چه سردردهایی خطرناک است؟

سردرد هایی که متعاقب از ملتهب شدن مغزی هستند.

سردرد انواع متفاوتی دارد و چنانچه سهمگین باشد، زندگی فرد بیمار و حتی اطرافیان او را دچار اختلال میکند. سردرد غالبا به دلیل ایجاد تغییر در ترکیب ترکیب شیمیایی خون بر اثر رها شدن پروتئین از سلولهای سیستم عصبی بوجود میآید.

سردرد در حالت طبیعی اضطراب انگیز نیست ولی سردردهای شدید یا به همراه تب و یا نوسانی احتمال دارد علامتی از ملتهب شدن یا خونریزی مغزی باشند که می‌بایست جدی گرفته شوند.

این سردرد‌ها را مهم تلقی کنید.

۱- سردرد شدید و انفجاری: سردرد تاندر کلپ Thunderclap

سردرد Thunderclap یا به اختصار TC سردردی شدید و انفجاری با آغاز غیرمنتظره است که در اندک‌تر از ۱ دقیقه به حداکثر شدت می‌رسد.

به بیان موروکو Morocco، چنانچه سردردتان غیرمنتظره آغاز میشود دقیقا همانند این که ۱ نفر کلید برق را بزند یا با چکش به شما ضربه بزند بایست آنرا اهمیت بدهید.

احتمال دارد نشاندهنده خونریزی سوباراکونوئید subarachnoid hemorrhage یا به اختصار SAH باشد که دلیلش خونریزی مغزی متعاقب از نشت آنوریسم* aneurysm است.
به بیان موروکو، ” این سردرد پرخطر بوده و بایست با اورژانس زنگ برقرار کنید. یا از اطرافیان بخواهید شما را به مرکز درمانی برسانند.

این درد با گذشت چند لحظه یا چند دقیقه اندک نمی‌شوند و دردی نیست که به سرعت از میان رود، احتیاط کنید در حالت بروز چین دردی مرتکب اشتباه نشده و از مسکن‌های قوی و خواب آور برای رها شدن از درد استفاده ننمایید.

*آنوریسم aneurysm: یا رگ برآمدگی عبارتست از بزرگ شدن یا بیرون زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر کاستی دیواره سرخرگ

آنوریسم بطور معمول در آئورت (سرخرگ بزرگی که از قلب منشاء گرفته و در سینه و شکم به طرف پایین حرکت می‌کند) یا سرخرگ هایی که مغز، پاها، یا دیواره قلب را تغذیه میکنند، ایجاد میشود.

۲- سردرد به همراه تغییر ریتم

چنانچه سردرد میگرنی یا تنشی دارید با وجود درد زیاد و وحشتناکی که دارند احتیاجی به دلواپسی نیست.

چیزی که بایست به آن توجه نمایید ریتم سردردتان است، ریتم سردردتان پایدار است یا در حال افزایش؟ به بیان موروکو، چنانچه پاسختان بله است بایست با دقت بیشتری از آن اطمینان حاصل کنید.

نکته اضطراب انگیز زمانیست که ریتم سردردتان در حال تغییر باشد یعنی چنانچه خلاف همواره سردردتان شدید و متفاوت بود و ریتم یکسانی نداشت بایست به اورژانس مراجعه نمایید احتمال دارد با آنوریسم aneurysm (پارگی سرخرگ) یا شرایط اورژانسی دیگری روبرو باشید.


سردرد‌های هشدار دهنده

۳- سردرد به همراه تب

قطعا یک سردرد شدید به همراه تب برایتان اضطراب انگیز است. به بیان موروکو Morocco” احتمال دارد دلیل سردرد به همراه تب، عفونت مغزی باشد، به عنوان مثال مننژیت * meningitis

” و یا شاید هشداری برای آنسفالیت encephalitis یا ملتهب شدن مغز باشد.

مخصوصا چنانچه این سردرد و تب به همراه تغییر وضعیت ذهنی شما باشد، به عنوان مثال نتوانید کودکان خود را بخاطر بیاورید یا برخلاف متداول خودتان عمل میکنید، این علائم علت خوبی برای تماس با اورژانس خواهد بود.
*مننژیت meningitis: یا سرسام، بیماری ای است که درآن غشاء (مننژ یا meninges) اطراف مغز و نخاع ملتهب میشود. مننژیت در انواع ویروسی، باکتریایی، قارچی و غیره وجود دارد، ولی عفونت‌های ویروسی بطور معمول شایع‌تر از دیگر عفونت‌ها سبب دچار شدن فرد به مننژیت می‌شوند.

۴- سردرد به همراه درد پشت یا اطراف چشم

به بیان موروکو ” چنانچه سردردتان با درد چشم همراه بود، مخصوصا چنانچه تغییر در دید شما بوجود بیاورد، با یک موقعیت اورژانسی روبرو هستید. ” موضوع اضطراب انگیز در این زمینه گلوکوم حاد acute glaucoma ( آب تیره ) یا همان زیادی فشار در چشم است که باعث قطع گردش خون و نهایتا کوری خواهد شد.
” چنانچه بخواهیم به صورت ملموس این نوع درد را توصیف کنیم دقیقا همانند زمانیست که برای دیدن فیلم به سینما می‌روید و پس از اتمام فیلم از یک محیط تاریک که سبب منبسط شدن مردمک چشمتان شده ناگهان وارد محیط بیرون شده و نوری که یکباره به چشمتان می‌رسد سبب پیدایش فشار و سردرد غیرمنتظره میشود. “

پنج -سردرد به همراه تمرکز درد در گیجگاه

در بیشتر موارد، دلیلی برای هراس از سردرد وجود ندارد.

اما چنانچه بیشتر از پنجاه سال دارید و سردردتان شدید بوده و در یک یا هر دو سمت گیجگاهتان متمرکز میشود میتواند علامتی از آرتریت گیجگاهی temporal arteritis باشد (بیماری ای که باعث ملتهب شدن شریان‌های گیجگاهی میشود.

مخصوصا چنانچه به همراه تار دیدن یا تب باشد باید سریعا به طبیب مراجعه نمایید در غیر اینصورت امکان دارد منتج به فقدان بینایی شود.

۶- سردرد بر اثر ضربه زمانیکه در حال استفاده از دارو ‌های رقیق کننده خون هستید.

چنانچه داروهای رقیق کننده خون مصرف میکنید و به سرتان ضربه‌ای وارد شده و گرفتار سردرد شده اید احتمال دارد دلیلش ایجاد یک هماتوم hematoma یا لخته خون زیرجلدی یا خون ریزی آهسته درون مغز باشد که بخاطر استفاده از دارو ‌های رقیق کننده، لخته نمی‌شود.

این وضعیت می‌تواند مرگبار باشد بر این اساس بایست به اورژانس مراجعه نمایید.

۷- سردرد مسری است.

چنانچه اطرافیانتان به عنوان مثال خانواده یا همکاران تان مصادف با شما از دردی ناخوشایند نارضایتی میکنند احتمال دارد نشانی از مسمومیت دی اکسید کربن CO۲ باشد.

چنانچه با بیرون رفتن از محیط سردردتان مناسب‌تر شد بایست به سایرین هشدار داده و درها و پنجره را باز کنید و بدنبال مأخذ نشت CO۲ بگردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 1 =