راههای خانگی درمان حساسیت‌های بهاری

چگونه از شر آلرژی بهاری خلاص شویم

در بهار، میلیون‌ها نفر دنبال راه چاره‌ای برای رها شدن از آلرژی و علایم آن یعنی عطسه، آب ریزش بینی و چشم، سوز چشم‌ها، خارش و احتقان شش‌ها هستند. همه این نشانه‌ها در اثر بازتاب شدید ساختار ایمنی بدن به مواد آلرژی زا مانند گرده گل‌ها و گیاهان به وجود می‌آیند. در حین بهار گرده گیاهان در هوا پخش میشود و سبب پیدایش آلرژی در اشخاص می‌گردد.

چنانچه از قبل آمادگی‌های واجب و ضروری را در خصوص این مهمان دردسرساز به وجود آوریم، می‌توانیم از تشدید آن در طول بهار جلوگیری کنیم.

راه هایی به منظور کاستن حساسیت‌های بهاری

۱- فیلترهای سیستم تهویه هوا را عوض شدن کنید.

تمیزی فیلترهای هوا در همه‌ی فصل‌ها با اهمیت است، ولی در بهار اهمیت این مسأله دو چندان میشود. متخصصان می‌گویند در انتها زمستان هایی که هوای معتدل‌تری داشتند گرده افشانی بعضی درختان زودتر آغاز میشود و این مسأله می‌تواند نشانه‌های حساسیت‌های بهاری را تشدید کند.

فیلترهای کثیف سیستم تهویه هوا توانایی دارند گرده‌های گیاهان را به خود جذب کنند و سبب وخامت آلرژی شما شوند.

پس به منظور پرهیز از مسأله، از تمیزی فیلترهای سیستم تهویه هوا اطمینان حاصل کنید.

۲- از عینک آفتابی بهره جویی کنید.

با ورود گرده‌های درختان به چشم‌ها، بینی و حلق، نشانه‌های آلرژی آغاز میشود.

طبیبان می‌گویند اشخاص باید جلوی ورود گرده‌ها به چشم هایشان را بگیرند.

ورود گرده‌ها منتهی به خارش چشم ، عطسه، تودماغی شدن صدا، خارش بینی و گاهی سرفه میشود. با بکارگیری عینک آفتابی می‌توانید از وارد شدن گرده‌ها به درون چشم ممانعت کنید.

شیوه‌های رویارویی با حساسیت‌های بهاری

۳- مصرف دواهای ضد آلرژی را زودتر آغاز کنید.

واجب است که قبل از آغاز نشانه‌های آلرژی داروهای واجب و ضروری را آماده کنید. بعلاوه، طبیبان متخصص آلرژی بیشتر توصیه میکنند. استفاده از دارو ‌های ضد آلرژی را هفته‌ها قبل از زمان اوج آلرژی آن در بهار آغاز کنید.

۴- بکارگیری اسپری بینی را زودتر آغاز کنید.

چند روز زمان می‌برد تا اسپری‌های بینی اثر درمانی خود را بر نشانه‌های آلرژی داشته باشند.

بنا بر این اگر می‌خواهید از این وقفه ممانعت کنید بکارگیری اسپری را زودتر آغاز کنید.

طبیبان توصیه میکنند در صورتی که از آلرژی خود آگاه هستید یک هفته پیش از وقتی که بطور معمول گرفتار نشانه‌های آلرژی می‌شوید بکارگیری اسپری را آغاز کنید.

۵- دستشویی و حمام را نظافت کنید.

وقتی به شیوه‌های مقابله با علایم آلرژی فکر می‌کنیم شاید پاکسازی گوشه و کنار حمام و دستشویی نخستین چیزی نیست که به ذهن خطور کند ولی می‌بایست این کار در اولویت خود قرار بدهید.

علی الخصوص از میان بردن قارچ‌ها و کپک هایی که روی سطوح مختلف دستشویی و حمام به وجود می‌آیند اهمیت بالایی دارد.

