روشهای رفع جای زخم

چنانچه از جای زخم، بخیه و .. روی پوستتان ناراحت هستید موثر‌ترین شیوه‌ها را درادامه معرفی میکنیم.

پوست، عضو زنده تن و بدن است که دارای چند لایه است.

بالاترین لایه پوست اپیدرم است که از سلولهای مرده پوست تشکیل شده و روی پوست را می‌سازد.

هر کس تندرست و سالم در هر دقیقه حدود سی هزار سلول پوست مرده‌اش می‌ریزد.

با وجود این سلول‌های پوست زنده بطور مستمر و مداوم در قسمت زیرین اپیدرم ساخته شده و جای سلولهای مرده را می‌گیرند.

مقصود از لایه زیر اپیدرم، درم است که شامل رگ‌های خونی، اعصاب و لایه چربیست. به علت این پویایی هرگاه زخمی روی پوست بوجود بیاید.، ترمیم میشود و جای زخم یا اسکار از میان میرود ولی وابسته به نظر جراحان پلاستیک، درمان اسکار طیف وسیعی دارد و شامل اقدامات غیر جراحی و جراحی است که همه این اقدامات در جهت التیام و بهبود ظاهر اسکار انجام میشود.
بعضی مریض‌ها به عمل‌های جراحی متعدد احتیاج دارند. که بطور رایج این اقدامات وقتی صورت میگیرد که درمان دارویی یا موارد غیرجراحی جواب گو نباشد.

در این موارد جراح بوسیله یک عمل جراحی زخم یا اسکار را بر می‌دارد و در حقیقت با برداشتن آن بافت، مقدار اسکار کوچک‌تر میشود و بعضی اوقات اسکارهای بزرگی را که پدید آمده از تصادفات یا سوختگی هستند و بسیار بدشکل شده اند، با بکارگیری پیوند یا گرافت پوستی یا پوست تصنعی مداوا میکند.

سیستم لیزر اربیوم یاک

روش دیگر کاربرد لیزر و درم ابریژن است که بطور رایج برای اسکارهای کوچک مانند اسکار ناشی از آکنه و یا اسکارهای برآمده یا فرورفته استفاده می‌شود.

به این شیوه، لایه بالایی پوست یا اپیدرم برداشته میشود.

لیزرهایی که بطور رایج به منظور رفع اسکار استفاده میشود، بیشتر لیزرهای دی اکسید کربن و اربیوم یاک است که اپیدرم را بر می‌دارد و لایه‌های زیرین را محکم‌تر میکند.

بعضی از اسکارها به حالت برآمده هستند که آن‌ها را کلویید می‌نامیم که آن‌ها هم با نوعی لیزر) PDL (درمان می‌شوند. لیزر بیشتر سبب تورم یا قرمزی موقت پوست میشود و در ۳۳ تا ۸۵ درصد موارد می‌تواند تغییر رنگ در پوست ایجاد نماید که البته این مخاطره در انسان‌های با پوست تیره بیش‌تر است.

شیوه‌های درمان غیرجراحی

شیوه‌های درمان غیرجراحی قابل استفاده برای ترمیم اسکار به شرح زیر هستند.

  • بکارگیری تزریق یا کرم استروئید (کورتیزون)
  • بکارگیری پوشش‌ها یا بانداژهای ژل سیلیکون
  • سرمادرمانی با بکارگیری سرد و منجمد کردن سطح اسکار با نیتروژن
  • لایه‌برداری شیمایی
  • تزریق ژل به بافت نرم شامل تزریق کلاژن، تزریق چربی از جسم خود فرد بیمار و کار گذاشتن پروتز
  • رادیودرمانی برای اسکارهای شدید و بعنوان قسمتی از فرآیند کلی کنترل و مدیریت اسکار
  • درم آبریژن که در آن از ماشین‌های الکتریکی برای برداشتن لایه‌های بالای پوست استفاده میشود.این شیوه شبیه فرآیند سایش پوست (sanding) است.بدین گونه با التیام و بهبود و ترمیم پوست، اسکار ایجاد شده در آن ظاهر بهتری پیدا خواهد کرد.
  • تجدید ساختار با لیزر که در آن از پرتو پرتوان لیزر در یک عمق مشخص از پوست به منظور رفع بافت اسکار استفاده میشود.این شیوه به‌طور خاص به منظور بهترشدن ظاهر اسکارهای کلوئید و جای جوش‌های باقیمانده بر روی پوست پسندیده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 4 =