آیا گرگرفتگی ناشی از یائسگی درمان دارد؟

گرگرفتگی ناشی از یائسگی چندین راه درمان وجود دارد.

فرقی نمی‌کند به سن یائسگی رسیده باشید یا نه، واضح است که مانند هر فردی بدنبال یک چیز هستید؛ آرامش! با دقت به بررسی‌های پژوهشگران، اطلاع داریم که گرگرفتگی ناشی از یائسگی یک مسئله زودگذر نیست و بعضا تا ۷یا ۸سال ادامه دار می‌باشد.

به این جهت، یافتن یک راه نجات ارزش و اهمیت خاصی دارد.

شاید باورتان نشود، ولی برای گرگرفتگی چندین راه درمان وجود دارد که اندک‌تر از پنج درصد از خانمها از آن کمک می‌گیرند.

آن ۹۵درصد دیگر گمان میکنند که درمان کمکی به آن‌ها نمی‌کند.

ما می‌خواهیم به آن‌ها یادآوری کنیم که ۸ سال درد و رنج ناشی از گرگرفتگی زمان اندکی نیست.

برای آن که با شیوه درمان این پیامد بیشتر آشنا شوید، ادامه این نوشته را مطالعه نمایید.

نظر متخصصان چیست؟

به منظور حل مشکل گرگرفتی و مشکلات دیگر یائسگی درمانی وجود دارد که شاید تابحال آن را تجربه نکرده باشید.

این درمان معجزه آسا، هورمون درمانی جایگزین (HRT) نام دارد.

بله، اطلاع داریم که چیزهای زیادی در مورد این موضوع به گوش تان رسیده، قطعا شنیده اید که این متد درمانی درصد مبتلا شدن به سرطان، بیماریهای قلبی و لختگی خون را در بعضی اشخاص بالا میبرد.

ولی نباید نگران باشید.

متخصصان خانم‌ها و وضع حمل به این جمع بندی رسیده اند که آغاز هورمون درمانی در پنج سال نخست بعد از یائسگی و طبق فرمولی خاص میتواند برای تندرستی تان بافایده باشد. برخی طبیبان آنقدر درباره این متد درمانی هیجان زده هستند که فکر میکنند هورمون درمانی سبب جاودانه شدن فرد بیمار میشود.

البته بسیاری از اونها هنوز اعتقاد دارند که هورمون درمانی به یاری استروژن خیلی پرخطر است و به همین علت آن را به مریضها ی خود تجویز انجام نمی‌دهند.

ولی متخصصان یائسگی چنین عقیده‌ای ندارند و با استدلال‌های علمی از این متد پشتیبانی میکنند.

چرا از هورمون درمانی می‌ترسیم؟

این عقیده که هورمون درمانی جایگزین احتمال دارد برای تندرستی زیان آور باشد، از مطالعه مرتبط به طرح بهداشت خانمها در سال۲۰۰۲ سرچشمه میگیرد که نشان می‌داد هورمون درمانی خطر حمله و سکته قلبی ، سکته مغزی و سرطان سینه را افزایش میدهد.

در روزگار کنونی اطلاع داریم که برآیند حاصل از این مطالعه موردسوء تعبیر قرار گرفته اند.

ولی این عقاید تا سال‌های سال در ذهن مخاطبان باقی می‌مانند، صرف نظر از اینکه بررسی‌های زیادی مبنی بر فواید هورمون درمانی ارائه شده است.

البته، استثنائاتی هم هست که اشخاص قبل از انجام هورمون درمانی بایست به آن‌ها دقت کنند. تا همین چند دهه پیش، هورمون درمانی جایگزین بعنوان یک روش نوین برای علاج یائسگی در نگاه گرفته می‌شد.

شرکت‌های دارویی در تبلیغات خود عنوان می‌کردند که زنان با مصرف محصولات هورمونی آن‌ها جوان‌تر و جذاب‌تر خواهند شد و آسان‌تر زندگی خواهند کرد.

چرا نباید از هورمون درمانی بترسیم؟

شواهد مشخص میکنند که هورمون درمانی جایگزین آنقدرها هم که گفته میشود پرخطر نیست.

در یکی از بررسی‌ها تازه، هفتاد درصد از بانوان مورد مطالعه در وقتیگه هورمون درمانی را شروع کردند بالای ۶۰ سال داشتند، ولی همانگونه که می‌دانید میانه سن یائسگی ۵۱ سال است.

خانمی که در طی زمان یائسگی با علایم حاد مواجه میشود، قطعا ۶۶ ساله نیست و با احتمال فراوان ۵۰ یا ۵۱ ساله خواهد بود.

طبیبان معتقدند که چنانچه بر مبنای دیگر معیارها تندرست و سالم باشید و فقط پنج سال یا اندک‌تر از آخرین قاعدگی تان گذشته باشد، کاندیدای شایسته‌ای به منظور انجام هورمون درمانی جایگزین خواهید بود.

هورمون درمانی جایگزین بطور رایج در ۷۵ درصد از موردهای سبب کاهش اثرات گرگرفتگی در زنان یائسه میشود.

این میزان اثرگذاری در دیگر متدهای درمانی مشاهده نمی‌شود.

بعلاوه، هورمون درمانی از خشک شدن واژن (که می‌تواند علت اساسی تضعیف تمایل جنسی باشد) پیشگیری کرده و از شما در مقابل پوک شدن استخوان و مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ مراقبت میکند. گرگرفتگی در بیشتر موارد رفع میشود، ولی خشک شدن واژن میتواند تا سال‌های سال استمرار پیدا کند. انجام هورمون درمانی جایگزین نه فقط از شدت درد هنگام ارتباط زناشویی می‌کاهد، بلکه از التهاب و عفونت مثانه نیز ممانعت میکند و احساس ادراری را که سریعا نیازمند تخلیه است، کاهش میدهد.

