌کنید، عضلات ملتهب می‌شوند و احتیاج به استراحت دارند.

برای ریکاوری مناسب‌تر و تندتر و هم چنین التیام و بهبود وضعیت عضلات، دوش آب خنک سفارش شده است.

شایان توجه است دوش آب خنک دردهای مزمن و درد بدن را نیز کاهش میدهد.

نیروبخشی ساختار ایمنی

برآیند تحقیقات بیانگر آن است که افرادیکه به صورت روزمره دوش آب خنک می‌گیرند، به نسبت دیگران، شمار بیشتری گلبول سفید خون دارند.

گلبول‌های سفید خون از تن در برابر عفونت‌ها، مریضی‌ها و مواد خارجی دفاع میکنند.

هم چنین بالا رفتن مقدار سوخت و ساز (متابولیسم) بدن با دوش آب خنک، بیشتر می‌شود، چون بدن سعی میکند خود را گرم کند، این بازتاب دستگاه دفاعی و ایمنی بدن را فعال میکند که در نهایت سبب ایجاد گلبول‌های سفید خون بیشتری میشود.

یاری به چربی سوز ی

قبلا” در مطلبی توضیح داده بودیم که هوای سرد و یا دوش آب خنک می‌تواند، سبب افزایش کالری سوزی شود، (هوای سرد چگونه سبب کم کردن وزن و چربی سوزی می‌شود؟) یعنی بدن برای گرم نگه داشتن خود، انرژی بیشتری مصرف میکند و این یعنی افزایش سوخت و ساز جسم که در کاستن از چربی بدن تاثیر گذار است.
اندکی بیشتر توضیح می‌دهیم، در یک فرد چاق که به عنوان مثال در اطراف کمر و یا ران هایش چربی دارد، این نوع چربی، چربی سفید است که در حقیقت زیانبار است.

ولی بدن یک نوع چربی مفید دارد که می‌تواند عامل کاستن از چربی سفید باشد! این چربی که به چربی قهوه‌ای شناخته شده است، با ایجاد گرما و کالری سوزی بیشتر سبب ازدیاد سرعت سوخت و ساز بدن میشود.

چربی قهوه‌ای وقتی تحریک میشود که بدن در محیطی با درجه حرارت پایین قرار گیرد، در این وضعیت به منظور تولید گرما فعالیت اش آغاز میشود.

جلوگیری از افسردگی و افزایش تندرستی عمومی بدن

گفته شده که گرفتن دوش آب خنک کوتاه «نقطه‌ی آبی» مغز که مأخذ اساسی نورآدرنالین است را فعال میکند. یعنی ماده‌ای که به منظور رفع افسردگی تاثیر گذار است. هم چنین ساختار عصبی خودکار را نیز متعادل میکند که سبب هوشیار نگاه داشته فرد، افزایش آرامش و کاهش اضطراب و نگرانی میشود.

چرا دوش آب خنک مفید است؟ چه فوایدی برای تندرستی و بدن دارد؟ هوشیاری آسان‌تر و خلق و خوبی مناسب‌تر پس از خواب

کم‌تر کسی یافت میشود که برای بیدار شدن از خواب بامداد با اشکال مواجه نشده نباشد و وقتی هم که بیدار میشود، احساس خواب آلودگی نداشته باشد. در این وضعیت دوش آب خنک سبب می‌شود تندتر هوشیار شوید، کم‌تر احساس خواب آلودگی کنید و بیشتر احساس انرژی داشته باشید.

ولی دلیل این اثر دوش آب خنک چیست؟ دلیل آن است که آب خنک بنوعی به جسم شوک وارد میکند و سبب میشود عمیق‌تر نفس بکشید!

چرا که بدن برای گرم نگه داشتن خود اکسیژن مصرفی را افزایش میدهد.

هم چنین تپش قلب نیز بالا میرود و جریان خون نیز بیشتر می‌شود، این دو اتفاق در نهایت افزایش انرژی و هوشیاری را بدنبال دارد.

خلاصه!

دوش آب خنک، تنفس را ژرف و ملال و خستگی مفرط را برطرف میکند، سبب براق شدن موها میشود، با تنظیم کردن درجه حرارت بدن، با سردی مزمن دست و پا و عرق کردن بیشتر از اندازه مقابله میکند، هم چنین با تحکیم کردن غده‌ها از جمله تیروئید ، آدرنال و غیره فعالیت‌های هورمونی را التیام میبخشد.

چطور آغاز کنید؟

یک نکته اساسی، همانگونه که در مطلب اشاره شده، چنانچه گرفتار بیماری قبلی هستید و یا از بابت تندرستی عمومی اندام تان اعتماد ندارید پسندیده‌تر است نسبت به گرفتن دوش سرد امتناع کنید.

ولی چنانچه مشکلی ندارید، در اول پسندیده‌تر است دوش عادی بگیرید، بعد در پایان اندکی بدن را زیر آب خنک بگذارید تا به مرور با تکرار آن به دوش گرفتن با آب خنک عادت میکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هشت =