زردی در نوزادان ، دغدغه بسیاری از تازه مادران!

زردی در نوزادان

زردی در نوزادان یا یرقان (Jaundice یا Icterus) با بالا رفتن بیلی روبین خون شکل می‌گیرد. زردی در نوزادان با تغییر نوع رنگ پوست و زرد شدن پوست نمود پیدا میکند بدین گونه که با اجتماع بیلی روبین زیر پوست و زرد شدن پوست زردی در نوزادان حاصل میشود.

زردی در نوزادان شامل زرد یا بی رنگ شدن چشم‌ها و پوست پیکر (بدن) میشود.

زردی در نوزادان خیلی رایج است و بیشتر از هفتاد درصد آنهارا شامل میشود.

در صورت زادروز (تولد) قبل از موعد نوزاد، امکان زردی در نوزادان به حدود هشتاد درصد می‌رسد.

انواع زردی در نوزادان

زردی حل شده در آب:

در این گونه از زردی نوزادان، بیلی روبین در آب حل شده است و به علت محلول بودن، کبد بیلی روبین را از طریق ادرار بیرون (خارج) میکند.

زردی حل نشونده در آب:

در این گونه از زردی نوزادان، به علت محلول نبودن بیلی روبین در آب، از طریق ادرار دفع نمی‌شود و در پیکر (بدن) باقی میماند.

در این گونه از زردی نوزادان، باید درمان آغاز شود و در صورت دیر مبادرت (اقدام) نمودن سبب رسوب بیلی روبین در مغز میشود که ایجاد عقب ماندگی ذهنی میکند.

زردی از کجا آغاز می‌شود؟

آغاز زردی در چشم‌ها نمایان می‌شود و قسمت سفید چشم را به زردی نمایان میکند. سپس گونه‌ها و صورت و با بالا رفتن میزان بیلی روبین در پیکر (بدن) نوزاد، زردی در نواحی سینه، پشت و شکم او نمایان میشود. بعد از این مراحل ممکن است دست‌ها و پا‌ها زرد شود که به علت گردش کم‌تر خون در این نواحی، درصد بروز زردی در این نواحی کم‌تر است. اغلب نوزادان در یکی، ۲ روز پس از زادروز (تولد)، گرفتار زردی می‌شوند و میزان زردی نوزاد بعد از سه یا چهار روز بالا میرود و در زمان‌های هفتم، هشتم به قله خود می‌رسد.

بازشناسی (تشخیص) زردی نوزادان با دیدن:

بازشناسی (تشخیص) زردی نوزادان با دیدن و مشاهده نمودن، قابل اعتماد نیست و بهترین روش بازشناسی (تشخیص) مقدار گیری بیلی روبین از طریق بررسی خون است.

– بازشناسی (تشخیص) زردی از روی ادرار و مدفوع ملاک نیست.

زردی نوزادان چه زمان پرخطر است؟

پرخطر بودن زردی نوزادان بستگی به اندازه وزن، سن، نارس یا تندرست و سالم و به وقت به جهان آمدن نوزاد دارد. پس چنانچه نوزادی با وزن عادی (نرمال) (به عنوان نمونه سه ونیم کیلوگرم) و بعد از ۹ ماه به جهان آمد و میزان بیلی روبین پیکر (بدن) او دوازده باشد، این میزان جهت این نوزاد، عادی (نرمال) است ولی جهت نوزادی با وزن دو کیلوگرم که نارس شمرده میشود، میزان بیلی روبین دوازده تا ۱۴ پرخطر شمرده میشود و بایستی تحت درمان دکتر (پزشک) مربوطه قرار گیرد.

میزان بیلی روبین ۱۷ تا بیست پرخطر شمرده میشود و نوزاد زیر نظر متخصص باید مراحل درمان را طی کند.

تغذیه مادر شیرده چگونه باشد؟

مادران شیرده هر چیزی که بخورند در ترشحات شیر آن‌ها بروز میکند و نوزادان از آن شیر دربردارنده (حاوی) انواع مواد و ویتامین‌ها تغذیه میکنند پس در صورت استعمال خوراکی‌های دیرهضم به طور مثال کله پاچه و یا موادی به طور مثال بادمجان، سبب ایجاد زردی زیادتر در نوزادان میشود.

– در حالتی که طحال پیکر (بدن)، خوراک را ناقص هضم کند، روی شیر مادر اثر میگذارد.

– بکارگیری سیر و پیاز بصورت خام ممنوع ولی پخته آن‌ها مانعی ندارد.

– استفاده مادر از ادویه به ویژه ادویه‌های تند و تیز به طور مثال فلفل به علت ملتهب شدن یا تخریب یاخته‌های (سلول‌های) کبدی، سبب ایجاد زردی در شیرخوار میشود.

مقالات بعدی مارا دنبال نمایید.

 

منبع :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 3 =