زمان ارزش و اهمیت خاصی دارد.

هر قدر آغاز هورمون درمانی را به تعویق بیندازید، بیشتر ممکن است که با بالارفتن سن گرفتار مشکلات بهداشتی و سلامت مانند گرفتگی عروق خونی یا برآمدگی شکم شوید.

چنانچه از آخرین قاعدگی تان بیشتر از ده سال می‌گذرد، با احتمال فراوان کاندیدای شایسته‌ای به منظور انجام هورمون درمانی نخواهید بود.

چنانچه از آخرین قاعدگی شما پنج تا ده سال پیش است، بایستی تحت معاینه قرار بگیرید تا تمام جوانب امر بررسی شوند.

انجام معاینات دقیق پیش از هر نوع تصمیم گیری مبنی بر هورمون درمانی لازم است.

برای آن که به اهمیت گذشت ۵سال از زمان وصول به یائسگی واقف شوید، بایست به مسئله سن توجه بیشتری نمایش دهید. چنانچه به بانوان ۵۰ تا شصت ساله‌ای که در مطالعه حاضر بودند نگاه کنید، می‌بینید که برآیند بدست آمده برای آن‌ها بطور کامل متفاوت اند. در حقیقت، هورمون درمانی جایگزین در اغلب مواقع سبب کاهش بیماریهای قلبی و پوک شدن استخوان شده است. البته تفاوت قابل ملاحظه‌ای در ریسک مبتلا شدن به سرطان سینه مشاهده نمی‌شود، به جز این که از شروع هورمون درمانی زنان بیشتر از ۵سال گذشته باشد.

موسسه پژوهشی غده‌های درون ریز که قدیمی‌ترین موسسه تحقیقاتی در این مورد است، بتازگی راهنمای جدیدی را در ارتباط با مسئله هورمون درمانی ارائه کرده است. همانگونه که در این راهنما عنوان شده، فواید هورمون درمانی برای اغلب بانوان یائسه‌ای که زیر ۶۰ سال دارند یا از زمان یائسگی آن‌ها اندک‌تر از ده سال می‌گذرد، از خطرات محتمل آن بیش‌تر است.

به دلیل هراس زنان و فقدان پژوهش‌های نوین، سازمان خوراک و داروی امریکا هنوز توصیه میکند که از کمترین دوز هورمون‌ها برای کاستن از علایم یائسگی در میلیون فرد کوتاه مدت استفاده شود.

افزون بر این، گفته میشود زنانی که پیشینه مبتلا شدن به بدخیمی پستان، اندومتر یا دهنه رحم دارند، نباید تحت هورمون درمانی قرار بگیرند. به دکتر متخصص حاذق مراجعه نمایید.

حل این معادله پیچیده بهتان کمک میکند که از یک متخصص حرفه‌ای در زمینه یائسگی کمک بگیرید.

اهمیتی ندارد که چه میزان به دکترتان علاقه دارید، احتمال دارد او هیچ پیش زمینه‌ای درمورد هورمون درمانی نداشته باشد، با اینکه احتمال دارد دکتر خوبی باشد.

براساس بررسی‌های، بیشتر زنان وقتی با یک پزشک زنان و زایمان مشاوره میکنند، آسان‌تر به هورمون درمانی تن می‌دهند تا زمانی که صرفا با پزشک همگانی شان حرف می‌زنند. البته ممکن است که دکتر خانم‌ها و وضع حمل شما نیز در رشته خود چندان بروز نباشد.

پسندیده‌تر است سراغ دکتری بروید که چنانچه از تخصص واجب و ضروری برخوردار نبود، شما را به یک متخصص دیگر ارجاع دهد.

ولی چنانچه وی بدون درنظر گرفتن جوانب امر به شما میگوید که هورمون درمانی پرخطر است، شخصا به یک متخصص مجرب مراجعه نمایید و مشاوره بگیرید.

خطرات و مزیت‌های هورمون درمانی

باید سبک سنگین کنید؛ چنانچه گرگرفتگی شما را بی قرار کرده، ادامه هورمون درمانی حتی بعد از ده سال هم ارزش رویارویی با خطر مبتلا شدن به مشکلات قلبی را دارد.

ولی برای دیگران چنین نیست.

خیلی‌ها گمان میکنند که یائسگی یک بخش طبیعی در گذرگاه زندگیست.

این اشخاص غالبا به درمان یائسگی بعنوان یک بیماری دید منفی دارند.

ولی برای بعضی زنان، به تعویق افتادن نشانه‌های آزاردهنده حتی برای میلیون فرد کوتاه مدت هم باارزش تلقی میشود.

متخصصان خانم‌ها و وضع حمل اعتقاد دارند که آمار موجود در ارتباط با هورمون درمانی می‌تواند گمراه کننده باشد.

برخی خطراتی که برای هورمون درمانی مطرح میگردد، نسبتا ناچیز است.

سرطان سینه یک نمونه خوب است؛ از هر ۱۰هزار خانم ۵۰تا ۷۹ساله، تنها ۳۰نفر بعد از طی میلیون فرد درمانی ۵ساله گرفتار سرطان سینه می‌شوند.

بکارگیری استروژن و پروژسترون در مرحله زمانی شبیه سبب شده که شمار موارد مبتلا شدن به بدخیمی پستان به ۳۸نفر برسد؛ یعنی ۸ نفر افزایش

بیماران بایستی پیش از شروع درمان با پزشک معالج خود مشاوره کنند و مزایا و خطرات محتمل را مدنظر بگیرند.

ارزیابی مجدد عوامل خطری که در طی زمان تغییر میکنند از ارزش بسیاری بهره مند است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =