آموزش انجام چکاپ در منزل

با چکاپ شخصی از سلامتی خود با خبر شوید.

ضروری است هر ساله لااقل یک مرتبه به منظور انجام چکاپ کلی به دکتر رجوع کنید ولی چنانچه جزو این دسته نیستید، توصیه میکنیم دست کم به این ۱۰ کار ساده عمل کرده ماده‌های معدنی و چکاپ شخصی کنید تا از سلامت تان اطمینان حاصل کنید.

۱۰ فرمول ساده برای چکاپ شخصی

۱- به خودتان نگاهی بیندازید.

هر ۳ یا چهار ماه خودتان به شخصه یا به همراه یکی از اعضاء خانواده نگاهی به پوست دست، پوست سر، نوک انگشت‌ها، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بیندازید.

بروز هرگونه تغییر شکل با تغییر رنگ در خال‌ها یا روی پوست و ظهور لک‌های قرمز بدین معناست که ضروری است با دکتر متخصص مشاوره انجام دهید.

۲- نشانه‌های ملال و خستگی را مهم تلقی کنید.

آیا بطور معمول بدون ساعت زنگ دار قادر نیستید صبح‌ها بیدار شوید؟ پس از ظهرها حس خسته بودن مفرط می‌کنید؟ پس از ظهر بطور معمول چرت می‌زنید؟ چنانچه پاسخ شما به هریک از این سوالات مثبت است، شاید گرفتار کم خوابی هستید پس توصیه میکنیم شب‌ها ۸ ساعت کامل بخوابید و چنانچه با این حال باز هم گرفتار کمبود خواب بودید به دکتر رجوع کنید.

۳- پس از پنجاه سالگی هر ساله یکبار

انجام اینکار به خاص به زنان به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به ناراحتی‌های ماهیچه‌ای اسکلتی مانند پوک شدن استخوان توصیه میشود. کوتاه شدن قامت می‌تواند خود نشانه کمبود مواد معدنی در استخوان‌ها باشد و نیاز است در ارتباط با آن بعد از انجام آزمایش تراکم استخوان با دکتر مشاوره کرد.

۴- به رنگ ادرار دقت کنید.

روشن بودن او را به آن معناست که شما در سلامت کامل به سر می‌برید ولی چنانچه رنگ ادرار به رنگ سیاه یا پررنگ یا بدبو شد بدین معناست که شما به میزان مکفی آب نمی‌نوشید.

اگر پس از آشامیدن میزان مورد نیاز آب این حالت همچنان باقی بود، ضروری است با دکترتان مشاوره نمایید.

چنانچه رنگ ادرار شما زرد روشن است شاید به علت مصرف ویتامین B موجود در مکملهای غذایی و تغذیه‌ای یا مولتی ویتامین ‌ها باشد، پس خیلی نگران نشوید.

چکاپ شخصی

۵- پس از فعالیت فیزیکی نبض خود را چک نمایید.

طبق پژوهشی که به تازگی در گاهنامه پزشکی کانون آمریکا به چاپ رسیده است درصد بروز سکته قلبی طی ده سال در خانمهایی که بعد از ورزش کردن تپش نبض آن‌ها پایین‌تر از میزان رایج است دو برابر بیشتر از این احتمال در دیگر خانمها است.

بشما سفارش می‌کنیم قطعا یک تست ورزش بدهید.

(۲۰ دقیقه پیاده روی تند یا دو) و شمارش نبض خود را ۱۵ ثانیه پس از متوقف کردن فعالیت داشته باشید.

عدد بدست آمده بعلاوه چهار شمار تپش قلبتان را نماش میدهد.

بعد دو دقیقه استراحت نمایید و مجددا شمارش نبض خود را داشته باشید و آن را با چهار جمع کنید.

عدد بدست آمده دوم را از عدد اول اندک کرده و چنانچه عدد جدید اندک‌تر از ۵۵ بود، به مطب دکترتان زنگ بزنید.

۶- چنانچه مبتلا به دیابت هستید، مراقب پاها یتان باشید.

پاهای مبتلایان به دیابت بطور معمول گرفتار خشکی، پوسته پوسته شدن، زخم و عفونت میشود.
با توجه به اینکه حس درد در این اشخاص کم‌تر است، ضروری است بیشتر مراقب پاهای خود باشند و روزانه به آن‌ها نگاهی انداخته و آن‌ها را چک کنند.

۷- بطور منظم فشار خون خودتان چک کنید.

متخصصان توصیه میکنند از هجده سالگی به یاری دستگاه‌های سنجش فشارخون خانگی فشارخون خود را مقدار بگیرید.

این سبب میشود سریعا متوجه افزایش فشارخون خود بشوید و به دکتر رجوع کنید.
۸- از دید قلبی چکاپ کامل بدهید.

به شرطی قلب و سرخرگها سالمی خواهید داشت که از آن مراقبت کنید. در حالتی که گمان میکنید امکان احتمال سکته قلبی در شما وجود دارد به عنوان مثال مبتلا به چاقی هستید، ورزش نمی‌کنید، سیگار می‌کشید، کلسترول پلاسمای خون تان بالاست، بالابودن فشار خون دارید یا دیابتی هستید، به طبیب مراجعه کرده و از وی بخواهید یک چکاپ کامل قلب شامل آزمایش خود، نوار قلب، مقدار گیری فشارخون، تست ورزش و … برای شما تجویز نماید.

۹- شانه سرتان را روزانه بامداد نگاه کنید.

چنانچه حس میکنید. کاهش و ریزش مو ی تان زیاد شده از دکتر بخواهید یک بررسی خون برایتان تجویز کرده و میزان آهن خون تان را چک کند. جالبه که بدانید. نقص آهن میتواند یکی از علل و دلایل کاهش و ریزش مو باشد.

اندک کاری تیرویید هم از جمله دیگر علل و دلایل آن است.

۱۰- روش زندگی تندرست را مراعات نمایید.

میوه و سبزی‌ها تندرست و سالم و تازه بخورید.

به میزان و مرتب فعالیت فیزیکی کنید. و استراحت را از یاد نبرید.

تغذیه درست، استراحت لازم و اکشیژن رسانی به جسم ۳ کلید طول زندگی است.

احتیاط کنید تمامی گنج‌های بدست آمده به یاری این ۳ کلید را با استفاده بیش از حد شکلات، کشیدن سیگار و آشامیدن الکل به باد ندهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هجده =