تشخیص سرطان با قطره ای خون!

جدیدترین راه تشخیص دقیق سرطان با یک قطره خون

محققان دانشگاه Umeå سوئد با قصد یافتن راهکاری دقیق و آسان جهت شناسایی مطمئن محل قرار گرفتن توده‌های سرطانی و دوری کردن از تکنیکهای تهاجمی، بررسی خون جدیدی را ابداع کرده اند که با بررسی پلاکتهای موجود در فقط یک قطره خون، تشخیصی ارایه میکنند که تا ۹۶ درصد ضریب دقت دارد.

پیشتر تحقیقات مشابهی انجام شده بود که از آن جمله می‌توان به پروژه تحقیقاتی پژوهشگران کالج بردفورد انگلیس اشاره کرد.

آن‌ها از نور ماورای فرابنفش برای آنالیز دی ان ای نمونه‌های خونی استفاده میکنند تا محل وجود توده‌های سرطانی را تشخیص دهند.

ولی راهکاری که در سوئد ارایه شده نگرشی متفاوت دارد.

یک قطره خون

جدیدترین راه تشخیص سرطان با یک قطره خون

در این نگرش جدید تمرکز بر روی این نکته حیرت انگیز است که چگونه تومورها به مشخصات RNA پلاکتهای خونی «آموزش» می‌دهند تا اثری از سرطان در خون برجای گذارند.
پژوهشگران کالج Umeå با بررسی دقیق پلاکتهای خونی آموزش دیده توسط تومورها که عنوان TEP به آن‌ها داده شده است، امیدوارند که با ضریب دقت بالایی وجود توده‌های سرطانی و هم چنین محل دقیق قرار داشتن آن‌ها را شناسایی کنند.
این پروژه مطالعاتی بر روی نمونه‌های خونی ۲۸۳ فرد بیمار صورت گرفت که از این شمار ۲۲۸ نفر مبتلا بنوعی سرطان بودند.
اکنون از این روش تشخیصی غیرتهاجمی میتوان برای تشخیص وجود سرطان تا ۹۶ درصد و محل دقیق آن تا ۷۱ درصد استفاده کرد.
جزئیات کامل این دستاورد پزشکی در گاهنامه Cancer Cell انتشار یافته است.

قبل از اجرای این تست که CanserSEEK یا سرطان یاب نام دارد، روی انسان‌ها به بررسی‌های زیادتری نیاز خواهد بود ولی بعد از تایید نهایی همه انسان‌ها میتوانند با پرداخت ۵۰۰ دلار به آن دسترسی داشته باشند.

پژوهشگران کالج جانز هاپکینز آمریکا در پژوهشی که ۱۰۰۵ مریض گرفتار و مبتلا به سرطان در آن مشارکت داشتند، دریافتند این تست میتواند با دقت ۷۰ درصدی تومورها را در بدن آن‌ها شناسایی کند.

تومورهای سرطانی در بخش‌های گوناگون بدن از جمله تخمدان، کبد، معده، ‌لوزالمعده، مری روده بزرگ، ریه و سینه شناسایی شدند.

در ۵ نوع از این سرطان‌ها، تخمدان، کبد، ‌معده، لوزالمعده و مری، هیچ آزمایش غربالگری برای آنهایی که در ریسک خطر میانه مبتلا شدن هستند.، وجود ندارد.

آزمایش جدید میتواند با حساسیت ۶۹ تا ۹۶ درصدی این بیماریها را شناسایی کند.

در ۸۳ درصد از موردهای این تست حتی توانست موقعیت تومورها را از دید آناتومیکی شناسایی کند.

در آزمایش بطور کامل غیر تهاجمی و براساس تحلیل جهش دی ان ای در ۱۶ ژن سرطانی و هم چنین شدن میزان ۱۰ زیست نشانگر پروتئینی در چرخش است.

پژوهشگران هدف این تست را شناسایی بیماری حتی قبل از آن که بیماری به سطح نشان دادن نشانه‌های برسد می‌دانند.

پیتر گیبس، پژوهشگر کانادایی که این تست را مورد کاربرد قرار داده‌است، امیدوار است این شیوه قادر باشد جان هزاران نفر را به سرعت و بدون خرج زیاد نجات دهد.

او گفته است که این شیوه به معنای آن است که برای نخستین بار میتوان با یک تست خون، وجود انواع سرطان را به سرعت داد در وضعی که با شیوه‌های کنونی، به منظور تشخیص آن‌ها بایست در انتظار ظهور نشانه‌های بیماری ماند.

با عنایت به افزایش امکان مبتلا شدن به بدخیمی در سن و سال بیشتر عمر، روش جدید را میتوان به طور وسیع و مرتب، به عنوان مثال سالانه، برای این رده سنی به کار برد.

هم چنین آزمایش اشخاصی که به علل متنوع احتمال دارد با خطر بیشتر دچار شدن به این اختلال مواجه باشند قادر به تشخیص بموقع و کامیابی در معالجه است ولی حساسیت آزمایش در آنهایی که در مرحله نخست سرطان هستند بسیار پایین است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 9 =