این قارچ‌ها از عوامل اساسی بروز آلرژی هستند.

در بهار به علت افزایش رطوبت این دشواری تشدید میگردد.

۶- از پنج تا ده بامداد زمان را در بیرون بگذرانید.

چنانچه به آلرژی بهاری مبتلا هستید، واجب است که در ساعت‌های اولیه‌ی بامداد زمان پایین‌تر را در بیرون بگذرانید، چون درختان زیادترین گرده افشانی را در این موقع از روز انجام میدهند. طبیبان می‌گویند چنانچه بامداد به منظور انجام ورزش یا پیاده روی به بیرون رفته اید، بایست به خانه برگردید و به حمام بروید.

۷- موها و مژه‌های خود را بشویید.

طبیبان اعتقاد دارند چنانچه قبل از آرایش، موها و صورت خود را بشویید، اینکار به پیشگیری از ظهور نشانه‌ها آلرژی یاری می‌کند.

محصولات مراقبتی مو گرده‌ها را به خود جذب میکنند.

چنانچه می‌خواهید قبل از خروج از خانه آرایش کنید، نخست بایست صورت خود را بشویید.

۸- احتیاجی به تغییر در برنامه غذایی نیست.

با وجود آن که برخی اعتقاد دارند تغییر در برنامه غذایی به جلوگیری از نشانه‌های آلرژی یاری می‌کند ولی بعضی طبیبان نیز می‌گویند هیچ علت علمی برای این مسأله وجود ندارد. داشتن یک سیستم تغذیه‌ای سالم بسیار عالیست ولی نمی‌توان بطور دقیق مواد خوراکی ای را نام برد که آلرژی را درمان میکنند.

آلرژی های بهاری

نکاتی برای حساسیت‌های بهاری

۹- از واکسن آلرژی بهره جویی کنید.

واکسن آلرژی فصلی می‌تواند راهکار مشکل کسانی باشد که هر ساله گرفتار حساسیت‌های شدید فصلی هستند.

چنانچه میدانید که هر ساله گرفتار آلرژی شدید فصلی خواهید شد، میتوانید از واکسن‌های آلرژی بهره جویی کنید.

این واکسن‌ها مانند واکسن‌های آنفولانزا هستند، با این فرق که افزون‌تر از یکبار تزریق می‌شوند تا پایداری واجب و ضروری را به منظور مواجهه با آلرژی در بدن به وجود آورند.

خوردنی‌های آلرژی زا

متخصصان تغذیه در ایالات متحده می‌گویند خوردنی هایی مانند موز، طالبی و گرمک و طالبی پوست زرد توانایی دارند سبب ظهور نشانه‌ها آلرژی در اشخاص مستعد شوند. دکتر فیل لمپرت تحلیلگر صنایع غذایی در این نوشتار جدید اظهار نمود: به عقیده متخصصان بیماری‌های آلرژیک، بعضی از مواد خوراکی دستگاه دفاعی و ایمنی بدن را به این فکر می‌اندازند که می‌بایست دفاع خود , بهمین علت گرده‌ها، گرد و غبار و بقیه موارد آلرژی زا شروع کند و بعضی از خوردنی‌های خاص این بازتاب را هوشیار میکنند. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دکتر لمپرت در دنباله افزود: از بین این خوردنیها و آشامیدنی‌های مشکل ساز و آلرژی زا میتوان به پنیر ، خامه ترش، شیر کره‌ای، خوراکی‌های پخته و نان حاوی مخمر و سرکه، گوشت و ماهی دودی، گوشت و میوه خشکیده و سس سویا اشاره کرد.

در این نوشتار تاکید شده است که چنانچه شما نیز در هوای آزاد گرفتار واکنش‌های حساسیتی می‌شوید بهترست که از خوردن این چند قلم خوراک و آشامیدنی امتناع کنید. تا حساسیت‌های شما افت پیدا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =