بهبود گردش خون به روشهای آسان

التیام و بهبود جریان خون در بدن

سیستم جریان خون یکی از دستگاه‌های تن و بدن است که کارش به گردش درآوردن خون در بدن برای رساندن خوراک ( آمینواسید ، الکترولیت ، لنف )، انواع گازهای مورد مصرف بدن همچون اکسیژن و دور کردن مواد زاید حاصل از متابولیزم سلول هاست. بطور کلی، چرخش خون در بدن به دو چرخه (گردش) ششی، که در هنگام آن خون توسط قلب به درون شش‌ها هدایت شده و در آنجا اکسیژن اخذ میکند، و چرخه سیستمیک (کل بدن منهای بخش گازی ریه)، که در هنگام این چرخه خون توسط قلب به تمام بدن هدایت شده و اکسیژن و مواد خوراکی را به کل سلولهای بدن می‌رساند.
سیستم جریان خون شامل تمام رگهای بدن به استثناء رگهای لنفی بوده و یک ساختار بسته شمرده می‌گردد و بنابراین سلول‌ها و اجزای خون هرگز از رگها خارج نمی‌گردند.

افراد با سن بالا یادآوری است که در خیلی از بی مهرگان، ساختار جریان خون، یک ساختار باز شمرده می‌گردد.

جریان پایین خون می‌تواند علت‌های پزشکی جدی ای داشته باشد که لازم است به دکتر مراجعه شود، ولی بعضی راهکارهای طبیعی هم میتوانند به بهتر شدن گردش خون کمک کنند.
جریان پایین خون نشانه خیلی از معضلات نظیر بیماری قلبی و دیابت است.

هم چنین میتواند باعث بروز بیحسی یا سوز در دست و پاها، احساس سرما در اندام یا حتی تضعیف انرژی شود.

در ادامه به بعضی راهکارهای التیام و بهبود گردش خون اشاره میشود.

مجراهای افزایش جریان خون


کنار گذاشتن سیگار

سرطان ریه تنها یکی از گرفتاریهای سلامت در ارتباط با کنار گذاشتن سیگار است.

طبق اعلام موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا، کشیدن سیگار به قلب، سلول‌های خون، رگ‌های خونی و شش‌ها بیش از اعضاء دیگر تن و بدن صدمه میرساند.

در سیگاری‌ها احتمال تشکیل ماده‌ای مومی شکل در عروق موسوم به پلاک خیلی است.

این عروق که مسئول حمل خون اکسیژن دار به دیگر اعضاء هستند با سخت‌تر و محکم کردن سرخرگها مانع از گردش خون می‌شوند.

هم چنین وجود پلاک در سرخرگها می‌تواند با گذشت زمان سبب دردسینه، ضربان قلب یا حتی حمله و سکته قلبی شود.

کاهش اضطراب و نگرانی
کنترل اضطراب و نگرانی و اضطراب می‌تواند رویه پمپاژ خون را مناسب‌تر کند. طبق اعلام کانون قلب آمریکا، اضطراب سبب ایجاد آشفتگی در جریان طبیعی اکسیژن و دی اکسیدکربن در بدن میشود. واکنش‌های اضطراب و نگرانی زا سبب آزادشدن هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول در بدن میشود، در نهایت ضربان قلب شدیدتر شده و با تنگ شدن عروق، خون بیشتری به قسمت مرکزی بدن به جای دیگر اندام‌های دیگر می‌رود. میتوان با مدیتیشن ، تمرکز حواس، یوگا و دیگر متدها از دلهره کاست

ماساژ

بررسی‌ها نشان میدهد ماساژ سبب تحکیم گردش خون در تمام بدن، و نه فقط در محل ماساژ ، میشود. بسیاری از کارشناسان عنوان میکنند. ماساژ دست و پا سبب التیام و بهبود گردش خون در دیگر اندام بدن میشود.

گردش خون

زیاد لباس پوشیدن
درصورت داشتن جریان پایین خون، درجه حرارت سرد میتواند منجر به وخامت اوضاع شود.

طبق گفته پژوهشگران، زمانیکه در مواجه با هوا یا آب خنک قرار می‌گیریم، شبکه توری رگ‌های خونی پوست منقبض می‌شوند و خون با شدت به درون سوق داده میشود.

از اینرو بهترین راه حل کاهش سرما در دست و پاها پوشش مناسب و گرم در زمستون است.

خوردن مرکبات
ویتامین C برای گردش خون، به میزان پیاده روی ، خوب و بافایده است چراکه بر پروتئین دیواره رگ‌های خونی دخیل در انقباض آن‌ها موثر است. از اینرو خوردن مرکبات سرشار از ویتامین C توصیه میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 6 =