چگونه از تیره شدن موز جلوگیری کنیم؟

به منظور پرهیز از تیره شدن موز چه کنیم؟

برای اینکه مانع تیره شدن موز ‌ها شوید میتوانید از میزانی آبمیوه بهره جویی کنید. میوه‌های زیادی هستند که اجازه نمی‌دهند. موز ‌ها تغییر رنگ دهند و نامطلوب منظره به نظر برسند. به عنوان نمونه لیموشیرین، پرتقال، کنسرو آناناس ، گریپ فروت و حتی لیموترش را میتوان ذکر کرد که از میوه‌های اسیدی هستند و به همین سبب نمی‌گذارند. رنگ مو ز تیره شود.

تنها کافیست که سطح موز‌ها را با بخشی از آب این میوه‌ها آغشته کنید و دیگر نگران تیره شدنشان نباشید.

 

موز سیاه شده

راههای پیشگیری از تیره شدن موز

حتی چنانچه موز‌ها را خرده کرده اید ولی حواستان نبوده به آنها آبمیوه بزنید، باز هم راه برگرداندن رنگ روشن به موز‌ها میزانی آبمیوه است: آب کنسرو آناناس یا گریپ فروت به میزان قابل توجهی می‌تواند این دگرگونی رنگ را برایتان جبران کند.

۲دلیل تیره شدن موز

تیره شدن موز به دو علت اتفاق می‌افتد؛ دلیل اول تنفس بالای موز و دلیل دوم وجود آنزیمی بنام پلی‌فنول اکسیداز است.

وقتی موز زیر فشار قرار میگیرد یا ضربه می‌بیند این آنزیم در میوه تراوش و سبب تیره شدن آن میشود بنابراین وقتی می‌خواهید موز را از شاخه‌اش جدا نمایید، میوه را نگیرید و فشار ندهید بلکه آن را در قسمت بالا و از چوبش ببرید.

نقطه‌های تیره رنگی که روی پوست موز می‌بینید هم ناشی از تنفس موز است که سبب نکروز شدن یا از میان رفتن نواحی کوچکی از بافت پوست میشود.

خوردن موز رسیده‌ای که قسمت‌هایی از بافت درون آن لک‌دار و نرم شده هیچ اشکالی ندارد و تا وقتیکه مزه اساسی موز از بین نرفته باشد، میتوان آنرا مصرف نمود ولی زمانی موز نرم‌شده مدت بیشتری بماند، حالت لهیدگی پیدا میکند، گرفتار تخمیر میشود و مزه و مزه آن تحت تاثیر قرار میگیرد.

موز تیره شده خراب است؟

تغییر رنگ در موز نشانه آن نیست که شما آن را نامطلوب متصور شوید.

این یک قسمتی از فراینده رسیده شدن موز است.

به هر میزان تغییر رنگ در موز بیشتر باشد نشانه رسیده‌تر شدن و شیرین‌تر شدن آن بیش‌تر است.

چنانچه شما اصرار دارید که موزتان قطعا بطور کامل رسیده شده باشد، بایست به نشاسته درون موز مهلت دهید تا به قند مبدل گردد تا شما قادر باشید از شیرنی آن نهایت لذت را ببرید.

یک میوه بطور کامل رسیده به شکلی که پوست آن تیره شده باشد را نیز می‌توان استفاده کرد بشرط آن که از وسط میوه بهره جویی کنید.

پوست و حاشیه‌های له شده آن را جدا نمایید، البته چنانچه موز به این حد رسیده باشد، باید درون یخچال حفاظت شود، از این جهت در محیط اتاق خیلی زودتر فاسد میشود.

ترفند خرید موز برای دیر تیره شدن

موقع خرید موز در نظر داشته باشید که قسمت پایین موز سبز و وسط آن به رنگ زرد باشد.

موزهایی که به این رنگ هستند هنوز کاملا نرسیده اند و اندکی بعد از زمان خرید در خانه رسیده می‌شوند.

از اینکه موزها عاری از لکه‌های تیره و قهوه‌ای باشند اطمینان حاصل کنید.

از عامل هایی که سرعت رسیدن موز را افزایش میدهد داشتن سوراخ‌های ریز، له شدگی و داشتن شکاف بر روی پوست موز است.

از طرفی دیگر موزهایی که رنگ آن‌ها زرد کامل می‌باشد را گزینش و انتخاب نکنید.

به علت این که موزهای رسیده مدت زمان خیلی اندکی ماندگاری دارند، باید موزهایی که کناره‌های آن‌ها به رنگ سبز می‌باشد را آماده کنید..

پیشگیری از تیره شدن موز منحصرا با چند قطره از این اسید خوشمزه!

_جهت پیشگیری از تیره شدن موز، سیب و قارچ، چارهِ کار بکارگیری چند قطره لیموترش است.

کفایت میکند. بعد از پوست کندن و قاچ کردن این مواد آنها را در کاسه‌ای بریزید و میزان اندکی (نصف یک لیموترش کوچک لازم است) آبلیموی تازه روی آن بچکانید و ظرف را بشکلی وول دهید که آبلیموها به همه مواد آغشته شوند.

حال می‌توانید با خیالی آسوده قارچ را با همان رنگ اولیهِ خود در فریزر بگذارید و با موز و سیب خود نیز سالاد میوه‌ای درست نمایید. که تیره نشود.

یک ترفند اندک دردسرتر!

به نقل از هایپرکلابز: موزها رو درون رونامه بپیچید و سر و انتهای روزنامه رو خوب ببندید تا هوا نتونه واردش بشه.

بعد موزهای روزنامه پیچ شده رو میتونید همینجوری درون یخچال بذارید و یا میتونید توی یه قابلمه بذارید و بعد درون یخچال بذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + دوازده =