مواد خوراکی مفید برای کلیه

سوپرفودهای بافایده برای بیماران کلیه

پژوهندگان، هر روزه رابطه بیشتری را میان بیماریهای طول کشیده، التهابات و سوپر فود هایی کشف میکنند که میتوانند به جلوگیری یا حفاظت در مقابل اکسیداسیون نامطلوب اسیدهای چرب کمک کنند.

اکسیداسیون نامطلوب اسیدهای چرب، وقتی اتفاق می‌افتد که اکسیژن موجود در بدنتان با چربی‌های موجود در خون و سلول‌های شما وارد بازتاب میشود.

گرچه اکسیداسیون، یک فرآیند طبیعی به منظور تولید انرژی و بخش زیادی از واکنش‌های شیمیایی در بدن محسوب می‌شود، ولی اکسیداسیون بیشتر از اندازه چربی و کلسترول، سبب پیدایش شدن مولکول هایی در بدن میشود که بعنوان رادیکالهای آزاد شناخته می‌شوند.

این رادیکالهای آزاد میتوانند به پروتئین‌ها، غشاهای سلولی و ژن‌های موجود در بدنتان زیان بزنند.

با وجود این خوردنی هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند میتوانند به خنثی کردن اثر این رادیکالهای آزاد و مراقبت از بدن کمک کنند.
اغلب خوردنی هایی که بدن , بهمین علت اکسیداسیون حفاظت میکنند در رژیمهای غذایی دوستدار کلیه گنجانیده شده اند و گزینش و انتخاب هایی بسیار عالی برای بیماران دیالیزی و مبتلایان به نقص مزمن کلیه به حساب می‌آیند.

در ادامه مطلب به تعدادی از این خوردنیها که تحت عنوان سوپر فود نیز شناخته می‌شوند، اشاره شده است:


فلفل دلمه‌ای قرمز
بروکلی
سیر
پیاز
گل کلم
سیب
تمشک
بلو بری
انواع توت‌ها
آلبالو
توت اروپایی
انگور قرمز
سفیده تخم مرغ
ماهی
روغن زیتون

با کارشناس تغذیه خود مشاوره کنید تا رژیمهای غذایی دوستدار کلیه که این ۱۵ خوردنی در آنها مورد کاربرد قرار گرفته شده باشد را بهتان پیشنهاد دهد.

البته همواره به یاد داشته باشید خوردنی هایی که در بالا به آنها اشاره شد برای همه اشخاص ازجمله دیگر اعضای خانواده و رفیقان شما که گرفتار بیماری کلیوی نیستند و دیالیز نمی‌شوند نیز پسندیده است.

گرچه احتمال دارد افرادی که هیچ سابقه‌ای در مبتلا شدن به سنگ کلیه نداشته‌اند هم گرفتار این دشواری شوند، بسیاری از اشخاص به طور کلی دارای استعداد مبتلا شدن به سنگهای کلیوی‌اند که عموما با تحمل دردی بسیار خودش را نشون میدهد.

توصیه‌های غذایی ویژه‌ای وجود دارد که با ملاحظه آن‌ها میتوان از شکل‌گیری و مبتلا شدن به سنگ کلیه به میزان قابل توجهی در امان ماند:

۱- روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات بیاشامید که سبب رقیق شدن ادرار و بنابراین، کاهش غلظت مواد معدنی سنگساز در پیشاب میشود.

۲- استفاده از نمک (سدیم) را در سبک غذایی خود کم کنید تا موجب کاهش میزان کلسیم در ادرارتان شود.

هم چنین از خوراکی هایی که سدیم یا نمک زیادی دارند، همچون تنقلات شور، نودل، سوپهای کنسروی، و گوشتهای فرآوری‌شده پرهیز کنید.

۳- دست کم دو وعده غذای دارای میزان کلسیم اندک را در سبک غذایی روزانهٔ خود بگنجانید زیرا بررسی‌ها مشخص کرده که چنین اقدامی خطر شکلگیری سنگهای کلیوی کلسیمی را تقلیل میدهد.

یک فنجان شیر کمچرب دربردارندهٔ ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم است.

۴- اگزالات یا اسید اکسالیک در اغلب خوراکیهای گیاهی همچون اسفناج، توت‌فرنگی، سبوس گندم، آجیلها و نیز چای موجود است.

اجتناب از خوردن و آشامیدن این مواد خوراکی محتمل است به کاهش میزان اگزالات در ادرار بیانجامد.

۵- بدن آدم ویتامین C را به اگزالات تبدیل میکند و در نتیجه، احتمال شکلگیری سنگ کلیه افزایش میابد.

اشخاصی که پیشینه یا استعداد تشکیل سنگ در کلیه‌شان دارند باید قبل از مصرف مقدار فراوانی از ویتامینها و یا مواد معدنی بایست با دکتر یا متخصصین تغذیه مشاوره کنند.

۶- شکر هم امکانپذیر است سبب پیدایش و افزایش سنگهای نوع کلسیمی یا اگزالات-کلسیمی شوند.

به این جهت مبتلایان به سنگ کلیه یا دارای پیشینه مبتلا شدن به آن بایستی از مصرف خوراکیهای بسته‌بندی‌شده شیرین و شکرین اجتناب نمایند.

۷- گوشت و پروتئین‌های حیوانی دیگر نظیر تخم‌مرغ و ماهی دربردارندهٔ ماده‌ای بنام «پورین» هستند که در ادرار به اسید اوریک تجزیه و مبدل میشود.

پروتئینهای حیوانی غیر لبنی هم چنین با افزایش دور کردن کلسیم و کاهش دور کردن ماده‌ای بنام «سیترات» در ادرار، خطر تشکیل سنگهای کلسیمی را افزایش میدهند.

۸- فیبر حل نشونده موجود در گندم، چاودار، جو، و برنج به کم شدن میزان کلسیم در ادرار یاری می‌کند.

این مواد خوراکی با کلسیم موجود در روده ترکیب می‌شوند و بدین گونه کلسیم مازاد به جای دور کردن شدن از مسیر کلیه‌ها، به همراه مدفوع از جسم و بدن خارج میشود.

۹- به منظور پرهیز از تشکیل سنگهای اگزالات-کلسیمی پیشنهاد میشود که در مصرف فرآورده‌های لبنی یا غذایی دارای اگزالات زیاد همچون چای و شکلات زیاده‌روی نکنید و آن‌ها را در حداقل‌ترین مقدار استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پانزده =